Verenigingsenquête NJBB

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
Plaats reactie
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Verenigingsenquête NJBB

Bericht door Theo vd M. » 15 mei 2012, 08:57

Lees net even globaal de verenigingsenquête door en wat me meteen opvalt is dat het woord petanque pas voor de eerste keer op pagina 13 tevoorschijn komt???

En dan nog wel als spel petanque. Dit vind ik toch wel zorgelijk...

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Re: Verenigingsenquête NJBB

Bericht door Henk de Kw » 15 mei 2012, 10:07

En over welke enquête hebben we het dan hier?
Of heb jij deze als secretaris ontvangen...
mijn geluksgetal is 13

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 15 mei 2012, 10:56

Ja klopt hebben we als club ontvangen, dus niet de enquête die Henk laatst gemaakt had. Een mooi vormgegeven rapport uitgevoerd door Sportservice Midden Nederland in opdracht van de NJBB. Iedere club kon de vragen via internet beantwoorden, en de uitslagen staan in dat rapport verwerkt. In totaal heeft 76% van alle verenigingen de enquête ingevuld.

Sportservice Midden Nederland heeft n.a.v. van dit rapport ook een aantal aanbevelingen voor de NJBB.

Dienstverlening van de bond
- 71% is positief over de dienstverlening van de NJBB
- 50% denkt geen enkele dienst van de NJBB af te nemen. Niet iedereen interpreteerd het lidmaatschap en deelname aan competities als diensten van de NJBB.
Aanbeveling NJBB moet in de toekomst beter laten zien wie zij zijn.

Promotie
- Verenigingen geven aan Jeu de Boules??? (= petanque) te promoten als wedstrijdsport. Verenigingen willen af van het imago dat Jeu de boules vooral tijdens vakantie en op de camping gespeeld wordt.
- Verenigingen vinden het wenselijk om een goede samenwerking met lokale overheden op gang te zetten zodat zij beseffen dat Jeu de Boules niet zomaar een spelletje is.
- De wedstrijdsport kan volgens verenigingen meer publiciteit krijgen in krant, internet, radio en televisie.
Aanbeveling: opstellen van communicatieprotocollen, als standaard persberichten. Op die manier kunnen verenigingen meer publiciteit genereren.

Lidmaatschap
-Niet invoeren van een individueel bondslidmaatschap (licentie dat los staat van een club), maar in plaats daarvan de C-licentie interessanter te maken.
- Hoogte van de contributie bij veel verenigingen is relatief laag. Bijna alle verenigingen geven aan financieel gezond te zijn. Daarmee lijkt er een financiele ruimte te zijn voor verenigingen om te investeren in scholing en dienstverlening.
Aanbeveling: onderzoeken of de contributie bij de clubs kostendekkend opgesteld zijn, of dat deze historisch zo gegroeid zijn. Het denken vanuit een kostendekkende prijs is belangrijk als nieuwe markten met nieuw aanbod worden benaderd. Dit om te voorkomen dat ambitieuze verenigingen achteraf op de financiële blaren komen te zitten.

Samenwerking
-Tweederde van de verenigingen heeft (nog) geen samenwerking met andere organisaties. Een aantal heeft hier ook geen behoefte aan, meer ambitieuze verenigingen juist wel. Dit kan zijn met andere Jeu de Boules verenigingen als niet Jeu de Boules verenigingen. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn een samenwerking aan te gaan met gemeenten, lokale sportservicepunten, provinciale sportservicebureaus om de ambities van de verenigingen te kunnen realiseren.
- Het gebruiken van multifunctionele accomodaties kan samenwerking bevorderen.

Voordelen van samenwerkende verenigingen die men noemt zijn:
- Laagdrempelig maken voor mensen om deel te nemen aan toernooien
- Samen wedstrijden organiseren
- Organiseren van ledenactiviteiten waar de doelgroep zonder competitieverplichtingen aan mee kan doen
- Krachten bundelen met verschillende verenigingen in de regio om een Boulodrome te kunnen bouwen.
Men beveelt aan de NJBB in te schakelen als aanjager om in iedere afdeling of rayon te komen tot een overdekte Boulodrome.

Scholing ondersteuning
Het opzetten van een jeugdopleiding en het verhogen van het aanzien van de wedstrijdsport betekent organisatorisch veel voor verenigingen. Veel verenigingen willen beter in kunnen spelen op de wensen van de jeugd en tegelijkertijd het (algemene) spelniveau te verhogen. Hiervoor is gekwalificeerd kader nodig.
Men beveelt aan dat de NJBB verenigingen ondersteund bij het scholen van kader.

Ook clubs die minder ambitieus zijn geven aan behoefte te hebben aan scholing en ondersteuning bij:
- werven en behouden van vrijwilligers
- ontwikkelen van beleid.
- Jeu de Boules specifieke ondersteuning en scholing
Aanbeveling: Opstellen van een scholings en adviesplan met daarin meegenomen de uitkomsten van het onderzoek, ook voor verenigingen die er financieel slecht voor staan.

Dit alles zal de leidraad worden bij het opstellen van het strategisch plan voor de NJBB voor 2013 tot en met 2016

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 15 mei 2012, 12:59

Stonden er geen vragen met betrekking tot de wedstrijdsport in?
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

buneljos
4 Stars
4 Stars
Boules: soleil 75 720 glad
Contacteer:

Bericht door buneljos » 15 mei 2012, 15:46

Febiunz schreef:Stonden er geen vragen met betrekking tot de wedstrijdsport in?
Onder scholings ondersteuning toch?

:wink:
let the goodtimes roll

buneljos
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door buneljos » 15 mei 2012, 16:08

Heren en dames bestuurders

Wanneer je naar de njbb site gaat en het kopje vereniging ondersteuning aanklikt,kan je themas aanklikken en O verrassend!
onder B.V vrijwilligerbeleid, allerlei adviezen lezen ten aanzien van dit beleid .
Iets wat door ver.in de enquete wordt gemist.

MAAR HET IS ER AL!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JE KAN NATUURLIJK OVER ALLES ZEUREN ,Maar als je niet eens weet dat het al wordt aangeboden

Orienteer je hier dan eerst even voor je kritisch bent. :oops:

J :P S

PS Scholing van kader b.v wordt ook aangeboden.
Laatst gewijzigd door buneljos op 15 mei 2012, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
let the goodtimes roll

Anonymous

Bericht door Anonymous » 15 mei 2012, 16:10

Scholing.... :lol: laat me niet lachen, dat scholen houden ze bij de NJBB hoog in het vaandel ... zeker om de declaratie-kosten op pijl te houden. :wink:
(hier is nl. nog subsidie voor :D )
citaat:
- Jeu de Boules specifieke ondersteuning en scholing.(pfffff....met scholing win je geen leden)

Dit alles zal de leidraad worden bij het opstellen van het strategisch plan voor de NJBB voor 2013 tot en met 2016.....(daar zijn jullie klaar mee)
(wie heeft die vragen verzonnen ?? toch geen echte Petanque speler !..)

Er is me wat af geschoold de laatste jaren...wedstrijdleiders, scheidsrechters.
hoeveel cursisten die hun cursus/scholing goed hebben afgerond volgens de maatstaven die de NJBB hieraan verbonden heeft, kunnen als bekwaam genoemd worden door de wedstrijdspelers van onze sport ?(dat zijn nl. de spelers die hier natuurlijk het meest mee te maken hebben)

76 % van alle verenigingen heeft gereageerd ? Wat is de speelsterkte en de leeftijd van de invuller van de enquete ?(heel belangrijk) :wink:
Laatst gewijzigd door Anonymous op 15 mei 2012, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 15 mei 2012, 16:23

Mat ik ben het eens met Jos. Veel verenigingen weten niet wat er aangeboden wordt en roepen dan wat ze missen. Verder had ik altijd het idee dat men in het brons groen eikenhout positieve mensaen heeft wonen. ik ga daar nu toch zachtjes aan twijfelen. De man wiens commentaar ik graag las begint, naar mijn idee, steeds meer azijn te pissen. Ik denk dat je jezelf en de jouw zo geliefde petanque sport te kort doet.
Hans
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Anonymous

Bericht door Anonymous » 15 mei 2012, 16:27

hansar schreef:Mat ik ben het eens met Jos. Veel verenigingen weten niet wat er aangeboden wordt en roepen dan wat ze missen. Verder had ik altijd het idee dat men in het brons groen eikenhout positieve mensaen heeft wonen. ik ga daar nu toch zachtjes aan twijfelen. De man wiens commentaar ik graag las begint, naar mijn idee, steeds meer azijn te pissen. Ik denk dat je jezelf en de jouw zo geliefde petanque sport te kort doet.
Hans
Ik doe de petanque-sport te kort ????
daar moet je ergens anders voor aankloppen...ik heb mijn positieve bijdrage geleverd zoals ook nog een aantal wedstrijdspelers die de moeite hebben genomen om er iets positiefs van te maken tijdens de gesprekken met het bestuur.... hier is helaas geen gehoor aan gegeven..Daardoor is mijn positiviteit van de Petanque sport in Nederland behoorlijk gedaald, zelf denk ik dat dit bij meerdere het geval is. ik luid alleen de klok dat HET NU tijd IS, nu er nog iets van te maken valt, doen ze er niks aan dan brand het kaarsje uit. en dat kan je niet met het zelfde beleid gaan doen als de afgelopen 10 jaar !
dus klop daar aan waar je aan moet kloppen tegen die gene die onze sport te kort doen Hans.. en je weet natuurlijk wel waar dat is anders heb ik dat adres nog wel voor je :wink:

Anonymous

Bericht door Anonymous » 15 mei 2012, 17:02

En natuurlijk met alle respect, volgens mij weet half boulend Nederland niet echt hoe slecht het ervoor staat momenteel met onze sport in Nederland.
er zijn al een aantal spelers naar onze buurlanden vertrokken, zelf ben ik erheen gegaan en er is altijd voldoende deelname is op een toernooi en dat de meeste toernooien met KO systeem gehouden worden. ieder toernooi is daar gewoon een feest. :wink:

Mark
4 Stars
4 Stars

Bericht door Mark » 16 mei 2012, 13:23

Er zit natuurlijk een kern van waarheid in wat Math schrijft. Petanque als sport (zware toernooien, vele en goede teams, etc) is behoorlijk afgenomen de afgelopen jaren. Welke toernoeien MOEST je zijn "vroeger"? La Fete Petanque in Noord-Scharwoude, Maastricht, Groningen, verschillende markttoernooien. Kijk eens hoe (met ALLE respect voor de organisatoren hiervan) bedroevend dit toch is de laatste jaren. Denk dat het laatste uur geslagen heeft voor La Fete Petanque (32 teams), Groningen komt niet of met moeite vol, zelfde geldt voor Maastricht. Markttoernooien verdwijnen, met een enkele uitzondering daargelaten. Ik zie steeds minder Belgische toppers in ons land verschijnen, de Jeu bij het Boulen is een beetje weg zo lijkt het.

Mijn toptoernooien van vroeger waren toch echt Maastricht, Groningen, La Fete Petanque, Bergen op Zoom, NC, BEKER, kampioenschappen, allen binnen de Nederlandse grenzen. Mijn lijstje zal nu worden aangevoerd door een paar Duitse toptoernooien, misschien een paar in Frankrijk, maar beduidend minder in Nederland......

Hoe komt dit?? Tja dat is de vraag........ of niet?

Gewoon PLEUREN!!!
www.markwildeboer.nl

buneljos
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door buneljos » 16 mei 2012, 17:54

Mark je spreekt je bezorgdheid uit.
Terecht,er is voor bepaalde toernooien denk ik wel een oorzaak te bedenken.
LMI b.v. beduidend minder prijzengeld door minder sponsoren.
Maar ik denk toch ook dat het niveau van Ned spelers omhoog is gegaan,waardoor het voor met name Belgen minder interressant is geworden,om de reis te ondernemen naar een toernooi in ons landje.Het is namelijk niet meer vanzelf sprekend dat zij met de hoofd prijs naar huis gaan.

Of ben ik nu ten aanzien van ons niveau te optimistisch? :P

J :wink: S
let the goodtimes roll

Plaats reactie