ek heren 2013 kwalificatiesysteem

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

ek heren 2013 kwalificatiesysteem

Bericht door paul2424 » 04 apr 2012, 22:28

op de njbb site in de nieuwe info,het iets gewijzigde kwalificatiesysteem voor het ek 2013.

Bekendmaking kwalificatietoernooien 2013
De bekendmaking van de kwalificatietoernooien voor 2013 zal plaatsvinden na de bondsvergadering
van 2 juni 2012 in plaats van de gebruikelijke publicatie voor 1 mei.
In info nr 434 is het nieuwe systeem voor kwalificatie voor EK’s en WK’s gepubliceerd.
Hierin zijn diverse wijzigingen aangebracht.
De gehele publicatie treft u hier nogmaals aan. De wijzigingen zijn cursief aangebracht

Kwalificatie deelname EK mannen 2013 mannen
De winnaar van de NJBB Masters zal worden uitgezonden naar de EK mannen 2013.
De NJBB Masters is een invitatietoernooi en bestaat uit zes speeldagen plus een finale van “best of
five” tussen de nummers 1 en 2 na de zes speeldagen. Per speeldag worden zeven partijen op tijd
gespeeld. De zes speeldagen worden verdeeld over drie weekeinden in de periode november –
februari met de finale in maart. De winnaar van de NJBB Masters is nationaal triplettenkampioen en
wordt uitgezonden naar het EK mannen in 2013.
Voor deelname aan de NJBB Masters zullen de volgende equipes uitgenodigd worden.
De nummers 1, 2, 3 en 4 van de eindstand NC ereklasse, de equipe, die deelgenomen heeft aan het
vorige kampioenschap (WK of EK) mits bij het WK in de top 16 geëindigd, dan wel bij het EK in de top
8 en de nummers 1 t/m 3 van een daartoe in te stellen kwalificatieranglijst. Indien equipes zich zowel
via de NC als de kwalificatieranglijst kwalificeren voor de Masters, zal de nummer 4 van de
kwalificatieranglijst worden uitgenodigd, daarna zonodig de nummer 5 van de kwalificatieranglijst, de
nummer 5 van de NC en verder om en om.
Deze kwalificatieranglijst wordt samengesteld op basis van verdiende punten in daartoe aangewezen
toernooien. De punten worden toegewezen op basis van de eindstand van het toernooi (zie tabel).

De punten worden toegekend aan de equipe. In twee kwalificatietoernooien mag met één invaller
gespeeld worden.

Voor de kwalificatieranglijst zijn de volgende toernooien aangewezen:
• De Generale bij Midi (8 april 2012);
• Euregio toernooi bij L’ Equipe (23 juni 2012);
• NK triplette 2012 bij Oisterwijk (24 juni 2012);
• Batavia Petanque Zeist Open weekeind tripletten bij Les Cailloux (30 juni 2012);
• Markttoernooi in Schagen (15 juli 2012);
• Martini Masters triplette bij Pres le But (19 augustus 2012);
• Kiek in de pot triplette bij Petangeske (25 augustus 2012);
• Een nader aan te wijzen toernooi in de maand september.
Van deze acht toernooien tellen de zes beste resultaten (2/3 deel) mee voor de kwalificatieranglijst.
Aanvullende voorwaarden voor deelname aan de NJBB Masters:
Zich onthouden van alcoholgebruik tijdens en tussen de partijen;
Voldoen aan de regels van het dopingreglement;
Bereidheid tot deelname aan teambuildingbijeenkomsten als voorbereiding op het EK;

Voorwaarden voor kwalificatieranglijst-toernooi
Het speelsysteem moet zijn:
• directe eliminatie met complementaire A en B en troosttoernooi;
• voorronde met daarna poules met directe eliminatie;
• inschrijfmogelijkheid voor minimaal 24 tripletten
• de organiserende vereniging levert een volledige uitslagenlijst en deelnemerslijst in bij de
zonecoördinator.

Test jaar.
2012/2013 is een testjaar voor dit kwalificatiesysteem.
Hoewel het bondsbestuur er van uitgaat dat dit systeem de komende jaren gehanteerd zal worden, zal
het bestuur en de sectie topsport kort na de strijd om het Nationaal Kampioenschap (dus de best of
five) met een delegatie van de deelnemers en de verenigingen een evaluatieronde houden om
eventuele onvolkomenheden te herstellen

de te behalen punten:
Directe eliminatie
De puntentelling, per equipe, op basis van de eindstand is:

17-32 teams------------------------- 33-64 teams-----------------------------65-128 teams
Hoofdtoernooi--------------------- Hoofdtoernooi---------------------------Hoofdtoernooi
1 25 punten------------------------1 30 punten-------------------------------1 35 punten
2 20 punten------------------------2 25 punten-------------------------------2 30 punten
3 en 4 15 punten------------------3 en 4 20 punten-------------------------3 en 4 25 punten
5 t/m 8 10 punten----------------5 t/m 8 15 punten-----------------------5 t/m 8 20 punten
--------------------------------------9 t/m 16 10 punten----------------------9 t/m 16 15 punten
------------------------------------------------------------------------------------17 t/m 32 10 punten
Complementaire A--------------- Complementaire A------------------------ Complementaire A
1 17 punten----------------------- 1 21 punten------------------------------- 1 25 punten
2 13 punten----------------------- 2 17 punten------------------------------- 2 21 punten
3 en 4 9 punten-------------------3 en 4 13 punten--------------------------3 en 4 17 punten
5 t/m 8 5 punten---------------- 5 t/m 8 9 punten--------------------------5 t/m 8 13 punten
--------------------------------------9 t/m 16 5 punten-------------------------9 t/m 16 9 punten
-------------------------------------------------------------------------------------17 t/m 32 5 punten
Troosttoernooi--------------------- Troosttoernooi---------------------------- Troosttoernooi
1 12 punten--------------------------1 15 punten-------------------------------1 18 punten
2 9 punten---------------------------2 12 punten-------------------------------2 15 punten
3 en 4 6 punten-------------------- 3 en 4 9 punten---------------------------3 en 4 12 punten
5 t/m 8 3 punten------------------ 5 t/m 8 6 punten------------------------ 5 t/m 8 9 punten
--------------------------------------- 9 t/m 16 3 punten---------------------- 9 t/m 16 6 punten
-------------------------------------------------------------------------------------17 t/m 32 3 punten
Complementaire B----------------- Complementaire B ----------------------Complementaire B
1 6 punten-------------------------- 1 8 punten-------------------------------- 1 10 punten
2 4 punten-------------------------- 2 6 punten-------------------------------- 2 8 punten
3 en 4 2 punten-------------------- 3 en 4 4 punten-------------------------- 3 en 4 6 punten
5 t/m 8 0 punten------------------ 5 t/m 8 2 punten------------------------ 5 t/m 8 4 punten
----------------------------------------9 t/m 16 0 punten----------------------- 9 t/m 16 2 punten
--------------------------------------------------------------------------------------17 t/m 32 0 punten
Bij voorronde franse poules
Als na de voorronde verder gespeeld wordt in een hoofdtoernooi en een troosttoernooi worden voor
de puntentoekenning de tabel hoofdtoernooi en complementaire A gebruikt.
Als na de voorronde verder gespeeld wordt in een hoofdtoernooi, een troosttoernooi, een
complementaire A en complementaire B worden voor de puntentoekenning bovenstaande tabellen
gebruikt.
Bij voorronde en poules
Als na de voorronde verder gespeeld wordt in een hoofdtoernooi en een troosttoernooi worden voor
de puntentoekenning de tabel hoofdtoernooi en complementaire A gebruikt.

punten die veranderd moeten worden(mijn persoonlijke mening)
1.er moet een apart nk tripletten blijven bestaan(iedereen moet daar aan deel kunnen nemen,open inschrijving+extra kwalificatie wedstrijd)
2.vrouwen kunnen niet in aanmerking komen om deel te nemen aan de masters( ek/wk heren vrouwen zijn volgens mij niet toegestaan op ek/ wk heren)
3.wedstrijdsysteem waarbij teams in de voorronde met alle wedstrijden winst en niet in het hoofdtoernooi komen op grond van saldo moet niet mogelijk zijn(schagen in juli,max 96 teams 2 voorronde partijen,32 teams in a,zo was het afgelopen jaren)
er zijn nog wel meer punten, maar daar ga ik eens goed naar kijken en over na denken

verder prima dat ze de njbb national nu njbb masters noemen,zo hoort het ook
gr paul k

Anonymous

Re: ek heren 2013 kwalificatiesysteem

Bericht door Anonymous » 05 apr 2012, 06:00

Worden alle 6 de speeldagen van de masters op één locatie gespeeld ??
Laatst gewijzigd door Anonymous op 05 apr 2012, 06:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 05 apr 2012, 06:29

paul2424 schreef:.....Van deze acht toernooien tellen de zes beste resultaten (2/3 deel) mee voor de kwalificatieranglijst......
6 van de 8 is volgens mij 3/4 deel.
Mocht dit anders zijn dan haal ik mijn lesgeld van de lagere school terug :lol:
mijn geluksgetal is 13

Bosche
3 Stars
3 Stars

Bericht door Bosche » 05 apr 2012, 10:09

Paul, ik weet niet of je met punt 2 goed zit. Maar ongetwijfelt weet Jac Petanque er antwoord op!
Geniet van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag.

devrees
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door devrees » 05 apr 2012, 13:41

Het valt me op dat er meer punten te verdienen zijn al naar gelang er meer triplettes meedoen.
Blijkbaar wordt ervan uit gegaan dat het toernooi sterker is als er meer teams meedoen.
Ik denk juist dat er dan meer zwakkere teams mee zullen doen in plaats van meer sterkere.
De sterkere teams zullen toch wel meedoen, of niet?
Ik zou dus gewoon hetzelfde aantal punten geven aan de winnaars van een toernooi met 32 triplettes als aan de winnaars van een toernooi met 128 triplettes.
Maar ja, dat is natuurlijk mijn mening.

Gr,
René

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 apr 2012, 14:07

Kwalificatie op basis van vaste teams is een doodgeboren kindje, daarvoor zijn er jaarlijks te veel wisselingen in teamsamenstellingen (denk bijvoorbeeld aan doublures, d.w.z. spelers die in meer dan één formatie in aanmerking komen voor de NJBB Masters) en je loopt de kans dat de beste spelers nu net niet in het beste team zitten, waardoor je de kans op een potentieel sterker team misloopt. En wat te denken van Nederlandse spelers met een buitenlandse spelers? Een fenomeen dat de komende jaren steeds vaker zal voorkomen. Die spelers zouden dan nooit in aanmerking komen voor kwalificatie. Als een land als bijvoorbeeld België op dezelfde wijze zou selecteren als de NJBB nu van plan is, dan zouden onze zuiderburen elk jaar met een C-team naar het WK of EK moeten! Denk aan Weibel, Vancampenhout, Hémon, etc.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 05 apr 2012, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 apr 2012, 14:12

Het WK-reglement verschijnt binnenkort in een nieuwe versie (zie de FIPJP-website). Ik kan niet met 100% zekerheid zeggen dat er een bepaling dat vrouwen niet (meer) aan een mannen-WK mogen deelnemen. In het verleden was dat nog wel het geval.

Overigens zou ik het van de zotte vinden als vrouwen niet meer zouden mogen deelnemen aan kwalificatietoernooien in Nederland. Dat zou het open karakter van het Nederlandse petanque volstrekt op zijn kop zetten.
Bosche schreef:Paul, ik weet niet of je met punt 2 goed zit. Maar ongetwijfelt weet Jac Petanque er antwoord op!

Mark
4 Stars
4 Stars

Bericht door Mark » 05 apr 2012, 15:49

@ Jac, vrouwen mogen wel meedoen, maar niet voor het WK kwalificatieteam. Krijgen ze dan ook geen punten?

Verder: grootste onzin die men kan bedenken dit kwalifactiesysteem..... Als ik met mijn vrienden een toernooi ga spelen op die ranglijst en stel; ik win ze ook nog allemaal, dan mogen deze jongens niet spelen omdat ik een buitenlandse licentie heb!!!!! Wat een ondoordacht systeem. Zo lek als een mandje!!!! Dan ga ik alleen nog maar uit van een vaste teamopstelling voor toernooien. Stel je voor als ik ook nog zou gaan wisselen.... Kortom, naar mate het jaar vordert en het om de worst gaat, kunnen ik en andere buitenlandse licentiehouders niet meer spelen met onze Nederlandse jongens!!

Daarnaast: hoe ga je om met lotingen? Ga je teams plaatsen? Is het afhankelijk van lotingen? Als je op 6 toernooien heel sterke teams loot in de eerste ronde en je wint er 3 keer van en verliest er 3 keer van is dit slecht voor je punten. Dit terwijl andere teams wellicht tot aan de halve finales een makkie hebben. Ondoordacht dus mijn inziens.

Maar ach.......... eerst 2012 op de rit krijgen :)

Gewoon PLEUREN!!!
www.markwildeboer.nl

erik m
2 Stars
2 Stars

Bericht door erik m » 05 apr 2012, 16:38

Maar wat is dan het beste team van nederland jac petanque ????

de nc winnaar (je speelt ieder geval allemaal tegen elkaar, maar blijft ook een moment opname) ,of bijv de winnaar van het nk triplette (is ook maar wie je allemaal loot).
Terug gaan naar de selectie , spelen misschien ook niet de beste spelers in.

Elk systeem heeft dus voor en nadelen
HVC'10

devrees
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door devrees » 05 apr 2012, 17:02

Ik lees:

"De zes speeldagen worden verdeeld over drie weekeinden in de periode november –
februari met de finale in maart."

Deze wedstrijden zijn dus allemaal binnen.
De aangewezen toernooien voor de ranglijst zijn allemaal 'buiten'-toernooien.
Zouden deze masters niet ook beter buiten gespeeld kunnen worden.
Wanneer, zou ik ook niet weten, maar midden in de winter, zoals nu de bedoeling is, komt er zeker geen hond kijken, lijkt me.
Petanque is een buitensport.....nou ja, op de WK na dan, haha.

Gr,
René

paul2424
6 Stars
6 Stars

Bericht door paul2424 » 05 apr 2012, 18:06

devrees schreef:Ik lees:

"De zes speeldagen worden verdeeld over drie weekeinden in de periode november –

Wanneer, zou ik ook niet weten, maar midden in de winter, zoals nu de bedoeling is, komt er zeker geen hond kijken, lijkt me.

Gr,
René
hallo rene,
een ek en wk wordt over het algemeen binnen gespeeld en het is een voorbereiding hiervoor
gr paul k

devrees
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door devrees » 05 apr 2012, 18:55

paul2424 schreef:

Gr,
René
hallo rene,
een ek en wk wordt over het algemeen binnen gespeeld en het is een voorbereiding hiervoor
gr paul k
Ben ik niet met je eens Paul.
Volgens mij is het een kwalificatie voor de EK/WK en niet een voorbereiding daarop.

Gr,
René

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 apr 2012, 19:12

Ik val in herhaling: ik heb het niet over het beste team van Nederland (in een bepaald jaar), maar ik heb het steeds gehad over de sterkst mogelijke Nederlandse combinatie. Als Ajax of PSV (mag ook Twente, AZ of Feyenoord zijn) kampioen van Nederland wordt, gaan ook niet dát elftal naar het EK of WK (al zegt onze voorzitter dan wel dat je verschillende sporten niet met elkaar mag vergelijken en dat die praktijk van selecteren - dus het beste team uit een jaar - ook elders voorkomt. Alleen verzuimt zij er bij te vermelden om welke sporten dat dan zou gaan).

Een goede wijze van selectie, en dan heb ik het niet over de laatste 5, 6 jaar in Nederland, kan tot die sterkste combinatie leiden. Helaas heeft de NJBB nagelaten te analyseren waarom het de afgelopen jaren niet gegaan is zoals iedereen had gehoopt. Er is nu voor de gemakkelijkste weg gekozen. Met het badwater is ook het kindje door de afvoer verdwenen!
erik m schreef:Maar wat is dan het beste team van nederland jac petanque ????

de nc winnaar (je speelt ieder geval allemaal tegen elkaar, maar blijft ook een moment opname) ,of bijv de winnaar van het nk triplette (is ook maar wie je allemaal loot).
Terug gaan naar de selectie , spelen misschien ook niet de beste spelers in.

Elk systeem heeft dus voor en nadelen

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 05 apr 2012, 19:14

En in de winterperiode is er vrijwel ieder weekend een top indoortoernooi (Nationaux) in Frankrijk! Kortom, dat is geen argument. Mijn bezwaren liggen op een heel ander vlak.
paul2424 schreef:

Gr,
René
hallo rene,
gr paul k

Anonymous

Bericht door Anonymous » 09 apr 2012, 08:32

De eerste punten zijn binnen :wink:

paul2424
6 Stars
6 Stars

Bericht door paul2424 » 09 apr 2012, 09:04

dan komt de stand er volgens mij nu zo uit te zien

Masters kwalificatiepunten de Generale MIDI Delft 8 april 12- club----------------------------- pnt
1 Edward Vinke – Mark Norder – Martin Bakker- PUK/Le Biberon------------------------------ 30
2 Boy Augustinus – Marco Zeitzen – Ferry Kamps- t Dupke/Jagershoef/Les Cailloux--- 25
3 Bob v.d. Stappen – DJ v. Mourik – Kees Koogje- Heerlen/MIDI-------------------------- 21
4 Mustapha Maazouz – Najib El Arkoubi – Jelle Venema- MIDI/DGW/PUK---------------------- 20
5 Sander Beukers – Rob Torremans – Hans Dukker- MIDI-------------------------------------- 17
6 Bas Velthuijsen – Cas Schellekens – Xander Steins- De Gooiers/Tilburg-------------------- 15
6 Nettie Lensink – Dennis Nootenboom – Pieter Hietbrink- Boul' Animo---------------------------15
6 Simon op den Kelder – Geoffrey van Koppenhagen – Johan Mol- MIDI/Maasstad--------- 15
6 Noel Kempeneers – Essa Agzoul – Erik Telkamp- Les Cailloux----------------------------- 15
6 Tom v.d. Voort – Joey v. Doorn – Marty v Nunen- NHS-------------------------------------- 15
11 Khalid Elyazidi – Ahmed El Abassi – Pascal Wijnstekers- Les Cailloux/Amicale Leusden--- 13
11 Edwin Segers – Dominique Giordano – Els Fischer- ABA------------------------------------- 13
13 Jeroen van den Elzen – Cor Kloet – Sibolt Lups- De Walnoot----------------------------- 12
14 Josefien Koogje – Jorret Heyman – Bart Scholten- MIDI/PUB------------------------------- 10
14 Lisa Zwaal – Etienne Baks – Romulo van Stockum- NJS--------------------------------------- 10
14 Sjaak Spruijt – Jack Schillemans – Roy Hulskamp- Mix-------------------------------------- 10
17 Jan Tonen – Tim van Drunen Littel – Martin Pialorsi- PUK/DGW--------------------------- 9
17 Brian Schampers – Pedro Welten – Jos te Broekhorst- Amitié Best/'t Lover Asten-------- 9
17 Theo Hummelink – Cees Hoogerheide – Reneé d'Fonseca- ABA----------------------------------- 9
17 M van Iwaarden – Leo Kruf – Eddie Hollestelle- Mix-------------------------------------- 9
17 Cees Henze – Herman Lancee – Dody Henze- Grand Cru `82-------------------------- 9
17 Elzendoorn / Elzendoorn / Heil (PVN/Helmond)- PVN/Helmond------------------------ -----9
23 Henry Calvetti – Jean Degortes – Bob de Vroom- PUK / ABA / MIDI--------------------------8
24 Salvador Prior – Ria vd Heijden – Theun Kamermans- CJB Middelburg---------------------6
24 André Woertman – Mary Woertman – Michiel Stoop- Les Pointeurs------------------------6
24 Elke van der Linden – Irma Smits – Denise van Arnhem- NVS----------------------------------- 6
27 Katy Bosch – Frances van Donge – Marina Blom- NVS------------------------------------- 5
27 Katja van der Wouw – Ilse Smits – Diana de Wolf- NVS------------------------------------- 5
29 Karlijn de Jong – Patrick Bosch – Bart Kouveld- Les Cailloux----------------------------- 4
29 Lieke van der Voort – Paul Geertse – Rick van Lier- NJS--------------------------------------- 4
31 Danny Hoogerwaard – Frank Veenstra – Clemens van Hees- Jeu de Bommel/'t Dupke----3
31 Rosean Gard – Milan Saunier – Leroy van Arnhem- NJS--------------------------------------- 3
31 Ruben van Stockum – Guillaume Spiering – Iwan Gard- les Cailloux/Bouledozers-----------3
34 Barbara Kirpensteijn – Jelle Camphuijsen – Sonia Zwaal- MIDI/Les Cailloux--------------------2
34 Max Rutten – Roy Oosthoek – Wim v. Unnik- Grand Cru `82------------------------------- 2
34 Henri Zeestraten – Jan Koop – Dorus v.d. Kraan- MIDI-------------------------------------- 2
34 Theo v.d. Meer – Cor Nootenboom – Eduard de Graaf- Boul' Animo/L'Esprit-----------------2
38 Dennis Henze- Peter Dijkstra – Julia Henze- Grand Cru `82------------------------------- 0
38 Andre Zwaal – Johan Huizinga – Marianne de Liefde- Les Cailloux--------------------------0
Jerrill Bang Afoe – Ivo Claes – Michael Dirks- Boules de Boeuf/ PC Mol(B)---------------------x20
Mourad El Ansari – Ferdinand Wiese – Mohamed Kamel Bourouba-t Zwijntje/Düsseldorf(D)-x6
Mario Blom – Lies Blom – Matilda Boström- Mix(Zweden?)--------------------------------------x6

gr paul k

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 09 apr 2012, 09:29

Grappig haha. Wij winnen niets, hoefden toevallig geen quadrage te spelen en "winnen" nog 2 punten. Vreemd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 09 apr 2012, 09:54

Er is nog veel meer vreemd, Theo. Stel dat er zich uiteindelijk iemand kwalificeert die in de ogen van de NJBB niet gekwalificeerd zou mogen worden. Bijvoorbeeld als gevolg van zijn gedrag of houding op de speelvelden, overmatig drankgebruik, enzovoort? Wat zijn die punten dan nog waard?

Tussen haakjes, de term is cadrage! :wink:
Theo vd M. schreef:Grappig haha. Wij winnen niets, hoefden toevallig geen quadrage te spelen en "winnen" nog 2 punten. Vreemd.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 09 apr 2012, 10:07

jacpetanque schreef:Er is nog veel meer vreemd, Theo. Stel dat er zich uiteindelijk iemand kwalificeert die in de ogen van de NJBB niet gekwalificeerd zou mogen worden. Bijvoorbeeld als gevolg van zijn gedrag of houding op de speelvelden, overmatig drankgebruik, enzovoort? Wat zijn die punten dan nog waard?

Tussen haakjes, de term is cadrage! :wink:
Theo vd M. schreef:Grappig haha. Wij winnen niets, hoefden toevallig geen quadrage te spelen en "winnen" nog 2 punten. Vreemd.
Ik dacht dat het kadraasje was :?
mijn geluksgetal is 13

wimsteen
2 Stars
2 Stars
Boules: MS 75/695

Bericht door wimsteen » 09 apr 2012, 10:39

In het kader van de pasen. Kadrhaasje??????

Plaats reactie