cursus wedstrijdleider 3

Wil jij iets kwijt over de NJBB, de CEP, de FIPJP of misschien wel een andere bond. Laat het hier weten, en misschien hebben we er allemaal wat aan!
sassie
1 Stars
1 Stars
Boules: lbb inox 71, 690

cursus wedstrijdleider 3

Bericht door sassie » 18 mar 2012, 21:50

Zoals beloofd zou ik iets laten weten over de wedstrijdleider 3 cursus die ik ga volgen.

Inmiddels de informatie over de cursus ontvangen.
Daaruit krijg ik het idee dat de bond de NC als het ultieme toernooi ziet. :?

We zullen een ingangstoets moeten maken waarbij we vragen krijgen over het rompreglement en bijlage 1 (reglement NC), een wedstrijdschema 12 teams, onderling resultaat en saldo uitrekenen.
Verder moeten we kunnen verwoorden "wat een goede wedstrijdleider is"

Vraag me nu af wat ik ga leren in deze cursus wat ik nog niet weet en ooit in de cursus van ong 10 jaar geleden heb "geleerd"? :?:
Zijn er hier mensen die de cursus al gedaan hebben?

Sas
Zijn is gegeven, worden doe je zelf

paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

Re: cursus wedstrijdleider 3

Bericht door paul2424 » 18 mar 2012, 22:58

sassie schreef:Zoals beloofd zou ik iets laten weten over de wedstrijdleider 3 cursus die ik ga volgen.

We zullen een ingangstoets moeten maken waarbij we vragen krijgen over het rompreglement en bijlage 1 (reglement NC), een wedstrijdschema 12 teams, onderling resultaat en saldo uitrekenen.

Vraag me nu af wat ik ga leren in deze cursus wat ik nog niet weet en ooit in de cursus van ong 10 jaar geleden heb "geleerd"? :?:

Sas
ach wat een stelletje amateurs zijn het bij de opleidingscommissie van de njbb.
ik zal het maar weer eens aankaarten bij het njbb bestuur.
scheelt misschien ook in de enorme declaraties van de betreffende commissie
gr paul k

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 18 mar 2012, 23:03

Ik heb die cursussen nooit gedaan en zal ze ook nooit doen. Wel heb ik - en dat weten velen van jullie - geruime tijd geleden een handleiding geschreven voor wedstrijdsystemen en hoe die toe te passen. En vooral bevat die handleiding een inleiding over de filosofie en het hoe en waarom van goede wedstrijdsystemen. Op basis van dit alles durf ik wel te stellen dat het NC-systeem zeker niet de lastigste is van alle wedstrijdsystemen. Laat staan, het meest ultieme. Hooguit is het lastig om het eindklassement goed op te stellen op basis van criteria zoals onderling resultaat, algeheel saldo, onderling saldo, etc. Criteria die de toenmalige wedstrijdcommissie waar ik indertijd deel van uitmaakte - en dat heb ik het over medio '80 -, heeft vastgesteld. Criteria die nog steeds van toepassing zijn.
Veel belangrijker is het om te weten hoe om te gaan met systemen als Franse poule en directe eliminatie en daarbij behorende fenomenen als cadrage en barrage. Om snel, bijvoorbeeld indien het mogelijk is om je nog in te schrijven vlak voor aanvang van een toernooi, de cadrage uit te rekenen en te bepalen hoeveel en welke teams als gevolg van de loting een vrijloting krijgen. Dit ongeacht het aantal teams, even of oneven, een 'mooi' aantal of juist niet.
Bij dit alles komen natuurlijk ook nog eens de benodigde sociale vaardigheden. De wedstrijdleider is vaak de 'pispaal' van het toernooi. Onder druk moet je in staat zijn foutloos (zie boven) te handelen en tegelijk ook nog eens 1001 vragen weten te beantwoorden. Ik vraag me af of dit allemaal aan bod komt binnen de NJBB-opleidingen.

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 19 mar 2012, 09:25

Kun jij die handleiding online zetten Jac. Dan hebben wij er in ieder geval allemaal wat aan...?
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 19 mar 2012, 10:05

Ik heb er lang niet meer naar gekeken en sinds 2006 liggen er enkele revisieversies vanuit de reglementencommissie. Ik heb hen toen de vrije hand gegeven om deze versie uit te brengen omdat ik er zelf geen tijd meer voor had. Ik weet niet of er toen iets mee gebeurd is. Ik zal er nog eens naar kijken. Het gaat wel om bijna 80 pagina's en het heeft bij mij niet de allerhoogste prioriteit. Bovendien hebben er nadien nog ontwikkelingen plaatsgehad, zoals de wens vanuit de NJBB om een afvalsysteem met meerdere toernooien te bedenken met inbegrip van cadrage, plaatsing van teams en een eenmalige loting vooraf. Dat zou volgens de toenmalige wedstrijdcommissie onmogelijk zijn, anderen - onder wie Paul Wagenaar en ik - hebben daar wel een oplossing voor weten te vinden. Vorig jaar bleek dat het door mij hierheen gehaalde Marokkaanse schema daar wonderwel in voorzag. Met succes toegepast tijdens Batavia Petanque - Zeist Open Weekend en het Haarlems Petanque Weekend. Dat schema met uitleg zou ook in de handleiding dienen te worden opgenomen.

Van de NJBB heb ik na 2006 op dit punt overigens nooit meer iets vernomen, wat ik inmiddels vrij gewoon ben gaan vinden. Misschien ligt er daar wel ergens een herziene versie.

Met betrekking tot je verzoek kan ik je niets beloven, het zal een hele klus zijn en ik zal zien wat ik doen kan, maar ik sta niet te springen. Los van dit alles, er komt steeds meer software beschikbaar (in elk geval in Frankrijk), dus het is ook nog maar de vraag of een 'papieren' systeem nog wel zo interessant is. Dit hoewel zowel in Zeist als in Haarlem gebleken is dat een groot-formaat schema verre de voorkeur geniet boven een klein computerscherm. Wat betreft openheid naar deelnemers en publiek, maar ook wat betreft het noodzakelijke overzicht voor de wedstrijdleiders zelf.
Febiunz schreef:Kun jij die handleiding online zetten Jac. Dan hebben wij er in ieder geval allemaal wat aan...?

sassie
1 Stars
1 Stars

Bericht door sassie » 24 mar 2012, 20:59

jacpetanque schreef: Veel belangrijker is het om te weten hoe om te gaan met systemen als Franse poule en directe eliminatie en daarbij behorende fenomenen als cadrage en barrage. Om snel, bijvoorbeeld indien het mogelijk is om je nog in te schrijven vlak voor aanvang van een toernooi, de cadrage uit te rekenen en te bepalen hoeveel en welke teams als gevolg van de loting een vrijloting krijgen. Dit ongeacht het aantal teams, even of oneven, een 'mooi' aantal of juist niet.
Bij dit alles komen natuurlijk ook nog eens de benodigde sociale vaardigheden. De wedstrijdleider is vaak de 'pispaal' van het toernooi. Onder druk moet je in staat zijn foutloos (zie boven) te handelen en tegelijk ook nog eens 1001 vragen weten te beantwoorden. Ik vraag me af of dit allemaal aan bod komt binnen de NJBB-opleidingen.
Nou ik vraag het mij ook af of dit aan bod komt..
Lijkt mij een stuk nuttiger moet ik zeggen.

Toevallig vandaag weer gekeken bij een clubkampioenschap die gepeeld wordt dmv 5 vergeloot.. Om te huilen...
Uiteindelijk zijn er 2 teams met zelfde aantal wedstrijden en saldo die niet tegen elkaar gepeeld hebben.. Oplossing WL: saldo van de 1ste partij is doorslaggevend??
De nieuwe clubkampioenen zijn bekend... :?

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 25 mar 2012, 21:18

Waar de onzin vandaan komt om bij 5 voorgeloot de eerste partij dan doorslaggevend te laten zijn...
Maar een clubkampioenschap met dit systeem....ja, dan houdt alles op...
Dan zocht ik een ander club.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

sassie
1 Stars
1 Stars

Bericht door sassie » 11 apr 2012, 14:00

Kees Besseling schreef:Waar de onzin vandaan komt om bij 5 voorgeloot de eerste partij dan doorslaggevend te laten zijn...
Maar een clubkampioenschap met dit systeem....ja, dan houdt alles op...
Dan zocht ik een ander club.

gr

Kees
Ja dat is dus ook een van de redenen dat ik geen lid meer ben bij die club.

Vandaag toevallig bericht gekregen over de cursus die aankomende zaterdag zou zijn.
Hij gaat niet door (te weinig inschrijvingen) Lekker op tijd ook.. :?
Misschien zien ze nu kans om de inhoud ook wat meer op de praktijk aan te sluiten?? :twisted:
We horen in het najaar meer?

Lijkt me handig om dan voor de opgave de data bekend te hebben, en de inhoud van de cursus. misschien dat het dan duidelijker wordt wie er interesse hebben.
Kan het wel begrijpen dat er geen animo is als je ziet wat je vooraf moet weten/inlezen, maar goed het eerste bericht dat ik gekregen heb over deze cursus stamt uit 2009 ofzo dus ik heb geduld hahaha

Sas
Laatst gewijzigd door sassie op 11 apr 2012, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 11 apr 2012, 15:57

sassie schreef:Zoals beloofd zou ik iets laten weten over de wedstrijdleider 3 cursus die ik ga volgen.

Sas
Als je WL 3 gaat doen dan moet je ook al WL 2 gedaan hebben en laat het genoemde voor de ingangstoets nu net zijn wat je bij WL 2 cursus hebt geleerd.

Als je dus door deze ingangstoets komt is dit dus bekend en kan de cursus WL 3 dus over andere dingen gaan.

Dat de WL 2 cursus alleen over voorgeloot en uitrekenen saldo en onderling resultaat ging vind ik veel erger. Maar er is in de laatste info aangekondigd dat er ook over de inhoud van WL 2 cursus nagedacht wordt. Hebben de vragen en opmerkingen hierover op afdelingsvergaderingen , bondsvergadering en zonaal WL/SR overleg in zone B misschien toch nut gehad?

Verder is wat je leert aan systemen en dergelijke op een cursus alleen basiskennis. Wedstrijden leiden is verder vooral een kwestie van logisch blijven nadenken.

Andries

sassie
1 Stars
1 Stars

Bericht door sassie » 11 apr 2012, 16:25

a.wijand schreef:Als je WL 3 gaat doen dan moet je ook al WL 2 gedaan hebben en laat het genoemde voor de ingangstoets nu net zijn wat je bij WL 2 cursus hebt geleerd.

Als je dus door deze ingangstoets komt is dit dus bekend en kan de cursus WL 3 dus over andere dingen gaan.

Dat de WL 2 cursus alleen over voorgeloot en uitrekenen saldo en onderling resultaat ging vind ik veel erger. Maar er is in de laatste info aangekondigd dat er ook over de inhoud van WL 2 cursus nagedacht wordt. Hebben de vragen en opmerkingen hierover op afdelingsvergaderingen , bondsvergadering en zonaal WL/SR overleg in zone B misschien toch nut gehad?

Verder is wat je leert aan systemen en dergelijke op een cursus alleen basiskennis. Wedstrijden leiden is verder vooral een kwestie van logisch blijven nadenken.

Andries
Als het is zoals je zegt dan begrijp ik niet waarom je bij het behalen van de ingangstoets alleen nog de laatste dag hoeft te komen. De andere 2 geplande dagen hoef je er niet te zijn, ik ga er dan vanuit dat die 2 dagen over de stof gaan die bij de ingangstoets worden gevraagd.
Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat je de stof (zoals gevraagd wordt te lezen) als wedstrijdleider beheerst, of na alles opnieuw te lezen wel weer weet. Misschien vraag ik teveel? Zoals wedstrijdleiders die een cursus doen die GRAAG iets anders willen schrijven dan 5 voorgeloot (of zoals hier bij de club, 2 voorgeloot en dan poules met 3 voorgeloot :? )

Ik ben bang dat er op de laatste dag gewoon een soort van examen is en dan vraag ik me weer af waarvan dan?
Dat ik bij de 3de cursus moet gaan onderbouwen wat een "goede wedstrijdleider is" vind ik ook een beetje raar, na 2 cursussen zou je dat toch al wel moeten weten of kunnen onderbouwen??
Als je mensen voor een cursus laat betalen zorg er dan voor dat duidelijk is waar de cursus over gaat en wat de prijs is.

Ik ben het met je eens dat je gewoon logisch moet nadenken als wedstrijdleider. Een beetje flexibel kunnen zijn en je zaken goed voorbereiden.

Sas

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 apr 2012, 16:32

Exact, en ook veel ervaring en daarnaast een goede en minutieuze voorbereiding!

Vraagje, hoeveel van onze bevoegde wedstrijdleiders (WL 2 en 3) zijn op de hoogte van en kunnen werken met de z.g. Marokkaanse afvalschema's? Afgelopen jaar voor het eerst toegepast bij Batavia Petanque - Zeist Open Weekend en twee maanden later bij het Haarlems Petanque Weekend. Loting, plaatsing van teams, cadrage, alles wordt in één klap geregeld. Bovendien op groot (A0) formaat, zodat ook de deelnemers en toeschouwers een duidelijk beeld hebben van het toernooiverloop. Tijdens Batavia Petanque - Zeist Open Weekend 2012 zullen de schema's opnieuw worden gebruikt, bij de triplettes voorafgegaan door Franse poules, waarvoor speciale lijsten in voorbereiding zijn, afgestemd op het verdere verloop d.m.v. de Marokkaanse schema's.
a.wijand schreef:

(knip)

Andries

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 11 apr 2012, 16:46

Jac,

ik denk dat er dan heel veel wedstrijdleiders(die van de 5 voorgelote partijen) eerst op computercursus moeten. binnen onze afdeling(1) is er 1 vereniging met heel veel toernooien, waaronder veel 5 voorgeloot of, zoals Sassie al noemde, 2 voorgeloot en dan 3 voorgeloot in de poule. hier zitten allemaal gediplomeerde WL'ers achter de tafel. het zal niet de eerste keer zijn dat je na de eerste 2 voorgelote een uur moet wachten op een vervolg. reden: niet om kunnen gaan met een PC.

Sake

sassie
1 Stars
1 Stars

Bericht door sassie » 11 apr 2012, 17:13

jacpetanque schreef:Exact, en ook veel ervaring en daarnaast een goede en minutieuze voorbereiding!

Vraagje, hoeveel van onze bevoegde wedstrijdleiders (WL 2 en 3) zijn op de hoogte van en kunnen werken met de z.g. Marokkaanse afvalschema's? Afgelopen jaar voor het eerst toegepast bij Batavia Petanque - Zeist Open Weekend en twee maanden later bij het Haarlems Petanque Weekend. Loting, plaatsing van teams, cadrage, alles wordt in één klap geregeld. Bovendien op groot (A0) formaat, zodat ook de deelnemers en toeschouwers een duidelijk beeld hebben van het toernooiverloop. Tijdens Batavia Petanque - Zeist Open Weekend 2012 zullen de schema's opnieuw worden gebruikt, bij de triplettes voorafgegaan door Franse poules, waarvoor speciale lijsten in voorbereiding zijn, afgestemd op het verdere verloop d.m.v. de Marokkaanse schema's.

Andries
Als ik bekijk wat ik ooit in de wedstrijdleider-A cursus geleerd heb, kan ik alleen nationale competie schrijven. Daarnaast heb ik daar een hoop van de bestuursstructuur van de toenmalige bond geleerd?? :wink:
Omdat ik (in het verleden) als wedstrijdleider achter een tafel zat/zit, op toernooien kijk naar de systemen en ik open sta voor nieuwe input leer je iets over zwitsers, franse poules, enz.
Afgelopen jaar in Haarlem heb ik voor het eerst het Marokkaanse schema gezien, en ik moet zeggen SIMPEL en DUIDELIJK. Aankomend jaar zal ik waarschijnlijk een dag als wedstrijdleider daar aanwezig zijn, dus dan ga ik het van voor tot achter meemaken. :D

Sas

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 11 apr 2012, 17:22

buutjuh schreef:Jac,

ik denk dat er dan heel veel wedstrijdleiders(die van de 5 voorgelote partijen) eerst op computercursus moeten. binnen onze afdeling(1) is er 1 vereniging met heel veel toernooien, waaronder veel 5 voorgeloot of, zoals Sassie al noemde, 2 voorgeloot en dan 3 voorgeloot in de poule. hier zitten allemaal gediplomeerde WL'ers achter de tafel. het zal niet de eerste keer zijn dat je na de eerste 2 voorgelote een uur moet wachten op een vervolg. reden: niet om kunnen gaan met een PC.

Sake
Na 2 voorgeloot indelen heb je geen computer voor nodig.

gewoon beide wedstrijden op 1 wedstrijdkaartje (laten) invullen, lijst bijhouden om dubbel te checken. als de kaartjes na twee partijen weer ingeleverd worden, winstparijen en saldo van beide partijen optellen zogauw je het kaartje binnenkrijgt en op het kaartje noteren. kaartjes sorteren terwijl je ze binnen krijgt. Als de laatste wedstrijd binnenkomt heb je alles op volgorde liggen en je kunt zo je vervolg schema invullen.

Afvalsysteem heb je ook geeen computer voor nodig want kun die kun je een keer invullen en vervolgens doorschrijven. voor iedereen inzichtelijk ook.

ook marokaans schema is niets anders dan in andere volgode opgeschreven alfvalschema met al ingevulde vrijlotingen. Heb je ook geen computer voor nodig, anders dan voor het uitprinten van het schema om alles op te schrijven. wel handig dat dit helemaal is uitgeschreven en je dus niet meer hoeft na te denken waar je je vrijlotingen moet zetten.

Alleen voor systemen met meer dan twee voorgelote partijen (bijvoorbeeld 5 voorgeloot of een halve compettiie zoals de NC) is een computer erg handig om rekenwerk en sorteren te vergemakkelijken.

Andries
Laatst gewijzigd door a.wijand op 11 apr 2012, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 11 apr 2012, 17:24

sassie schreef:
a.wijand schreef:Als je WL 3 gaat doen dan moet je ook al WL 2 gedaan hebben en laat het genoemde voor de ingangstoets nu net zijn wat je bij WL 2 cursus hebt geleerd.

Andries
Als het is zoals je zegt dan begrijp ik niet waarom je bij het behalen van de ingangstoets alleen nog de laatste dag hoeft te komen. De andere 2 geplande dagen hoef je er niet te zijn, ik ga er dan vanuit dat die 2 dagen over de stof gaan die bij de ingangstoets worden gevraagd.
Ik ga er zelf eigenlijk vanuit dat je de stof (zoals gevraagd wordt te lezen) als wedstrijdleider beheerst, of na alles opnieuw te lezen wel weer weet. Misschien vraag ik teveel? Zoals wedstrijdleiders die een cursus doen die GRAAG iets anders willen schrijven dan 5 voorgeloot (of zoals hier bij de club, 2 voorgeloot en dan poules met 3 voorgeloot :? )

Ik ben bang dat er op de laatste dag gewoon een soort van examen is en dan vraag ik me weer af waarvan dan?
Dat ik bij de 3de cursus moet gaan onderbouwen wat een "goede wedstrijdleider is" vind ik ook een beetje raar, na 2 cursussen zou je dat toch al wel moeten weten of kunnen onderbouwen??
Als je mensen voor een cursus laat betalen zorg er dan voor dat duidelijk is waar de cursus over gaat en wat de prijs is.

Ik ben het met je eens dat je gewoon logisch moet nadenken als wedstrijdleider. Een beetje flexibel kunnen zijn en je zaken goed voorbereiden.

Sas
Als dit inderdaad zo is dat als je de intake goed hebt gedaan dat je dan alleen de laatste dag aanwezig hoeft te zijn, dan maak ik me inderdaad ook ernstige zorgen om de inhoud van de WL 3 cursus. Wat je net aangeeft als intake toets is al in zeer magere WL2 gedaan.

sassie
1 Stars
1 Stars

Bericht door sassie » 11 apr 2012, 17:26

Sake
Binnen de afdeling heb ik in het verleden de NC geschreven (rond 2002 en daarvoor) ik heb toentertijd zelf in excel een schema gemaakt waarbij alle gespeelde wedstrijden ingevuld konden worden en je dan een uitslag krijgt op winstpartijen. Handig voor controle maar wij hadden alles ook altijd gewoon op papier staan, zodat je nooit afhankelijk bent van een computer. Vooral de spelers vinden het volgens mij fijn als ze iets op papier kunnen zien.
Ik denk dat de computer erg handig is, maar je moet wel eerst op papier iets kunnen doen voordat je het ooit op de computer voor elkaar krijgt. :P

Sas

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 11 apr 2012, 17:33

sassie schreef:

Sake
Binnen de afdeling heb ik in het verleden de NC geschreven (rond 2002 en daarvoor) ik heb toentertijd zelf in excel een schema gemaakt waarbij alle gespeelde wedstrijden ingevuld konden worden en je dan een uitslag krijgt op winstpartijen. Handig voor controle maar wij hadden alles ook altijd gewoon op papier staan, zodat je nooit afhankelijk bent van een computer. Vooral de spelers vinden het volgens mij fijn als ze iets op papier kunnen zien.
Ik denk dat de computer erg handig is, maar je moet wel eerst op papier iets kunnen doen voordat je het ooit op de computer voor elkaar krijgt. :P

Sas
Helemaal mee eens. computer is en hulpmiddel voor het rekenwerk. Je moet altijd alles op papier bijhouden als backup. Computer kan handig zijn voor afvalsysteem als je een goede beamer hebt, maar dan moet je wel alles tegelijk kunnen projecteren en dat gaat meestal niet.

Alleen computer kan problemen geven (zie zeker groot toernooi de afgelopen twee jaar, maar ook enkele nationale kampioenschappen enkele jaren terug.)

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 11 apr 2012, 17:54

sassie schreef:
jacpetanque schreef:Exact, en ook veel ervaring en daarnaast een goede en minutieuze voorbereiding!

Andries
Als ik bekijk wat ik ooit in de wedstrijdleider-A cursus geleerd heb, kan ik alleen nationale competie schrijven. Daarnaast heb ik daar een hoop van de bestuursstructuur van de toenmalige bond geleerd?? :wink:
Omdat ik (in het verleden) als wedstrijdleider achter een tafel zat/zit, op toernooien kijk naar de systemen en ik open sta voor nieuwe input leer je iets over zwitsers, franse poules, enz.
Afgelopen jaar in Haarlem heb ik voor het eerst het Marokkaanse schema gezien, en ik moet zeggen SIMPEL en DUIDELIJK. Aankomend jaar zal ik waarschijnlijk een dag als wedstrijdleider daar aanwezig zijn, dus dan ga ik het van voor tot achter meemaken. :D

Sas
En Sas ik beloof je: je gaat dit schema tijdens ons weekend ook geautomatiseerd gebruiken. Ik geef je persoonlijk uitleg. Leuk he?
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 apr 2012, 18:07

Een PC is geen toegevoegde waarde bij het leiden van een toernooi. Slechts in de gevallen die Andries al eerder noemde. Groot nadeel van een PC: je hebt nooit een overzicht, tenzij je een gigantische monitor zou hebben. En dan nog. Als je de PC gebruikt, en ik denk dan een Frankrijk, daar wordt een excellent programma gebruikt met een koppeling naar het licentiebestand van de Franse bond. Maar ook daar worden de partijen, bijv. Franse poules tijdens een Frans kampioenschap, op A4 uitgeprint en aan een grote wand bevestigd voor de deelnemers en toeschouwers.

En nog een opmerking m.b.t. de Marokkaanse schema's. Ik heb inmiddels vanuit Excel vier versies gemaakt in PDF-formaat. Een schema van de 1/8 finale, de 1/16, de 1/32 en de 1/64. De laatste drie op A0-formaat (en in sommige gevallen 2 of 3 schema's op één vel), de eerste op A1-formaat (met 3 schema's onder elkaar, even doorsnijden en ze zijn apart te gebruiken. JDC Sport (Obut-importeur) overweegt om een flinke serie te laten drukken. In dat verband zou het nuttig zijn om te weten of er geïnteresseerden voor zijn. Het is namelijk een behoorlijke investering, maar bij grote oplagen (minimaal 100 stuks per schema) wordt de prijs per afdruk alleszins interessant. Drukken met een oplage van 5 of 10 vellen is zeer kostbaar.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 11 apr 2012, 19:48

Jac,

Wij gaan in september gewoon weer met het Mar. Schema (op A0) werken. Ook tijdens de laatste invitatiecyclus bij PUK is het schema na de voorronde gebruikt.
We hebben hiervoor de 4 poules op A3 geprint en geseald.
Deze kunnen beschreven worden met White-board markers en na de toernooien gewoon hergebruikt worden.
Ik weet het, 'we benne zunig' in Haarlem! Maar het werkt perfect!

Verder ben ik bijna klaar met de volledige automatische versie op de PC (handig als controlemiddel tijdens het toernooi).

En dit allemaal zonder (wedstrijdleider)cursus!

Gr
Henk
mijn geluksgetal is 13

Plaats reactie