OnTip nu ook op proef voor De Regio

Heeft jou vereniging een nieuwe website? Vertel hier alles over jou vereniging en hoe petanque daar gespeeld en beleefd wordt.
hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Re: OnTip nu ook op proef voor De Regio

Bericht door hansar » 11 dec 2014, 10:30

Precies wat ik heel de tijd probeer te zeggen Marcel.
Klasse
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 11 dec 2014, 11:41

Blijft mijn vraag waarom er alleen leden van De Regio mogen meespelen bij een toernooi?
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 dec 2014, 12:00

Marcel, er bestaat nergens ter wereld een afzonderlijk spel dat jeu de boules heet. In ons land wordt uitsluitend petanque gespeeld, binnen of buiten de NJBB. In het buitenland komen wel meerdere vormen van jeu de boules voor, maar elk met een eigen naam.

Dat ook binnen de NJBB, dus buiten de niet aangesloten clubs, het merendeel van de spelers en de clubs kiezen voor een systeem van 5 voorgelote partijen is inmiddels een gegeven. Niets mis daarmee, maar de NJBB dient ook het petanque als wedstrijdsport te bevorderen. Ook al ziet het daar met jaarlijks nog geen tiental cat. 2 toernooien niet altijd naar uit...

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 11 dec 2014, 13:49

Jac, je hoeft mij niet te vertellen dat we petanque spelen.. Maar ik heb dat woord in de Regio dus nog nooit gehoord. Ik probeer duidelijk te maken wat het verschil in denken is. Dus niet de sport petanque, maar het spelletje jeu de boules.
Blijft mijn vraag waarom er alleen leden van De Regio mogen meespelen bij een toernooi?
Paul, vroeger (nog voor mijn tijd) waren Regio toernooien wel open. Ik heb de notulen van de Regiovergadering er even bij gepakt en het is mis gegaan in 1989. Een NJBB vereniging heeft toen in een brief aan het Regio bestuur aangegeven dat zij volgens het NJBB reglement niet meer mochten spelen met niet aangesloten verenigingen. Regio clubs werden daarom niet meer uitgenodigd en zij namen geen deel meer aan regio toernooien. Tja, je kunt raden welk besluit een jaar later door de Regio is genomen: Wij niet welkom bij hun? Dan zij ook niet bij ons! En in die ruim 20 jaar die volgden is dus een beetje een spookbeeld ontstaan.

Ik heb hiervoor al geschreven hoe er over de NJBB en 'bondsspelers' wordt gedacht. Er bestaat dus (in mijn ogen) een verkeerd beeld over de gemiddelde licentie houder. Tel er bij op dat voor clubs aansluiting bij de bond geen voordelen met zich meebrengt, slechts extra kosten, en dan snap je toch wel dat er geen toenadering tot de NJBB wordt gezocht?

Zo kan ik ook de vraag stellen: waarom mogen de 21e bij het kersttoernooi van het Zwijntje alleen leden van de NJBB meedoen?
Ik zou zelf het antwoord kunnen geven, maar dat laat ik heel graag over aan jou...

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 dec 2014, 15:02

Het was mij ontgaan dat je kennelijk bedoelde te zeggen dat er buiten de NJBB dus ook een spelsoort jeu de boules bestaat. Met de nadruk dus op het Franse woord jeu. Gelukkig heeft het petanque meer te bieden dan alleen dat.
MvN schreef:Jac, je hoeft mij niet te vertellen dat we petanque spelen.. Maar ik heb dat woord in de Regio dus nog nooit gehoord. Ik probeer duidelijk te maken wat het verschil in denken is. Dus niet de sport petanque, maar het spelletje jeu de boules.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 11 dec 2014, 15:48

Hallo Allen

ik vind het logisch dat niet aangesloten verenigingen niet Mogen meedoen aan toernooien van wel aangesloten verenigingen
omdat volgens mij dan het eind zoek is en er weinig clubs meer lid zullen blijven.
Blijft natuurlijk de uitdaging de niet aangesloten clubs zover te krijgen om zich aan te sluiten bij de NJBB.

Daartoe zul je eerst een stabiele leiding moeten hebben die een verdubbeling van het aantal leden aankan.
oftewel we hebben een goede stabiele basis nodig
Daarnaast moet het ook echt voordelen opleveren voor de clubs willen ze de stap zetten.
Dit is aan de pijler /werkgroep promotie. Deze groep zal zowel intern als extern een verbeterslag moeten maken.

mvg Bart

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 11 dec 2014, 15:49

Jac wat je nu doet is volgens mij spelen met woorden om je gelijk te halen.
Kijk even in de ledenlijst van de NJBB of op de sites van de afdelingen, dan zie je hoeveel jeu de boules verenigingen er zijn en hoe weinig petanque verenigingen.
Zelfs de " Nederlandse Jeu de Boules Bond " toch??

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 dec 2014, 16:13

Dat de letters JB in NJBB voor jeu de boules staan, heeft te maken met het feit dat de oprichters destijds in 1972 geen flauw benul hadden. Dit is later ook eerlijk toegegeven door Stan Polman, een van de oprichters van de NJBB en tevens eerste voorzitter. In een interview met redacteur Wim Kruize in petanQue nr. 14 van april/mei 1997 gaf hij op de vraag 'Waarom heet onze bond eigenlijk niet Nederlandse Petanque Bond?' het volgende antwoord: 'Tja, we noemden onze sport in het begin jeu de boules en niet petanque. Wisten wij veel!'
In 1978, tijdens het WK in Mons in België (Nederland was toen voor het eerst deelnemer), reageerden de Franse bestuurders wat lacherig op de term jeu de boules. Los hiervan vond Stan Polman dat het niet zinnig was om die naam nu nog te veranderen. Met alle gevolgen van dien, al zijn er wel enkele pogingen gedaan om de NJBB om te zetten in bijvoorbeeld NPB. We zullen er dus mee moeten leven...

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 11 dec 2014, 16:29

jacpetanque schreef:... 'Tja, we noemden onze sport in het begin jeu de boules en niet petanque. Wisten wij veel!'...

En dat heeft voor veel narigheid gezorgd. En nog willen/kunnen velen het niet begrijpen!

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 11 dec 2014, 16:30

Gelukkig dan dat Petanque meer te bieden heeft dan jeu de boules , is dus eigenlijk vloeken in de kerk

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 dec 2014, 17:15

Toch nog maar even een woordspelletje. Jeu de boules heeft het volgende te bieden: petanque, jeu provençal, sport-boules (lyonnaise), raffa (bocce in de VS), boule de fort, boule bretonne, boule parisienne (boule des berges), bourle (met een r!) en de daarop lijkende Vlaamse varianten van alle vele voorkomende bolspelen, boule de bois, lawn en indoor bowls. En misschien vergeet ik er een paar...
hansar schreef:Gelukkig dan dat Petanque meer te bieden heeft dan jeu de boules , is dus eigenlijk vloeken in de kerk

Mink
3 Stars
3 Stars

Bericht door Mink » 11 dec 2014, 23:05

Dus hoe krijg je die honderden mensen die petanque spelen maar dat jeu de boulen noemen aan het verstand dat ze het verkeerd benoemen?

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 12 dec 2014, 10:31

Even een stukje van de website van Onderhands uit Wieringerwaard.
Deze vereniging is begin dit jaar aangesloten bij de NJBB na wat voorbereidend werk door afd. 07.
Zo kan het dus ook ervaren worden door een nieuw aangesloten vereniging.

Zondag 23 November is de NJBB competitie begonnen. Hier een klein verslag

.

De eerste competitieronde moest er door ieder team 5 wedstrijden worden gespeeld en dat is voor Onderhands buitengewoon goed verlopen. Namelijk van de totaal 20 wedstrijden werden er maar liefst 17 gewonnen. Team 4 met Hans,Adrie en Alie wonnen al hun 5 wedstrijden en team 1 Henk,Rita en Hugo team 3 Ton, Meino en Loekje team 4 Kees, Boukje en Jan hebben 4 wedstrijden gewonnen. Niet alleen de winst maar ook de manier waarop is een compliment aan de teams. Goed overleggen niet de gehaast en de juiste beslissingen nemen en dat geeft dit resultaat. Het bleek uit deze wedstrijden dat het een zeer goede zaak is geweest dat we ons aangesloten hebben bij de NJBB.

De competitie gaat over 3 speeldagen met ieder 5 wedstrijden waarvan de volgende op 21 December in de bouledrome [Binnenhal] in Hoorn.

Nogmaals een prachtige dag voor onze club en hopen we dit in de komende 2 speeldagen voort te zetten.

Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 12 dec 2014, 10:52

Mink schreef:Dus hoe krijg je die honderden mensen die petanque spelen maar dat jeu de boulen noemen aan het verstand dat ze het verkeerd benoemen?
Te beginnen door onze verenigingsleden zelf te motiveren om onze sport petanque te noemen.
Voorts door onze sport in al onze PR-uitingen simpel petanque te noemen. En niet vooral in alle gevallen te volharden het verschil tussen jeu de boules en petanque uit te leggen.
Van sportjournalisten mag je verwachten dat ze dat weten, dan wel opgezocht hebben.
Maar vooral de plaatselijke nieuwsbladen periodiek bestoken met klein petanquenieuws.

Paul
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 12 dec 2014, 11:05

Waarom is het zo belangrijk dat iedereen het petanque gaat noemen. Iedereen begrijpt het wanneer je het over jeu de boules hebt. Wanneer we het gewoon jeu de boules noemen in onze uitingen dan komen we mogelijk echt in gesprek met de niet aangesloten verenigingen. Dan begrijpen zij ook waar we het over hebben. De paar mensen (vergeleken met de rest van Nederland) moeten dan maar even slikken. We zeggen ook dan we gaan boulen, we hebben het over een boulodrome en de bouleclub. Wie doen er nu moeilijk?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 12 dec 2014, 11:10

Over sportjournalisten gesproken, de volgende anekdote. Zoals iedereen weet, in elk geval de 'oudjes' onder ons, werd de NJBB eind jaren '70 en begin jaren '80 gesponsord door de Volkskrant. Die sponsoring bestond uit flyers (bijv. wedstrijdkaarten met reclame voor de Volkskrant), het plaatsen van zogeheten stoppers in de krant met aandacht voor, jawel, het jeu de boules en de NJBB. En daarnaast ook toernooiaankondigingen, een soort toernooikalender avant la lettre!. Aangezien het om de advertentieafdeling van die krant ging die de NJBB sponsorde (enkele verantwoordelijken bij de Volkskrant waren fervente petanquespelers), weigerde de sportredactie iets over onze sport op te nemen. Strikt als zij was om een pijnlijk zuivere scheiding aan te houden tussen advertentiebeleid en journalistiek (in Frankrijk wordt daar, zeker als het om regionale kranten gaat, geheel anders tegenaan gekeken, zie de Midi Libre, zie La Marseillaise). Toen de Volkskrant enkele jaren later ophield met de sponsoring van de NJBB, bleek er wel bereidheid om op de uitslagenpagina heel in het kort de uitslagen en standen te vermelden van de NC en NK's. Dat alles onder het kopje 'Jeu de boules'. Toen we vanuit de toenmalige NJBB-wedstrijdcommissie de sportredactie erop wezen dat onze sport petanque heette en daarom verzocht het kopje 'Jeu de boules' te veranderen in 'Petanque', was het antwoord dat het aan de redactie was om te bepalen wat er in de krant kwam. Kortom, dus ook dat blijk je als sportbond dus niet altijd in de hand te hebben: de naam van je eigen sport...

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 12 dec 2014, 11:17

De Volkskrant had het toen al door. Communiceren doe je in een taal die beiden begrijpen. Bij elke clinic leg ik uit wat het verschil is tussen jeu de boules en petanque. En tijdens de clinic heb ik het alleen maar over jeu de boules, omdat ik communiceer. Zij zijn wel mijn klanten en zij maken dus de dienst uit.

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 12 dec 2014, 11:25

bartboules schreef:Hallo Allen

ik vind het logisch dat niet aangesloten verenigingen niet Mogen meedoen aan toernooien van wel aangesloten verenigingen
omdat volgens mij dan het eind zoek is en er weinig clubs meer lid zullen blijven.
Blijft natuurlijk de uitdaging de niet aangesloten clubs zover te krijgen om zich aan te sluiten bij de NJBB.

Daartoe zul je eerst een stabiele leiding moeten hebben die een verdubbeling van het aantal leden aankan.
oftewel we hebben een goede stabiele basis nodig
Daarnaast moet het ook echt voordelen opleveren voor de clubs willen ze de stap zetten.
Dit is aan de pijler /werkgroep promotie. Deze groep zal zowel intern als extern een verbeterslag moeten maken.

mvg Bart
Ik zie - naast het aanbod van de Nationale Clubteamcompetitie - de ontwikkeling van petanquetrainingen bij petanqueverenigingen (PV's, C.d.P.'s, JBC's, JBV's etc), verzorgd door adequaat opgeleide petanquetrainers, op de lange termijn als één van de meest cruciale meerwaarden van de NJBB. Dat staat ook met zoveel woorden in het meerjarenbeleidsplan. Zie bijlage op pagina 10.
De werkgroep Opleidingen zal daar voor een reeks van jaren de basis voor moeten leggen. Petanquetrainingen ten behoeve van verschillende doelgroepen waarbij de regels van het petanque (volgens het ISP) centraal staan. Ook petanquetraining speciaal voor jongeren, om dat die doelgroep de basis vormt voor de ontwikkeling van de prestatiesport petanque. Het is aan de Werkgroep Promotie om zowel het landelijk uniforme competitie-aanbod als de petanquetraining als meerwaarde van de bond over het voetlicht te brengen.

Paul van E
"Je kunt beter ten ondergaan met je eigen visie dan met die van een ander" (Johan Cruyff)

SandraGill
4 Stars
4 Stars
Contacteer:

Bericht door SandraGill » 12 dec 2014, 12:00

Paul Wagenaar schreef:Waarom is het zo belangrijk dat iedereen het petanque gaat noemen. Iedereen begrijpt het wanneer je het over jeu de boules hebt. Wanneer we het gewoon jeu de boules noemen in onze uitingen dan komen we mogelijk echt in gesprek met de niet aangesloten verenigingen. Dan begrijpen zij ook waar we het over hebben. De paar mensen (vergeleken met de rest van Nederland) moeten dan maar even slikken. We zeggen ook dan we gaan boulen, we hebben het over een boulodrome en de bouleclub. Wie doen er nu moeilijk?
Dat is grappig dat je dat zegt, Paul. Op de homepage van De Regio ZH/Zuid lees ik:

"JEU DE BOULES" (PETANQUE) VERENIGINGEN IN DE REGIO ZH/ZUID

De gezamenlijke vrije petanqueverenigingen in de regio zuidholland / zuid presenteren zich op deze site. De meeste van deze petanque verenigingen komen voort uit reeds bestaande korfbal verenigingen waarvan een meestal iets ouder wordend deel zich gaat toeleggen op het "petanque", anderen hebben zich direct als petanque vereniging gepresenteerd. Buiten het intensief spelen in verenigings verband zijn er ook de vele regiotoernooien waarvan druk gebruikt wordt gemaakt. Op deze overkoepelende site krijgt u een overzicht van onze regio activiteiten.

Ik zie het meer in het licht van de in het verleden gevoerde discussie over de sportbenamingen 'ping-pong' en 'tafeltennis'. Die overigens nog pikanter was getuige het volgende krantenartikel.

http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... ngen.dhtml

Groet,
Paul

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 12 dec 2014, 14:51

Ik wil alleen maar zeggen dat we er niet steeds zo'n hype van moeten maken. Wanneer de wereld om ons heen het heeft over jeu de boules dan niet steeds arrogant (zie Mink) en belerend (zie Jac) zeggen dat ze het mis hebben. In Nederland is petanque gewoon jeu de boules. Wanneer mensen al jeu de boule willen spelen en zoeken in een gemeente gidsje vinden ze dat niet (mogelijk wel petanqueclubs, maar daar lezen ze over heen want ze weten niet wat het is). Maar natuurlijk wel uitleggen wanneer daar gelegenheid voor is.
Mink schreef:Dus hoe krijg je die honderden mensen die petanque spelen maar dat jeu de boulen noemen aan het verstand dat ze het verkeerd benoemen?
jacpetanque schreef:Toch nog maar even een woordspelletje. Jeu de boules heeft het volgende te bieden: petanque, jeu provençal, sport-boules (lyonnaise), raffa (bocce in de VS), boule de fort, boule bretonne, boule parisienne (boule des berges), bourle (met een r!) en de daarop lijkende Vlaamse varianten van alle vele voorkomende bolspelen, boule de bois, lawn en indoor bowls. En misschien vergeet ik er een paar...

Plaats reactie