OnTip nu ook op proef voor De Regio

Heeft jou vereniging een nieuwe website? Vertel hier alles over jou vereniging en hoe petanque daar gespeeld en beleefd wordt.
Boulamis
1 Stars
1 Stars

OnTip nu ook op proef voor De Regio

Bericht door Boulamis » 05 dec 2014, 11:47

De Regio is een samenwerkingsverband van 19 niet bij de NJBB aangesloten Jeu de boules verenigingen in de regio Zuid Holland. Het door hen gebruikte inschrijf programma functioneerde niet meer vanaf eind november. Om deze reden is contact gezocht met de beheerder van OnTip, Erik Hendrikx, om te kijken wat OnTip kan betekenen voor deze verenigingen.

Verenigingen nu (9 dec) aangesloten op OnTip :
- Nikantes Jeu de boules uit Hoogvliet
- KCR uit Ridderkerk
- Argento uit Schoonhoven
- De Regio voor de regio toernooien

Ik heet de verenigingen van De Regio van harte welkom en hoop op een goede samenwerking.

Via http://www.ontip.nl/deregio/toernooi_regio.html kan de toernooikalender voor De Regio (OnTip) geopend worden.

Erik Hendrikx
OnTip
Laatst gewijzigd door Boulamis op 09 dec 2014, 10:32, 2 keer totaal gewijzigd.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: OnTip nu ook op proef voor De Regio

Bericht door jacpetanque » 05 dec 2014, 13:38

Het zou mooi zijn als, mede als gevolg hiervan, De Regio in nauwer contact komt met de NJBB. Het petanque in Nederland kan er alleen maar sterker van worden...

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 dec 2014, 11:38

Moeten ze hun toernooien wel openstellen voor leden van verenigingen die niet zijn aangesloten bij De Regio. Een vereniging kan blijkbaar lid worden van De Regio. Ik proef een tweede bond. Maar ook dat maakt het petanque in Nederland sterker.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 08 dec 2014, 21:17

Paul Wagenaar schreef:Moeten ze hun toernooien wel openstellen voor leden van verenigingen die niet zijn aangesloten bij De Regio.............

Hoezo? Doen ze bij de NJBB-verenigingen toch ook (bijna) nooit?
mijn geluksgetal is 13

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 08 dec 2014, 22:23

Hoezo moeten ze hun toernooien openstellen voor de bond?? De regio is een groep van niet aangesloten verenigingen en zo zijn er nog veel meer. Het leuke is dat veel spelers van ere en eerste klasse ook lid zijn van deze verenigingen. Op een opmerking een aantal jaren geleden van de bond om deze verenigingen naar de bond te halen werd gevraagd wat de bond dan te bieden had voor hen, anders dan wat ze nu hadden. Het antwoord luidde " Wij kunnen ze leren hoe een baan aangelegd moet worden en hoe een boulodrome gebouwd moet worden. Verder kunnen we ze cursussen geven. ( wel tegen betaling natuurlijk zodat ze wedstrijdleiders en scheidsrechters krijgen). Kijk eens op de sites van de regio. Een volle toernooikalender met diverse competities, zonder licenties, met mooie accommodaties en mooie boulodromes. Verenigingen die geen boulodromes hebben, huren in de winter banen bij bonds verenigingen zoals o.a. bij PVN. Volgens mij is het daar goed geregeld !!
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 09 dec 2014, 14:21

Ik reageerde op de opmerking van Jac dat het petanque in Nederland er sterker van kan worden. Daar ben ik het mee eens, maar het zou nog beter kunnen wanneer beide bonden hun toernooien niet beperken tot eigen leden (is toch discriminatie). Gewoon alle toernooien voor iedereen openstellen (ook de NJBB), desnoods in verschillende klassen. Dan leren we van elkaar en daar worden we beter van.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 09 dec 2014, 14:24

hansar schreef:Hoezo moeten ze hun toernooien openstellen voor de bond?? De regio is een groep van niet aangesloten verenigingen en zo zijn er nog veel meer. Het leuke is dat veel spelers van ere en eerste klasse ook lid zijn van deze verenigingen. Op een opmerking een aantal jaren geleden van de bond om deze verenigingen naar de bond te halen werd gevraagd wat de bond dan te bieden had voor hen, anders dan wat ze nu hadden. Het antwoord luidde " Wij kunnen ze leren hoe een baan aangelegd moet worden en hoe een boulodrome gebouwd moet worden. Verder kunnen we ze cursussen geven. ( wel tegen betaling natuurlijk zodat ze wedstrijdleiders en scheidsrechters krijgen). Kijk eens op de sites van de regio. Een volle toernooikalender met diverse competities, zonder licenties, met mooie accommodaties en mooie boulodromes. Verenigingen die geen boulodromes hebben, huren in de winter banen bij bonds verenigingen zoals o.a. bij PVN. Volgens mij is het daar goed geregeld !!
Kun jij aangeven wat andere sportbonden voor hun verenigingen betekenen en waar dat dan verschilt met de NJBB?

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 09 dec 2014, 17:11

Voor zover ik het kan zien Paul, is er door de NJBB ( en dus ook door de aangesloten verenigingen) nogal minderwaardig over " die zwarte verenigingen"gesproken. Leden van de bond mochten niet op toernooien of wedstrijden van zwarte verenigingen komen. Toen ik ca. 10 jaar geleden bij de promotie toernooien deze verenigingen aanschreef om deel te nemen, werd dit door het met graagte geaccepteerd. Ik zal ook niet snel vergeten dat er door mijn , toenmalige verenigingsgenoten schamper over werd gedaan. Hoe haalde ik het in mijn hoofd om een zo'n groot klasse verschil naar onze bondstoernooien te halen. Dat is alleen maar deprimerend voor die gasten. Wat schetste hun verbazing, de eerste 2 plaatsen waren voor die zwarte spelers. Leuk he?? Die mensen voelen nog steeds dat vingertje. Weet je wat ook leuk is om te vermelden, Francis van Dongen was lid van een niet aangesloten vereniging toen zij voor het eerst geselecteerd werd voor het Nederlandse dames team. Ik praat ook nooit over zwarte verenigingen maar over niet aangesloten verenigingen. Een aantal jaren geleden was deze groep ook doelgroep voor de bond, maar ik heb nog niets gemerkt dat er van daar naar de NJBB gegaan wordt, enkele leden die naar ons( NJBB aangesloten verenigingen) komen daar gelaten. Wel merk ik dat NJBB leden ook lid worden van deze niet aangesloten verenigingen. Dus haaks op de doelstellingen of zouden het omtrekkende bewegingen zijn?? Wat andere bonden anders doen dan de NJBB weet ik niet. Maar de Regio is geen bond in de zin van de NJBB. Alleen voor hun toernooikalender zijn er regels, maar mocht dit anders zijn dan hoor ik het wel.
Groot verhaal en ik weet niet of dit jouw vraag beantwoordt

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 09 dec 2014, 23:20

Inderdaad werd er minderwaardig en zelfs arrogant gesproken over niet aangesloten verenigingen. Toen ik nog in het bondsbestuur zat heb ik steeds geijverd om de term zwarte verenigingen uit te bannen, maar dat is heel moeilijk. Overigens denk ik dat er nu veel meer respect is voor de niet aangesloten verenigingen. Het niet mee mogen doen aan toernooien van niet aangesloten verenigingen is altijd een fabeltje geweest, maar werd inderdaad wel vaak gehoord. Overigens weet ik dat in Hengelo eens per jaar een toernooi wordt gehouden voor iedereen behalve voor NJBB licentiehouders.
Ik heb ook steeds gepleit om alle toernooien voor iedereen open te stellen. Desnoods geef je NJBB-licentie houders korting op het inschrijfgeld, zodat ze ook ervaren dat lid van de NJBB financiële voordelen heeft. In de periode dat ik het Camé toernooi organiseerde met vier voorronden bleek al dat spelers van niet aangesloten verenigingen niet onder deden voor NJBB spelers.
Dan even wat de NJBB biedt:
- toernooikalender (is dus ook behoefte aan bij niet aangesloten verenigingen)
- lid van het NOC/NSF waardoor bij afvaardiging naar internationale toernooien (EK, WK) namens Nederland wordt gespeeld
- bondsblad waarin informatie over wat er in het land op het gebied van petanque gebeurd
- trainingen voor wedstrijdleiders, scheidsrechters, trainers
- licentie wat gebruikt wordt als lidmaatschapskaart van een vereniging en waarmee je ook in het buitenland aan de meer officiële toernooien kan meedoen
- ondersteuning van verenigingen zodat het wiel niet steeds opnieuw uitgevonden hoeft te worden
- verzekering van spelers indien eigen verzekering en/of verenigingsverzekering niet dekt.
En dan nog allerlei andere zaken waar ik zo snel niet op kan komen.
Daarnaast vind ik persoonlijk dat je als vereniging zou moeten willen bijdrage aan de sport petanque in het algemeen en dat doe je door lid te zijn van de NJBB ook al zie je de contributie alleen maar als een soort sponsoring.

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 09 dec 2014, 23:46

Paul die ervaring hebben wij ook opgedaan bij de Camé cyclus.
Wat mij echter bevreemd zijn d voordelen die je opnoemt waar de niet aangesloten verenigingen gebruik van kunnen maken.
Hun toernooi kalender is vol. het ontbrak door een technisch mankement op een gegeven ogenblik de mogelijkheid om centraal in te schrijven voor de toernooien. Omdat diverse verenigingen leden hebben bij de aangesloten verenigingen is de vraag gerezen, "zouden wij ook gebruik kunnen maken van dat on tip systeem.
Dus toen is dat balletje gaan rollen. Ik heb er geen bezwaar tegen.
Voor wat betreft het wiel opnieuw uitvinden, dat klopt ook niet helemaal. Als je ziet wat voor accommodaties veel van deze verenigingen hebben dan loopt je het water door de mond. De opleidingen door NOC NSF verplicht gesteld bij ons, omdat het werk wat tot dan toe door vrijwilligers werd gedaan, niet zou kunnen kosten geld en het levert geen meerwaarde. Ook zij spelen volgens het ISP, en verzekeringen zijn er ook. Ze zijn vaak onderdeel van Multi verenigingen, voetbal/ korfbal/ boogschieten / darts en petanque.
Dus zoals ik het zie kunnen wij weinig voor hen betekenen maar zij wel veel voor ons. Als er 20 verenigingen met gemiddeld 150 leden bijkomen zijn dat 3000 nieuwe NJBB-ers Ik weet dat in het Westland alleen al bijna 700 boulers niet aangesloten zijn. Tel uit je winst.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 10 dec 2014, 00:14

'Tel uit je winst' (voor de NJBB), maar dat mag natuurlijk niet het uitgangspunt zijn. Veel belangrijker is om vast te stellen wat de NJBB voor de niet aangesloten clubs kan betekenen. Het lidmaatschap van de FIPJP en de CEP, naast dat van het NOC/NSF, is één van die meerwaarden. Alleen bij deze internationale bonden aangesloten nationale bonden kunnen meedoen aan WK's en NK's. Overigens is het wel een beetje vreemd dat heel veel clubs kennelijk niet bij de NJBB willen behoren, maar wel gebruikmaken van het door de NJBB vertaalde - en door de FIPJP - vastgestelde spelreglement.
Dit neemt allemaal niet weg dat ook de NJBB van niet aangesloten clubs of petanqueverbanden zouden kunnen, en uiteraard ook omgekeerd. Samen zijn we sterker. Maar misschien ook zou er ook best wat minder regulering vanuit de NJBB mogen zijn... Dat is een van de zaken die veel niet aangesloten clubs blijkbaar afschrikken.

Boulamis
1 Stars
1 Stars

Bericht door Boulamis » 10 dec 2014, 08:01

De Ontip toernooi kalender (zie Tab OnTip inschrijven op deze site) is een kalender waarin de toernooien van aangesloten en - niet aangesloten verenigingen die gebruikmaken van OnTip gezamenlijk zijn opgenomen. Misschien dat hiermee de grenzen wat minder strak worden en dat de verenigingen de toernooien gaan openzetten voor elkaar leden. Hierbij zou via een voorinschrijving geregeld kunnen worden dat eigen leden in eerste instantie voorrang krijgen. Misschien mooi voornemen voor 2015?

Erik
Beheerder OnTip

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 10 dec 2014, 13:27

Jaq,
Het is elke keer weer mooi hoe jij het e.e.a. verwoordt. Zoals " wat de NJBB voor de andere , niet aangesloten verenigingen kan bieden". Daar zit hem nou net het grote verkeerde denken , is mijn mening. Het is alleen leden van de NJBB toegestaan mee te doen aan EK en WK's, hardstikke waar. Dus als die verenigingen lid worden van onze NJBB kunnen zij afvaardigingen naar een EK en WK sturen? Nee toch zeker, dat is nu al voor een heeeeeel klein deel van de aangesloten leden, praat ik nog niet over verenigingen, weggelegd. Als ze al uitgezonden kunnen worden. Wat heeft het NOC NSF hen te bieden als ze lid worden van de NJBB?? niets bijzonders toch?
Denk nu eens niet alleen NJBB maar denk hier eens over na. 80 tot 90% van deze, niet aangesloten verenigingen, zijn onderdeel van een grote sportvereniging. In die sportvereniging zijn vaak meerdere onderdelen aanwezig, zoals Voetbal, Korfbal, Dart, Boogschieten en ook Jeu de Boules ( waar wij liever over Petanque spreken). Vaak is het ook zo dat alle dochterverenigingen onder de verzekering van de moeder vallen, evenals de revenuen van de NOC NSF faciliteiten.
Dus mijn vraag, Wat is er nieuw. Als we het in het licht van de vernieuwing eens anders zouden benaderen. Bijvoorbeeld niet met dat alwetende vingertje "Wij weten alles beter " maar " wat kunnen die verenigingen voor ons betekenen. Is er een mogelijkheid om samen sterker te worden? " Ik denk dat dan al een heleboel wrevel bij veel van de leden van de niet aangesloten verenigingen wegvalt. We moeten niet vergeten dat bijna alles wat wij hen te bieden hebben al aanwezig is. Ze hebben wedstrijdleiders en scheidsrechters, natuurlijk zonder onze diploma's ( overigens ook nog niet zo lang geleden waren die er ook bij ons niet en werd veel zo niet alles met vrijwilligers gedaan). ze hebben schitterende banen zowel buiten als binnen. Dus laten we het eens omdraaien en open het gesprek aangaan zonder van "wij weten het toch beter en hebben het beste met jullie voor" Daar komt dus ook het door jou vermelde "maar jullie gebruiken wel het door ons vertaalde en betaalde isp reglement" niet meer in voor als argument. Al zal je dat zo best niet bedoeld hebben

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 10 dec 2014, 16:06

Allereerst, als niet aangesloten clubs zich aanmelden bij de NJBB hebben hun leden automatisch de mogelijkheid door de NJBB te worden uitgezonden naar WK's, EK's, EuroCup, etc. Uiteraard als die spelers of clubs daar het niveau voor hebben en gekwalificeerd dan wel geselecteerd worden. Vergeet niet dat zowel nationaal als internationaal de NJBB de enige erkende petanquebond is in Nederland! Dat is een enorme en niet te onderkennen meerwaarde. Tenzij de aangesloten clubs daaraan geen behoefte hebben, dan houdt alles inderdaad op.

Daarnaast blijft het voor mij belangrijk uit te gaan van de meerwaarde die de NJBB de niet aangesloten clubs te bieden heeft. Blijkbaar heeft de NJBB dat tot op heden nog niet voldoende duidelijk kunnen maken, anders waren die clubs wel in grote aantallen tot de NJBB toegestroomd. Uiteraard hebben ook de niet aangesloten clubs een meerwaarde voor de NJBB, want ook bij hen zit kennis en ervaring. En van het delen daarvan is nog nooit iemand slechter geworden! Een niet te vergeten belang voor de NJBB zal zijn het grotere aantal aangesloten clubs en spelers. Financieel alleen maar gunstig, maar ook gunstig voor de onderhandelingspositie van de bond. Denk aan overheden, denk aan overkoepelende organisatie (in binnen- en buitenland), denk aan mogelijke sponsors.

Kortom, ik blijf bij mijn mening dat de belangen wederzijds zijn en dat we er samen alleen maar sterker van kunnen worden. Het feit blijft echter dat het de NJBB tot op heden nauwelijks is gelukt om die clubs over de streep te trekken...

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 10 dec 2014, 17:00

Helemaal mee eens Jac, maar ook nu heb je mij niet kunnen overtuigen van de werkelijke meerwaarde van de NJBB voor de niet aangesloten verenigingen.
Het enige wat het voor die verenigingen is zijn "meer kosten " verder kom ik niet.
Waar het hier in eerste instantie mee begon was het gebruik door de regio van de on tip inschrijf mogelijkheid. Nu is de regio en samengaan van meerdere verengingen die een gezamenlijke toernooikalender hebben. Hier buiten zijn nog meerdere verenigingen die niet in zo'n groot samenwerkingsverband zitten. Het is wel gebleken dat veel van deze verenigingen in een bepaalde regio elkaar opzoeken.
Je gaat ook voorbij aan mijn opmerking dat deze verenigingen bijna allemaal onderdeel zijn van een MULTI vereniging, een zgn. moedervereniging. De moeder beaalt wat de dochter doet.
Hou mij te goede, ik speel nu dus de advocaat van de duivel.
Ik pleit n.l. al jaren om op een of andere manier de niet aangesloten verenigingen te interesseren voor de NJBB. Maar 9 van de 10 keer krijg ik te horen" we betalen nu maar 15 of 16 euro lidmaatschap per jaar en kunnen elke week wel 3 toernooien spelen Als we meer willen worden we wel op persoonlijke titel lid van de aangesloten vereniging."
Geef mij nu eens een paar goede handvatten om hier tegen in te gaan.
Dat wordt lastig, vooral daar er spelers van aangesloten verenigingen wel ook lid worden van deze niet aangesloten verenigingen.
Een wijs woord is hier op zijn plaats denk ik :roll: :?:

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 10 dec 2014, 19:04

Hans, nogmaals, de allerbelangrijkste meerwaarde is de gezamenlijkheid en de mogelijkheid om toegang te krijgen tot internationale evenementen. Zeker als het om petanque als sport gaat.

Wat betreft de omniverenigingen, als ik me niet vergis zijn er ook binnen de NJBB omniverenigingen. Overigens zal de NJBB daar niet uniek in zijn, gezien het feit dat het om omniverenigingen gaat, zal deze kwestie ook bij andere sportbonden aan de orde zijn. Dat lijkt me logisch...

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 11 dec 2014, 00:11

Ik denk dat we gewoon eerlijk moeten zijn. NJBB heeft verenigingen, die geen ambitie hebben dat ze nationaal mee willen doen om op deze wijze in Europees of Mondiaal verband de strijd aan te binden om een titel, weinig te bieden. Als je kiest voor gezelligheid en met enige regelmaat je krachten alleen wil meten met verenigingen binnen een straal van pak weg 50 km dan kan je dat heel goed zelf regelen. Deze verenigingen zitten helemaal niet te wachten op allerhande regelgeving omtrent wedstrijdleiding en scheidsrechters die kaarten uit lopen te delen als je je niet aan de regels houdt. Ik zeg: NJBB bemoei je niet langer met categorie 3 toernooien. Laat de verenigingen dat lekker zelf uitzoeken hoe ze dat organiseren willen. Geen "beperkende" maatregelen. De meeste categorie 3 toernooien zijn voorgeloot of voorgeloot met daarna poultjes van 4 of zwitsers. Kortom de bedoeling is dat iedereen evenveel partijen speelt met na afloop een prijsuitreiking waarin de helft van het aantal deelnemende equipes met een prijs(je) naar huis gaat. zelfs als je maar 1 partij gewonnen hebt kan je nog in aanmerking komen voor een prijs. Nog even gezellig nazitten (baromzet) en iedereen gaat met een goed gevoel naar huis. De NJBB speelt hierin geen enkele rol. Pas bij categorie 1 en categorie 2 toernooien/competities komt een bond in beeld. Immers deze toernooien verschaffen toegang tot het internationale podium. Hier heb je goed opgeleide functionarissen nodig die er op toezien dat alles volgens de regels verloopt. Hoe je de "recreantenverenigingen" toch aan je kan binden als NJBB zijnde? Ik zou het niet weten.

Groet,
Sake

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 11 dec 2014, 09:10

Uit het hart gesproken Sake.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 11 dec 2014, 10:13

Als de NJBB zich uitsluitend bezig zou mogen houden met cat. 1 en 2 toernooien, dan blijft er weinig over. Al eens geteld hoeveel cat. 2 toernooien er jaarlijks zijn? Weliswaar is dit een andere discussie, maar toch...

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 11 dec 2014, 10:22

Jac, ik ben nu sinds een jaar of 15 lid van een niet bij de bond aangesloten vereniging in de Regio en denk dat ik aardig weet wat er speelt. Voor de verenigingen uit de Regio kan de NJBB m.i. op dit moment niets toevoegen. Het wedstrijd systeem is hier simpelweg 4 of 5 voorgelote partijen (op het triplette/doublette/tete á tete kampioenschap na). De deelnemers aan deze toernooien zoeken ook niet meer dan dit. Als bij een 5 voorgeloot om half zes de prijsuitreiking nog niet begonnen is dan wordt de gehele kantine onrustig omdat het te laat wordt. Mensen willen lekker 4 of 5 partijen spelen en om vijf uur naar huis. Er wordt jeu de boules gespeeld, geen petanque! :shock:

Er wordt zoals Hans al aangeeft in overleg met elkaar een toernooi kalender opgesteld. Hierbij hoeven geen opgeleide wedstrijdleider en scheidsrechter aanwezig te zijn. Dus ook geen verdere kosten. Dit verloopt eigenlijk altijd prima. Een klein groepje spelers bezoekt af en toe een promotie toernooi. Dit zijn de mensen die de NJBB eventueel over zou kunnen halen om individueel lid te worden van een NJBB vereniging. Maar aan de andere kant: waarom rond de €100,- lidmaatschap betalen, als je de week erna toch weer die 5 voorgeloot om de hoek kunt spelen, met maar €3/€3,50 inschrijfgeld?

Er is sinds 2/3 jaar een flinke overlap tussen enkele verenigingen, zoals L'Esprit & USV Rotterdam en JBV Vlaardingen & Nikantes Hoogvliet. Hierdoor zijn mensen van alle regio verenigingen inmiddels bekend geraakt met de NJBB. Dit heeft eerder genoemde verenigingen (zowel van de Regio als van de NJBB) extra leden opgeleverd. Met andere woorden: geïnteresseerden hebben zelf initiatief genomen om lid te worden bij een NJBB-vereniging.

Het is helaas zo dat doorsnee genomen de NJBB, en ook zeker de spelers met licentie, geen al te beste naam hebben bij een aanzienlijke groep mensen in de Regio. Bij velen heerst nog steeds het beeld dat 'de bondsspelers': voor de prijzen komen, oneerlijk meten en té fanatiek zijn. Door het meespelen van enkele NJBB'ers op toernooien van de regio merk je dat het beeld, zij het langzaam, wordt bijgesteld omdat 'het toch eigenlijk wel vriendelijke mensen zijn'.

Dit laatste punt kan een uitdaging voor de NJBB zijn: zorg dat er een goed beeld is bij de regio van wat de NJBB nou eigenlijk is. Er zou een gesprek aan moeten worden gegaan zonder de intentie om die 17 verenigingen even lid te maken, want dit kun je echt vergeten. Maar ga daar eens vertellen hoeveel recreanten er eigenlijk zijn bij de NJBB, en hoeveel 5 voorgeloot toernooien puur voor de gezelligheid gespeeld worden. Ik zou het eerder nog voorlichting willen noemen :wink:. Hier zou eventueel een basis gelegd kunnen worden om de komende jaren stap voor stap te kijken wat men voor elkaar kan betekenen.

Plaats reactie