Gewond bij pétanque ?

Heb je een andere petanque site gevonden waar het melden de moeite waard is? Of kun je een onderwerp niet in andere fora kwijt? Post je bericht dan hier.
Plaats reactie
Lex van Rootselaar
0 Stars
0 Stars

Gewond bij pétanque ?

Bericht door Lex van Rootselaar » 03 jul 2016, 11:42

beste boulers,
Ik ben op zoek naar voorvallen waarbij gewonden zijn gevallen bij pétanque (of iemand gewond is geraakt), tijdens wedstrijden, toernooien of trainingen of daaromheen. Weet u voorbeelden van mensen die gewond zijn geraakt, dan ben ik daarin zeer geïnteresseerd en hoop ik dat u daarover kontakt wilt opnemen. Dat kan veroorzaakt zijn door geraakt worden door een boule, struikelen over boules of vallen door slechte banen of zelfs door teveel drankgebruik.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: Gewond bij pétanque ?

Bericht door bartboules » 04 jul 2016, 13:48

hoi Lex.

wil je ook vertellen waarom je dit wil weten?

mvg Bart

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 05 jul 2016, 22:27

Zelf heb zo'n 30 jaar geleden een keer de oogkas van een speler met een boule geraakt....
Meerdere keren was de man gewaarschuwd niet vlak achter de cirkel te gaan staan als een andere speler ging gooien.
Tijdens een partijtje was het na 4x waarschuwen toch raak. En goed ook!
Nadat ik mijn arm naar achteren zwaaide om een boule te schieten hoorde ik ....AUW!
Het resultaat was dat ik, met mijn boule nog in de hand, zijn linkeroog raakte.
De goede man, die overigens nog maar kort lid was, is met een behoorlijk gehavend gezicht naar het ziekenhuis afgevoerd.
Ik heb de goede man ook nooit meer terug gezien.... hij mij ook niet......

Wat dacht je verder hier van?

1. https://www.youtube.com/watch?v=ntpd2w6fjYI
2. http://nos.nl/artikel/549433-olifant-do ... ouler.html
3. http://www.laatste-nieuws-online.eu/art ... al/1150172
http://laurensbosch.nl/2016/02/03/man-g ... an-ladder/ (zelfs met foto)
mijn geluksgetal is 13

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 06 jul 2016, 11:43

hoi Henk

dat was dan ook het enige wat je geraakt heb :lol: :lol: :lol: inkoppertje
Maar ik begrijp nog steeds niet wat er met de info gedaan gaat worden en of dit dan schadelijk kan zijn voor onze sport
Ik lees nog steeds graag een uitleg.

mvg Bart

Lex van Rootselaar
0 Stars
0 Stars

Bericht door Lex van Rootselaar » 13 jul 2016, 10:28

Beste Bart,

Zoals je merkt ben ik nog niet zo handig op dit forum, maar ik wil graag reageren op je vraag.
Dit onderwerp boeide mij toen er in mijn club gewaarschuwd werd voor ongevallen en er een diskussie werd gevoerd over de wenselijkheid van EHBO-ers. Ik vroeg me af hoe vaak er eigenlijk ongelukken gebeuren en gewonden vallen bij het boulen. Ik overwegge hierover een artikel in ons clubblad te schrijven en ben daarom op zoek naar ervaringen en voorbeelden. Op het Bondsbureau waren weinig voorbeelden beschikbaar, maar werd ik naar deze website met het forum verwezen. Zodoende is mijn vraag hier terechtgekomen. Duidelijk zo ?
Zoniet dan vertel ik uitgebreider als je me belt op 0342-493444.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 13 jul 2016, 18:33

Hoi Lex

Bedankt voor je uitleg. De ervaring die ik heb in 37jaar petanque is dat er vooral huis tuin en keuken ongelukjes voorkomen.de ongelukken met lichamelijk letsel door Boules of But zijn te verwaarlozen. Neemt niet weg dat als je met Boules of But in aanraking komt.het best pijnlijk is. Een geschoten But tegen het voorhoofd krijgen of een boule tegen je kaak omdat je vlak achterlangs een zwaaiende tireur loopt is niet fijn. Vaak gebeurt dit dan op toernooien waar recreatie en wedstrijdspelers door elkaar spelen. Puur omdat de beleving bij beide groepen anders is. Het is dus ondanks de weinige ongelukken wel belangrijk dat je iemand met ehbo in je club hebt en dat alle alarmnummers binnen bereik en zichtbaar aanwezig zijn evenals een defibrilator en verbandtrommel.

Mvg Bart

Lex van Rootselaar
0 Stars
0 Stars

Bericht door Lex van Rootselaar » 13 jul 2016, 23:04

Hallo Bart,

Heeft dat niet gedeeltelijk te maken met (en is het te verklaren uit) de leeftijd van veel boulers, die vermoedelijk ouder zijn dan meeste andere (aktieve/niet-denk) sporters ? Ik ben bijvoorbeeld op zoek naar leeftijden van ziekenhuisopnames en verwondingen vanuit CBS-cijfers om te zien in hoeverre de samenstelling van de doelgroep invloed heeft op de ongevalsfrequentie. Ik ben daarom op zoek naar veel feiten en voorbeelden van mensen die gewond raakten tijdens (of rondom) boulen, zowel trainingen als toernooien.
Lex van Rootselaar

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 14 jul 2016, 13:33

hoi Lex

Boulen is echt een veilige sport ,je zult weinig vinden en hoe gek t ook klinkt de leeftijd is misschien wel de oorzaak dat er juist niet veel gebeurd.
sterkte bij je onderzoek

mvg Bart

Lex van Rootselaar
0 Stars
0 Stars

Bericht door Lex van Rootselaar » 14 jul 2016, 23:39

Beste Bart,

Ik vind boulen ook een veilige sport, maar toch wordt in het NJBB wedstrijdreglement geeist dat bij nationale toernooien een EHBO-er aanwezig is en werd een collectieve ongevallenverzekering afgesloten. Daarom wil ik hier meer over weten.

mvg Lex

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 15 jul 2016, 11:29

Hoi Lex,

Hierbij een aantal ervaringen in 35 jaar boulen.

Ik ben bij Le Biberon een keer languit op mijn plaat gegaan toen ik op de balk stapte die als baanafscheiding diende.
Die balk was door de regen en groene aanslag spekglad.
Knie en handen stuk en geen boule meer knap gegooid die dag. (doe je anders ook niet Kees...)

Bij Ça Roule een aantal gelijksoortige ge"vallen" op de bielsen die rondom de banen lagen. Die zijn inmiddels allemaal verwijderd.

Bij een afdelingstoernooi in Hoorn viel iemand over een fietsenrek. Is destijds met de ziekenauto afgevoerd.

Mijn zwager stapte achteruitlopend op een boule en scheurde zijn enkelband.

Op het Schagermarkttoernnooi viel iemand neer wegens een hartritmestoornis. De "ingebouwde" apparatuur ging in werking en hij kwam snel weer bij.
Het was toch behoorlijke paniek.

Daarnaast wat valpartijtjes over kunststof cirkels, touwtjes rondom de baan, oneffenheden in de bestrating etc. zonder gevolgen.

gr

Kees
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

Lex van Rootselaar
0 Stars
0 Stars

Bericht door Lex van Rootselaar » 02 aug 2016, 20:25

Dank Kees voor je voorbeelden. Het ongeval op het Schagermarkttoernooi beschouw ik niet als boule-ongeluk, omdat daar geen relatie met boulen ligt (een hartaanval kan overal gebeuren en is [vermoedelijk] niet veroorzaakt door de spanning van het boulen. Het fietsenrek ligt in vergelijkbare sfeer van omgeving. Een auto-ongeluk op weg naar een bouletoernooi beschouw ik ook niet als boule-gerelateerd.

Wie heeft nog meer voorbeelden ? Graag gedokumenteerd (kan ook in privé-mail).

Plaats reactie