is app voor meten Obut mMesure rechtsgelding

Heb je een andere petanque site gevonden waar het melden de moeite waard is? Of kun je een onderwerp niet in andere fora kwijt? Post je bericht dan hier.
Plaats reactie
ghelsing
0 Stars
0 Stars

is app voor meten Obut mMesure rechtsgelding

Bericht door ghelsing » 06 feb 2016, 09:50

Ik heb dei app mMesure van Obut gedownload voor preciese metingen van de boules.
Is de App van Obut mMesure wel rechtsgelding binnen de NJBB

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: is app voor meten Obut mMesure rechtsgelding

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2016, 23:13

Het internationale reglement (Franse versie) zegt er dit over (art. 25, 2e alinea):

Les mesures doivent être effectuées avec des instruments appropriés, chaque équipe devant en posséder un.

De metingen moeten worden verricht met een geschikt instrument, ieder team moet er een hebben.

Kortom, een tamelijk vage omschrijving. Zeker is wel dat een apps zoals o.m. door OBUT daar niet onder vallen. Een tiental jaar geleden bestonden er vergelijkbare optische apparaten (een transparante schijf van kunststof met concentrische cirkels) waarmee je loodrecht boven het but kijkende de onderling verschillende afstanden van de boules kon bekijken. Een zeer onnauwkeurige vorm van meten. Allereerst, als de schijf zich niet exact loodrecht boven het but bevond, omdat zo'n meting heel onnauwkeurig is (bij iedere kleine beweging heen en weer kreeg je een ander perspectief, dus een ander resultaat) en ten tweede omdat bij de minste geringe trilling van de hand, de uitslag anders was.

Er zijn maar een paar 'geschikte' instrumenten die voldoende nauwkeurig zijn en vallen onder de term 'approprié', te weten: een rolmeter, een opvouwbare meter met schuivend deel (voor 'normale' metingen het meest geschikt en bovendien ook als passer te gebruiken), een passer of kompas voor precisiemetingen, en, voor heel kleine afstanden minder dan een mm, een voelermaat (o.a. ook geschikt voor de controles van bougies).
Vroeger werd er ook wel met twee strootjes of twee dunne takjes gemeten, dit mag niet meer. Een zeker het meten met de voeten (in Zuid-Frankrijk decennia lang gebruikelijk) is uit den boze.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 feb 2016, 23:18

Elke meting is goed. Alleen wanneer de tegenstander het niet eens is met het resultaat dan is de meting van de scheidsrechter beslissend. De scheidsrechter is opgeleid tot het doen van metingen. Tot dusverre hoort daar geen app bij. Maar wanneer de scheidsrechter een meting doet met een app of een lapje en hij/zij doet op basis daarvan een uitspraak dan is die uitspraak beslissend.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2016, 23:26

Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt dat de FIPJP, net zoals zij al gedaan heeft voor boules en but, exacter dan tot nog toe omschrijft wat verstaan dient te worden onder een 'geschikt meetinstrument en eventueel zelfs een lijst opstelt welke (soort) instrumenten toegestaan. Regels die dan ook gelden voor de scheidsrechters.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 feb 2016, 23:33

Volgens mij gaat er tot nu toe niets verkeerd. Ik ken geen scheidsrechter die niet met geschikte meetapparatuur meet. Maar wie weet wat zo'n app gaat doen. Bij het Engelse bowls gebruiken ze op TV zo'n app, maar de scheidsrechter meet gewoon met geschikte apparaten.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 feb 2016, 23:57

Zolang het om optische metingen van relatief grote afstanden boven het terrein gaat - al dan niet met behulp van een speciale app - is een meting uit de hand nooit nauwkeurig genoeg. Mensen bewegen en handen trillen nu eenmaal en er is geen enkele garantie dat het optische instrument zich exact loodrecht boven het but bevindt. Een vergelijking met het Engelse bowls gaat niet op, omdat je daar wel de mogelijkheid hebt de tv-camera onbeweeglijk en exact loodrecht boven de jack te plaatsen.

Ruben
1 Stars
1 Stars
Boules: MS Inox (LSZ)

Bericht door Ruben » 07 feb 2016, 03:19

Paul Wagenaar schreef:Elke meting is goed. Alleen wanneer de tegenstander het niet eens is met het resultaat dan is de meting van de scheidsrechter beslissend. De scheidsrechter is opgeleid tot het doen van metingen. Tot dusverre hoort daar geen app bij. Maar wanneer de scheidsrechter een meting doet met een app of een lapje en hij/zij doet op basis daarvan een uitspraak dan is die uitspraak beslissend.
Zeker niet elke meting is "goed" en al helemaal niet wanneer dat gebeurt met ongeschikt materiaal zoals bijvoorbeeld een touwtje, een elastische rolmaat, een doekje, voeten en noem nog maar eens iets.
Dat de uitspraak van een arbiter bindend is ongeacht hoe hij gemeten heeft is waar, maar of het nog geloofwaardig is wanneer hij met andere instrumenten meet dan Jac genoemd heeft lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.
(Er is echter nog een manier om te kunnen bepalen welke boule het punt heeft en dat is d.m.v. een lampje wanneer de boules heel dicht tegen het but aanliggen.)
De app is slechts een gadget en zeker niet "precies", een fout van een aantal millimeters is zo gemaakt.
Gebruik de app gerust bij een vriendschappelijk potje boulen als niemand door de knieën kan en iedereen er mee akkoord gaat.
Bij een petanquewedstrijd zou het evident beter zijn te kiezen voor deugdelijker materiaal en/of een arbiter te raadplegen.
Ne laisse pas jamais passer une bonne chance de fermer ta gueule

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 08 feb 2016, 22:31

Ik ben het helemaal met je eens Ruben. Het ging mij om de theorie en volgens mij ben je het daar ook mee eens.

laurent
1 Stars
1 Stars

Bericht door laurent » 19 feb 2016, 17:14

Hoi,
Laatst was ik op een toernooi en zag daar dat de dienstdoende SR een laserapparaatje van BOSCH had waar m.i. uitstekend mee te meten is.
Voor hele kleine afstanden gaat het niet, maar voor langere afstanden mijns inziens geschikt.
Is dit geaccepteerd.
groet, Laurent.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 20 feb 2016, 17:08

Als zo'n laser meetapparaat net zo nauwkeurig is als een meetlint of vouwmeter, waarom niet. Er zijn meerdere merken en in meerdere prijsklassen, vanaf 18 euro tot bijna 400 euro. Vele malen beter dan een smartphoneapp die slechts een globale meting oplevert (of eigenlijk een optische vergelijking) en dus nooit kan volstaan voor een precieze meting.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 20 feb 2016, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ruben
1 Stars
1 Stars
Boules: MS Inox (LSZ)

Bericht door Ruben » 20 feb 2016, 19:50

De meetnauwkeurigheid van deze (laser)apparaten bedraagt bij de betere + of - 1 á 1.5 mm. bij de betere zoals bijvoorbeeld een Leica (€499,-) of een Bosch (plusminus €300)
Deze foutmarge kan makkelijk oplopen tot +/- 3mm bij de wat goedkopere versies. (Bosch €60,-, Laserliner €55.-)
Wel kwam ik een uitzondering tegen, dit is de TOOLCRAFT Ultrasone afstandsmeter met een foutmarge van 0.8 mm voor slechts €20,-! (max meetbereik van 60 cm. tot 15 m.)
Dit zijn slechts voorbeelden... Nauwkeurig meten blijkt toch lastig te zijn.
Voor het echt nauwkeurig bepalen van (hele) korte afstanden, en vergeet vooral de grootte van het apparaat niet, lijkt het erop dat deze daar niet geschikt voor zijn.
Ne laisse pas jamais passer une bonne chance de fermer ta gueule

Plaats reactie