Promotiefilmpje o.a. petanque Olympisch...

Heb je een andere petanque site gevonden waar het melden de moeite waard is? Of kun je een onderwerp niet in andere fora kwijt? Post je bericht dan hier.
Plaats reactie
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Promotiefilmpje o.a. petanque Olympisch...

Bericht door Theo vd M. » 12 okt 2015, 15:46

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Re: Promotiefilmpje o.a. petanque Olympisch...

Bericht door Theo vd M. » 12 okt 2015, 19:49

De officiële website. Binnenkort ook in het Engels of Spaans

http://boules-sport.org/

mjbakker
2 Stars
2 Stars

Bericht door mjbakker » 13 okt 2015, 11:45

aardige opnames...maar om welke variant van het boulen gaat het nu?..verder zou ik als olympisch comitelid niet erg onder de indruk zijn van "het geknikker" dat de overhand heeft in deze clip!!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 13 okt 2015, 21:53

En gekleurde boules kan toch. Wordt het toch een kijksport. Maar wanneer?
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 13 okt 2015, 22:44

Die gekleurde boules zijn van het raffa (in de VS bocce genoemd). Deze spelvariant wordt al meer dan 60 jaar met kunststof boules gespeeld, dus met kleur. Het filmpje is verder flut.
Paul Wagenaar schreef:En gekleurde boules kan toch. Wordt het toch een kijksport. Maar wanneer?

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 okt 2015, 08:42

Overigens hoop ik van harte dat het beoogde doel - deelname aan de OS - gehaald zal worden!

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 14 okt 2015, 09:37

mjbakker schreef:aardige opnames...maar om welke variant van het boulen gaat het nu?..verder zou ik als olympisch comitelid niet erg onder de indruk zijn van "het geknikker" dat de overhand heeft in deze clip!!
Het gaat om de disciplines: Petanque, Jeu Lyonaisse en Raffa
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 okt 2015, 12:13

Een kleine correctie - sorry Fabian! - het is jeu lyonnais (jeu is mannelijk) of boule lyonnaise (boule is vrouwelijk). Het spel wordt ook wel 'la lyonnaise' genoemd en de moderne naam is sport-boules. De Italiaanse naam voor sport-boules 'volo', dit in tegenstelling tot het spel raffa met kunststof boules. Bij het volo moet door de lucht geschoten worden (minimaal 50 cm voor het te raken doelwit), bij het raffa over de grond. Denk aan de Franse term 'a la rafle', over de grond schieten. Vandaar ook de Franse naam voor deze variant: la rafle.
Febiunz schreef:Het gaat om de disciplines: Petanque, Jeu Lyonaisse en Raffa

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 14 okt 2015, 13:05

jacpetanque schreef:Die gekleurde boules zijn van het raffa (in de VS bocce genoemd). Deze spelvariant wordt al meer dan 60 jaar met kunststof boules gespeeld, dus met kleur. Het filmpje is verder flut.
Paul Wagenaar schreef:En gekleurde boules kan toch. Wordt het toch een kijksport. Maar wanneer?
Dus die moeten we ook hebben voor het petanque. Iedereen twee setjes rood en blauw, kun je met iedereen samen spelen. Wie de toss wint mag zijn kleur bepalen. Bijvoorbeeld de kleur van je kleding, moet de tegenstanders mogelijk omkleden.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 14 okt 2015, 14:12

Ik neem aan dat je weet dat ik indertijd, nu bijna 10 jaar geleden, contact hierover heb opgenomen met een Italiaanse boulefabrikant van kunststof boules. Ik meen dat het om CAST in Turijn ging. Een bedrijf dat inmiddels niet meer bestaat, maar men was toen wel degelijk geïnteresseerd. Ik heb Martin (OBUT NL) ook contact met ze laten opnemen. Bedoeling was om een soort trial op te zetten met twee internationale topteams. Nadien helaas niets meer vernomen van dit bedrijf, dat nu helemaal uit beeld is. Maar wie weet, zijn er andere bedrijven geïnteresseerd. Technisch lijken er nauwelijks problemen te zijn. Hooguit zouden de boules met metaal verzwaard moeten worden om aan de reglementair vereiste gewichten te komen. Belangrijk is echter ook dat de FIPJP mee zou moeten werken. Een internationaal draagvlak zal immers noodzakelijk zijn voor zo'n ontwikkeling. Misschien dat de pogingen om Olympisch te worden, daar een handje bij zouden kunnen helpen. Dit omdat de vereiste van mediageschiktheid (tv) van een sport daarbij om de hoek komt kijken. We gaan het hopelijk zien, de komende jaren. En inderdaad, meer dan twee verschillende kleuren zijn er niet nodig.
Paul Wagenaar schreef:
jacpetanque schreef:Die gekleurde boules zijn van het raffa (in de VS bocce genoemd). Deze spelvariant wordt al meer dan 60 jaar met kunststof boules gespeeld, dus met kleur. Het filmpje is verder flut.
Dus die moeten we ook hebben voor het petanque. Iedereen twee setjes rood en blauw, kun je met iedereen samen spelen. Wie de toss wint mag zijn kleur bepalen. Bijvoorbeeld de kleur van je kleding, moet de tegenstanders mogelijk omkleden.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 15 okt 2015, 10:35

Ik weet nog van jouw pogingen destijds. Wij zijn er van overtuigd dat de sport door het publiek gevolgd moet kunnen worden, wil er ooit belangstelling voor zijn. De sport zelf is leuker voor publiek dan bijvoorbeeld curling, maar dan moet je het wel kunnen volgen. Ik denk dat het zelfs snooker en darts kan verslaan. Dus moeten we blijven proberen via de FIPJP of anderszins. Dat eigenschappen mogelijk veranderen is niet erg, dat gebeurde ook toen we van houten boules met spijkers overgingen naar metalen boules. Vandaar dat ik er (tot vervelens toe) maar weer over ben begonnen. Twee kleuren met bijbehorende kleding zoals het Engelse bowls is ook wel zo professioneel en dat willen we ook. Zijn we ook van het gezeur van de uniforme kleding af (waarbij zes spelers in één partij in dezelfde kleding lopen).

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 okt 2015, 10:54

Ik weet dat er binnen de FIPJP serieus wordt nagedacht over gekleurde boules. Maar vooralsnog wordt er - voor zover ik weet - uitsluitend aan metaal gedacht, en dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Of vrijwel nihil. En ik ben bang dat een fabrikant als OBUT - hoewel er ook daar over nagedacht is - er alle belangen bij heeft om boules van staal te blijven produceren.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 15 okt 2015, 12:04

ook ik heb ooit navraag gedaan bij de technische universiteit van Delft
en daar kwam men niet verder dan poeder coating.
maar ook dat was niet 100% gegarandeerd.

Het is of een ander material boules of een verfstof uitvinden die voldoende hitte bestendig is.
Maar dat er iets moet gebeuren is zeker!!

mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 16 okt 2015, 18:35

jacpetanque schreef:Ik weet dat er binnen de FIPJP serieus wordt nagedacht over gekleurde boules. Maar vooralsnog wordt er - voor zover ik weet - uitsluitend aan metaal gedacht, en dan zijn de mogelijkheden zeer beperkt. Of vrijwel nihil. En ik ben bang dat een fabrikant als OBUT - hoewel er ook daar over nagedacht is - er alle belangen bij heeft om boules van staal te blijven produceren.
Welke belangen zouden dat dan zijn. Bij gekleurde boules vervang je ineens alle boules en dan nog een dubbel setje. Doe er een kledinglijn bij in 2 kleuren en zie daar de winst voor een fabrikant.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 okt 2015, 22:29

Ik neem aan (en zo heb ik het indertijd ook min of meer vernomen) dat een bedrijf als OBUT niet de expertise heeft om kunststof boules te produceren. In elk geval nu nog niet. Ga er maar aan staan, een heel modern machinepark vervangen door een geheel andere technologie...

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 17 okt 2015, 11:04

Ik dacht een beetje simpel. In het filmpje zie ik allerlei gekleurde boules (voor andere varianten dan petanque). Dus het kan. Ik heb het dan niet over OBUT.

janquax
1 Stars
1 Stars

Bericht door janquax » 18 okt 2015, 15:39

Het is natuurlijk redelijk makkelijk om voor een filmpje kunststof ballen te maken en daarbij geluid te laten horen van tireren. Wie zegt mij dat deze ballen voldoen aan de eisen voor het gewicht. Het soortelijk gewicht van bijvoorbeeld polycarbonaat, dat zeer hoog slagvast is, is veel te laag. Slechts door het aanbrengen van een kern van bijvoorbeeld lood, kan je iets bereiken. Ik vraag me wel af wat de levensduur van zo'n bal is, want vroeg of laat zal naar mijn mening zo'n bal bezwijken.

janquax
1 Stars
1 Stars

Bericht door janquax » 18 okt 2015, 16:52

Ik vergeet nog even te vermelden dat polycarbonaat niet krasvast is. Welke kunststof is dat wel??

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 18 okt 2015, 20:31

Eerder (zie hier ergens boven) schreef ik:
Paul Wagenaar schreef:............Dat eigenschappen mogelijk veranderen is niet erg, dat gebeurde ook toen we van houten boules met spijkers overgingen naar metalen boules. ................
Dus niet voldoen aan eisen telt voor mij niet mee. We stellen gewoon andere eisen. Het is een keuze. Ofwel (betalend) publiek bij kampioenschappen, toernooien, enzovoorts of voort blijven modderen zoals we nu doen, zonder publiek en er dus geen kijksport van maken. Toen de tafeltennisbal groter is gemaakt veranderde de eisen ook.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 19 okt 2015, 09:04

Helemaal met Paul eens. En wat Jan betreft, er wordt momenteel al met kunststof boules gespeeld. Bij het raffa (bocce in de VS) en bij het boule bretonne als sinds het eind van de jaren '50. In Bretagne gaat het om uit Italië geïmporteerde boules. Opvallend, dit laatste, omdat het boule bretonne zeer waarschijnlijk de meest archaïsche vorm is van het jeu de boules. Voorheen werd er met houten boules gespeeld van gaiac (of guaiac), een heel harde Zuid-Amerikaanse houtsoort. Gaiac bleek echter niet te voldoen en daarom de overstap naar Italiaans kunststof. Met andere woorden, overstappen op een andere materiaalsoort is niet uitsluitend iets van de huidige tijd.

Los van de materiaalkleur is er, ook in Frankrijk, kritiek op het promotiefilmpje. Dit omdat er vrijwel uitsluitend slanke en getrainde spelers te zien zijn (of acteurs!) en er veel actie, dynamiek, en snelheid te zien is. Pierre Fieux toont op Boulistenaute.com aan dat de werkelijkheid, in elk geval bij het petanque, geheel anders is... Pierre Fieux noemt daarbij zelfs de namen van enkele van de beste spelers ter wereld: Philippe Quintais en Bruno Le Boursicaud... Met alle respect uiteraard. En het is dan ook de vraag of de Olympische wereld uiteindelijk niet bedrogen uitkomt, omdat het een onjuist beeld wordt voorgeschoteld.

Plaats reactie