Schoenmaker, blijf bij je leest!

Heb je een andere petanque site gevonden waar het melden de moeite waard is? Of kun je een onderwerp niet in andere fora kwijt? Post je bericht dan hier.
Plaats reactie
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Schoenmaker, blijf bij je leest!

Bericht door jacpetanque » 23 jul 2015, 11:18

N.a.v. het verschijnen van nr. 85 van petanQue (o, wat mis ik die hoofdletter Q!) moeten me enkele dingen van het hart.

1. Waarom, en dat speelt al enkele nummers, twee artikelen gewijd aan de spelregels? Eén van de hand van Boudewijn Waijers, waarschijnlijk namens de spelregelcommissie, en een tweede van de hand van Nederlands enige internationaal scheidrechter Bert Kirpensteijn. Eén artikel, al dan niet gecombineerd, lijkt me meer dan genoeg. Indertijd gold de afspraak dat de spelregelrubriek vóór publicatie werd voorgelegd aan de reglementencommissie, die commentaar kon leveren. Een procedure die naar behoren bleek te werken, ook al was de redactie autonoom.

2. In het artikel van de hand van de internationaal scheidsrechter wordt ingegaan op een toernooi - bedoeld wordt zonder enige twijfel Batavia Petanque Zeist - waarbij de finale op de tweede dag wordt gehouden. Volgens de auteur een groot probleem. Ik vraag me in gemoede af wat een scheidrechter bezielt om zich hier druk over te maken, laat staan hierover te schrijven in een spelregelrubriek. Schoenmaker, blijf bij je leest? Of speelt oud zeer een rol? Toen het besluit werd genomen om in elk geval de finale van het triplettetoernooi van BPZ op de tweede dag te houden - dit met het oog op meer publiek tijdens de finale - maakte de auteur deel uit van het bestuur van de vereniging die BPZ organiseerde. Het toenmalige bestuur stond toen - zij het mogelijk niet unaniem (!) - achter deze formule. Iedereen heeft recht op zijn mening, maar mijns inziens maakt de auteur van het artikel misbruik van de ruimte die hij van de redactie heeft gekregen om alsnog zijn gram te halen. Het zou juister zijn geweest als hij zich rechtstreeks tot het bestuur van zijn vereniging had gemeld met zijn grieven. De redactie van het bondsblad had dit beter moeten begrijpen en zich daarvoor niet mogen lenen...

3. De opmerking van voornoemde auteur dat 'Het verhaal dat een finale anders geen toeschouwers krijgt, is een fabeltje' is volstrekt uit de lucht gegrepen. Op geen enkele wijze onderbouwt hij zijn stelling. Daarentegen spreken de feiten voor zich, zoals intussen is gebleken. Finales rond 9 uur 's avonds trekken doorgaans zon 10 tot 20 toeschouwers. Een finale op een gunstiger tijdstip, dus in de loop van de middag, 100 tot 200. Tien keer zo veel dus. Hoezo een fabeltje?
Ik zal niet ontkennen dat het merendeel van die toeschouwers, zo niet allemaal, uit deelnemers bestaat. Het zal nog tot in lengte van jaren duren vooraleer petanque in Nederland publiek van buiten aantrekt. Hooguit op een markttoernooi. Maar dat verandert niets aan de goed bedoelde en redelijk geslaagde poging van de organisatoren om van een finale van een toernooi iets meer te maken dan een uitdovende nachtkaars. Want dat is, jammer genoeg, de realiteit veelal.
Niet juist is ook de opmerking van de auteur dat gedurende de finalepartijen de rest van het toernooi zou worden stilgelegd. Om dit zo veel mogelijk te vermijden, is een compromis gevonden. Te weten. de finale van het toernooi van de eerste dag houden rond het middaguur, dus tijdens de lunchpauze. Bovendien met dien verstande dat alle lopende partijen eerst moeten worden beëindigd alvorens (lunch)pauze te houden en naar de finale te kijken.
Overigens is het in dit verband best interessant om te weten dat tijdens de Mondial van Millau - een gigantisch evenement bestaande uit meerdere toernooi uitgesmeerd over meerdere dagen - tijdens de finales de partijen van de andere toernooien die dan nog aan de gang zijn, worden stilgelegd. Met als resultaat 3000 of meer toeschouwers... In ons land zal dat helaas wel voor altijd een droom blijven...

Voor de goede orde, sinds iets meer dan anderhalf jaar geleden maak ik geen deel meer uit van het organisatiecomité van BPZ.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Re: Schoenmaker, blijf bij je leest!

Bericht door bartboules » 23 jul 2015, 13:16

Hoi Jac

Ik denk dat je daar een punt hebt en dat zulke rubrieken niet bedoeld zijn om je persoonlijke mening te spuien, (die ook nog is nergens op ge baseerd is.)
Het blad Petanque is een belangrijk medium voor de petanquesport en kan een toernooi maken of breken en zou daarom voorzichtig moeten zijn met het plaatsen van dergelijke artikelen door de inhoud van te voren te laten controleren en de auteur er over aanspreken mochten er twijfels over de correctheid van het artikel bestaan..
mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 jul 2015, 14:11

Het zou zelfs petanQue (italic en bold) moeten zijn.
En ik ben het eens met Bart.
Laatst gewijzigd door Paul Wagenaar op 23 jul 2015, 14:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 23 jul 2015, 14:27

En bovendien vet!
Paul Wagenaar schreef:Het zou zelfs petanQue (italic) moeten zijn.
En ik ben het eens met Bart.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 23 jul 2015, 14:59

Akkoord, is gedaan.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

huubrk
3 Stars
3 Stars

Bericht door huubrk » 24 jul 2015, 12:16

Ook ik kan mij vinden in de opmerkingen van Bart.
Een schande voor het petanque!

Plaats reactie