Houten boules?

Heb je een andere petanque site gevonden waar het melden de moeite waard is? Of kun je een onderwerp niet in andere fora kwijt? Post je bericht dan hier.
Plaats reactie
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Houten boules?

Bericht door Theo vd M. » 15 jul 2015, 10:13

Een vraag van een van onze leden, misschien leuk voor in ons clubblad.
In Frankrijk gekocht op een klein marktje. Het lijken 4 houten boules met een butje. Butje is wel groter dan een normaal petanquebutje. De boules hebben een gekleurde streep.

Heeft dit setje inderdaad iets met petanque of een vorm van petanque te maken, en wie kan mij daar iets meer over vertellen?

Afbeelding

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Houten boules?

Bericht door jacpetanque » 15 jul 2015, 10:59

Houten boules zijn op zich niet zo bijzonder. Het boule bretonne, bijvoorbeeld, werd eeuwenlang met houten boules gespeeld. Sinds de jaren '50 echter vooral met kunststof boules uit Italië. Daarnaast bestaat er ook een variant die boule en bois heet, vooral beoefend in het departement Vendée, ten zuiden van Nantes en Angers.
In de Anjou-streek heb je het boule de fort, dat ook met houten boules, maar dan plat en van een ijzeren band voorzien, wordt gespeeld. En in Vlaanderen en Noord-Frankrijk (omgeving Lille) wordt het Vlaamse bolspel beoefend, op platte kazen lijkende boules.

Houten (speelgoed)boules worden nog steeds gemaakt, zie http://www.tournerie-monneret.com/artic ... ricant.php. Monneret (in de Franse Jura) is de grootste fabrikant ter weteld van houten buts (ook leverancier van Obut!). Een paar jaar geleden heb ik een artikel met foto's over het familiebedrijf Monneret geschreven voor Boulistenaute.com.

Ik vermoed dat de houten boules op de foto ook speelgoedboules zijn, zoals die tegenwoordig meestal van plastic worden gemaakt.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 15 jul 2015, 12:42

jacpetanque schreef:..... plastic......
Mijns inziens bedoelt de heer Verheul hier 'kunststof' in plaats van plastic.

Plastic is een groepsnaam afkomstig uit het Engels, in het Nederlands heet het ook wel plastiek. Het woord wordt ook in de Nederlandse taal veel en in ruime zin gebruikt als alternatief voor "kunststoffen".

Een plastic is oorspronkelijk alleen een kunststof waarvan door plastische vormgeving - verhitting in een vorm onder druk - een voorwerp kan worden gemaakt. Men spreekt dan van een thermoplast. Lang niet alle kunststoffen vallen daaronder. Daarom spreekt men in de kunststofindustrie liever van kunststoffen. Veel, maar lang niet alle kunststoffen zijn opgebouwd uit polymeren.

Een goed voorbeeld van een kunststof die na vorming vervormbaar blijft of niet meer plastisch te vervormen valt is polyurethaanschuim, dat in zachte vorm veel wordt toegepast in meubels, kussens en dergelijke, maar in zijn harde vorm ook in koelkasten.

Het witte materiaal waaruit allerlei flessen kunnen worden gemaakt (polyetheen) daarentegen is wel weer smeltbaar en kan dus in principe opnieuw verwerkt worden zonder chemische afbraak. Ook vuilniszakken worden van thermoplastisch materiaal vervaardigd - door middel van een blaasproces.

Voortaan graag de juiste terminologie gebruiken op dit forum! :shock: :lol:
mijn geluksgetal is 13

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 jul 2015, 17:51

Gelukkig heb ik meer verstand van petanque en jeu de boules dan van kunststof! :lol:

Ferdinand
2 Stars
2 Stars

Bericht door Ferdinand » 15 jul 2015, 18:11

Dit lijkt mij meer op een setje croquet ballen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Croquet

Afbeelding

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 15 jul 2015, 18:24

Daar had ik ook aan gedacht. Maar wat is dan het nut van het kleine balletje? Overigens is er wel degelijk een verwantschap met het jeu de boules. Croquet is verwant aan beugelen dat in de middeleeuwen jeu de clos porte heette. In het Nederlands klosspel. Bekend zijn een gravure van Breughel of schilderijen van Teniers. Zie bijvoorbeeld http://www.minkspies.nl/otellos-volle-z ... -boules-2/.
Ferdinand schreef:Dit lijkt mij meer op een setje croquet ballen.

Patrice67
1 Stars
1 Stars

Bericht door Patrice67 » 18 jul 2015, 17:29

Duhuh dit is dat Engelse spel met die boogjes in het gras croquet geloof ik dat het heet

Plaats reactie