Onbetamelijke scheidsrechters.

Heb je een andere petanque site gevonden waar het melden de moeite waard is? Of kun je een onderwerp niet in andere fora kwijt? Post je bericht dan hier.
Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut Match 74mm K04
Contacteer:

Onbetamelijke scheidsrechters.

Bericht door Biesenbeek » 28 okt 2013, 03:59

Ja hoor, daar is hij weer. Bertje kwam er weer eens een tegen.
Of liever gezegd 2.

Ik weet dat ik een zeurpiet ben voor wat betreft scheidsrechters maar deze sloeg toch echt wel alles.
Gisteren goed toernooitje gegooid in Heerhugowaard bij Ca Roule alwaar XXX als aspirant scheidsrechter rondliep.
Niks mis mee natuurlijk dat iemand zich opoffert voor ons om scheidsrechter te worden al heb ik over deze man nu toch wel m'n twijfels.

Op een gegeven moment hadden wij in een partij een lastig meetgevalletje waarop wij besloten dit door een arbiter te laten beslissen.
Het bleek dan inderdaad ook zeer lastig en XXX moest wel 5x meten om tot een uitslag te komen.
Het viel mij direct op dat XXX Onder in de bal meet i.p.v. op het hart.
Ik heb mijn tegenstander hierop attent gemaakt en we besloten samen ons bij de uitslag neer te leggen aangezien XXX aspirant scheidsrechter is en we het niet al te moeilijk wilden maken. Wel heb ik XXX op zijn fout gewezen na akkoord te zijn gegaan met zijn beslissing.
Wat hierop op volgde was een bewering van XXX dat hij wel degelijk op het hart had gemeten in tegenstelling tot de constatering van mij en mijn tegenstander. We hebben het er maar bij gelaten omdat we niet de sfeer van de wedstrijd wilden verpesten.

Na de wedstrijd wilde ik persoonlijk toch even de dialoog aan gaan met XXX wat door hem geweigerd werd. Vervelend want we hebben al genoeg slechte scheidsrechters en op deze manier hebben we er straks weer een bij.
Vervolgens heb ik zijn mentor attent gemaakt op XXX zijn fout en deze wist stellig te vertellen (zonder in de buurt te zijn geweest van de meting) dat XXX goed gemeten had. Wederom vestig ik even de aandacht op de constatering van mij en mijn tegenstander.
Toen ik deze vroeg hoe hij dat wist, kon hij mij vertellen "dat hij dat gewoon zeker wist" en daarmee kon ik het doen.
Op mijn vraag of hij XXX op deze manier zijn goedkeuring ging geven om scheidsrechter te worden stemde hij helaas dan ook in.
Toen ik gefrustreerd weg wilde lopen ging XXX zich toch nog even met de dialoog bemoeien en plaatste nog snel even de volwassen en intelligente opmerking " 't was zeker in je nadeel dat je zo reageert." en werd ik hardop uitgelachen door deze twee professionals.
Deze zinloze en kinderachtige discussie ben ik verder niet aangegaan en heb mijn beklag bij de wedstrijdleiding gedaan welke zich overigens zeer netjes en professioneel heeft opgesteld in deze wat bij mij een behoorlijk stuk frustratie weg heeft genomen.

Wat dan weer extra zielig was van onze hoofdscheidsrechter dat hij 2 wedstrijden lang heeft staan kijken bij ons om ons op een foutje te betrappen. Dit was dan wel weer gunstig want onze tegenstanders die normaal de regels "met voeten treden" :lol: moesten zich ineens ook aan de regels houden en raakten daar behoorlijk van slag van.

Eigenlijk kun je wel stellen dat deze man, weliswaar op een kinderachtige manier, ons onbedoeld heeft geholpen alleen wil ik op die manier eigenlijk niet winnen.
Ook wil ik geen punten tegen krijgen doordat een arbiter fout meet en ik in het nadeel ben doordat ik grotere boules heb als mijn tegenstander.

Ik heb er wel over gedacht een klacht in te dienen bij de bond over deze twee, maar aangezien de bond veel te hard scheidsrechters nodig heeft ga ik deze discussie niet winnen en is het zonde van mijn tijd. De bond heeft de afgelopen 20 jaar duidelijk niet geïnvesteerd in de kwaliteit van de scheidsrechters maar hooguit in de kwantiteit, ze nemen gewoon IEDEREEN aan die maar wil.

Hopelijk is er iemand in de scheidsrechters commissie die zich dit verhaal aantrekt en hopelijk stimuleer ik anderen ook hun grieven over de kwaliteit van sommige scheidsrechters hier te deponeren.

Het is slecht gesteld met de kwaliteit van sommige scheidsrechters. Deze mensen moeten veelal elke 5 jaar gekeurd worden voor hun rijbewijs maar kunnen wel zonder degelijke spelregelkennis en techniek scheidsrechter worden.
Ik wil geen afbreuk doen aan de goede scheidsrechters want daarvan ben ik er het afgelopen jaar genoeg tegen gekomen.
Voor deze scheidsrechters neem ik dan ook mijn petje af.

Hopelijk gaan de goede scheidsrechters nadenken over dit soort derde rangs scheidsrechters en een plan uitwerken waar deze scheidsrechters getoetst kunnen worden.

Tot de volgende keer :D
Bert Biesenbeek
Ik weeg mijn woorden op een schaaltje.
Een goed lezer heeft maar een half woord nodig!

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Re: Onbetamelijke scheidsrechters.

Bericht door Henk de Kw » 28 okt 2013, 08:54

Bertje,

Wat was de reden voor jullie en de tegenstanders om een scheidsrechter in te roepen?
Ik neem aan dat je ook weet bij het roepen van de scheids, dat je ongeacht zijn beslissing, je hierbij neerlegt.
Anders moet je het gewoon zelf doen!
Het verbaasd mij altijd weer als iemand een beslissing van een scheidsrechter bediscussieerd (niet alleen bij petanque overigens).

Tuurlijk, de ene scheids is beter en soms minder goed dan de ander!
Ik heb in ieder geval altijd wel respect voor deze mensen die soms dagen maken van minimaal 10 uur!!
En dat allemaal als hobby (want van de reiskostenvergoeding wordt je ook niet wijs)!
Ik ben blij met mensen zoals XXX en ik weet dat hij zijn petanque-hart op de goede plaats heeft zitten en jou niet moedwillig benadeeld.

Gr
Henk
mijn geluksgetal is 13

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 28 okt 2013, 10:27

Iedereen heeft na jaren toernooien spelen wel een of andere anekdote over wat een scheidsrechter wel of niet goed heeft gedaan. Zelfs van scheidsrechters die de (nieuwe) regels niet kennen.

Er zijn hele goede, maar ook echt hele slechte. Afgelopen weekend nog een gevalletje waar zowel wij als de tegenstander met meten het niet konden zien. De scheidsrechter geroepen en wist binnen 30 seconden, dmv het meten met een uitschuifmaat die hij met 1 hand bediende, te vertellen welke bal er duidelijk lag???

Beide teams hadden meer dan genoeg ervaring om ons hiervan niet meer van de wijs te brengen en de beslissing te accepteren. Beide teams waren het er overigens ook over eens deze scheidsrechter niet meer te vragen mocht er nog een keer wat precieser gemeten moeten worden. Dan maar iemand van de tribune of een andere speler vragen te meten.

Daarnaast zijn sommige scheidsrechters erg actief en wijzen selectief spelers op fouten, maar daar zijn naar mijn weten nog nooit sancties op gevolgd als een waarschuwing, bal uit het spel nemen etc. etc. Andere scheidsrechters zijn juist helemaal niet actief en moet je iedere keer als je hem/haar nodig hebt uit de kantine trekken.(Wel makkelijk zoeken)

Wat mij betreft ook met Henk eens, de ene scheidsrechter is de andere niet maar ik vraag me af wie de scheidsrechters controleert.

Als je scheidsrechter wil worden doe je een cursus, loop je stage en dan ben je geslaagd, en dan lijkt het erop dat je maar je gang kan gaan. Zou het niet raar vinden als er controleurs komen die tijdens een toernooi controleren of een scheidsrechter wel zijn werk goed doet.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 28 okt 2013, 10:27

Hallo Bert

in tegenstelling tot Henk ben ik het met je eens
tenslotte heb je van te voren afgesproken je bij de beslissing neer te leggen.
Je hebt netjes de partij afgemaakt en daarna positieve kritiek willen geven aan een
arbiter in opleiding. zodat dus iedereen er beter van wordt.
Dat men dan zo reageert als arbitersgilde is ronduit triest.
verder laat je iedereen in zn waarde op de laatste paar regels na waar een beetje frustratie naar voren komt.

Ik vind dat er best een meldpunt mag komen bij de arbiterscommissie. en dan niet om negatief te doen
maar zodat ze de meldingen kunnen meenemen naar volgende cursussen om het niveau te verbeteren.
Ik ben het met Bert eens dat het niveau echt beter kan en moet.

mvg Bart

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 28 okt 2013, 10:58

Ik heb de namen van betrokkenen even vervangen door de aanduiding XXX, omdat dit tegen de forumregels ingaat. Het gaat specifiek om de regel: Spreek iemand nooit, in negatieve zin, persoonlijk aan op dit forum. Hoewel de discussie zinvol is, kan het niet de bedoeling zijn personen negatief in het daglicht te zetten, en hoewel dit misschien niet de bedoeling is geweest van Bert, kunnen andere lezers dit wel zo opvatten, en dus niet goed voor op dit forum.

Een verwijzing naar de regels, wellicht ten overvloedde: forum/viewtopic.php?f=2&t=3
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

Kees Besseling
3 Stars
3 Stars
Boules: Obut Bi-pole 720 gr
Contacteer:

Bericht door Kees Besseling » 28 okt 2013, 12:28

Petanquevrienden,

De scheidsrechter in opleiding "xxx" dat ben ik.
Jammer dat je bij een item als deze, je niet kunt verweren op een forum.
De schrijver heeft zijn punt gemaakt en iedereen vindt er wat van.
Ongeacht of de waarheid wordt gesproken of niet, want "men" is geneigd om het verhaal als waar aan te nemen.

Ik vind het forum heel interessant als het om discussies gaat wat betreft NJBB-zaken, regelgeving, toernooien etc.
Als het over personen gaat is zoals in dit geval vind ik een forum minder geschikt.

Ik ga niet in discussie over het voorval. Ik vind het wel jammer dat de organiserende vereniging (waar BB overigens ook lid van is) weer een scheidsrechter minder heeft.
Overigens is het een interessante casus voor de scheidsrechtersopleiding en kunnen we daar weer van leren.

gr

Kees
Laatst gewijzigd door Kees Besseling op 28 okt 2013, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Niks spel...knikkers!
http://www.PC07.nl

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 28 okt 2013, 12:43

hallo mister xxx

ik denk dat er alleen gereageerd is in vrij algemene zin ter verbetering van het arbitersniveau.
ik zou het juist goed vinden als je wel je verhaal doet en ons inderdaad NIET vertelt dat je wel goed hebt gemeten en dat
je collega die er niet bij was er wel bij was
maar meer hoe je denkt over opbouwende kritiek en wat je ervaringen zijn op het gebied van de opleiding.
en in die trant de situatie van uit jouw oogpunt uitlegt!

mvg Bart

sjaakendiaan
3 Stars
3 Stars
Boules: ton.r 76 700

Bericht door sjaakendiaan » 28 okt 2013, 13:04

er zal voor sommige arbiters een vervroegd pensioen moeten komen, als ik in regio haaglanden speel en heb die arbiter en me tegenstander heb als laatste gegooid en ik twijfel bij meten roepen we .... gelijk (.....moet zijn naam staan) die man geef voor 90 % gelijk en als die wel een beslissing neem, vraagt die waarom we hem laten meten omdat je het duidelijk zie.haha. maar uiteindelijk we kunnen we zeiken maar ik ga daar niet lopen en op me knieen zitten om temeten. vindt het spelletje zelf nog leuk genoeg voor

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 28 okt 2013, 14:19

Ik meen uit het verhaal van Bert begrepen te hebben dat hij (en zijn tegenstander) zich wel degelijk heeft neergelegd bij de beslissing van de scheidsrechter in kwestie, maar dat dit niet zijn punt was. Wat wél zijn punt was, is zijn zorg omtrent de kwaliteit en de kundigheid van een aantal Nederlandse scheidsrechters.
Henk de Kw schreef:Bertje,

Wat was de reden voor jullie en de tegenstanders om een scheidsrechter in te roepen?
Ik neem aan dat je ook weet bij het roepen van de scheids, dat je ongeacht zijn beslissing, je hierbij neerlegt.
Anders moet je het gewoon zelf doen!
Het verbaasd mij altijd weer als iemand een beslissing van een scheidsrechter bediscussieerd (niet alleen bij petanque overigens).

Tuurlijk, de ene scheids is beter en soms minder goed dan de ander!
Ik heb in ieder geval altijd wel respect voor deze mensen die soms dagen maken van minimaal 10 uur!!
En dat allemaal als hobby (want van de reiskostenvergoeding wordt je ook niet wijs)!
Ik ben blij met mensen zoals XXX en ik weet dat hij zijn petanque-hart op de goede plaats heeft zitten en jou niet moedwillig benadeeld.

Gr
Henk

ducasque
4 Stars
4 Stars
Boules: Obt M 115 Dia 75 700
Contacteer:

Bericht door ducasque » 28 okt 2013, 22:55

Als je scheidsrechter wordt, dan moet je wel degelijk slagen voor het theorie gedeelte, en ook voor het praktijk gedeelte.
Diploma is 3 jaar geldig en vervolgens moet je op herhaling.

Dit neemt niet weg dat meten een hele serieuze zaak moet zijn voor een scheids.
Kijk regels kun je nog altijd nakijken, maar meten doe je goed en vervolgens een uitspraak die belangrijk is voor het verloop van de partij.
Je moet als scheids wel open blijven staan voor een overleg na de partij.

Ter info GVL zit in de opleidingscommissie.

Pierre
SR2
WL2
Zolang het geen 13 is, heb je nog niet verloren

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 04 nov 2013, 14:21

Natuurlijk is de ene scheids beter dan de andere.

De juiste weg in het geval dat Bert beschrijft lijkt me om je waarnemeing kenbaar te maken bij de begeleider van deze SR in opleiding en het verder aan hem of haar over te laten om daar wat mee te doen.

Het is de taak van de begeleider om een SR in opleiding aan te sturen en niet van de spelers. Goedbedoeld advies van een speler zal in het algemeen wel ter harte worden genomen. Het hangt er natuurlijk ook heel erg vanaf hoe je dat brengt.

Verder lijkt het me dat bij een stage de begeleider toezicht houdt op het functioneren van de SR in opleiding, Ik heb het dit weekeinde op een hele geode manier zien gebeuren bij een van onze afdelingscompetities waar twee SR2 in opleiding continue werden begeleid en van advies voorzien door de begeleider.

Zo kan het dus ook.

Andries

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 28 jan 2015, 06:03

Andries,

Gelukkig zijn er ook positieve berichten over scheidsrechters.
Maar als we met z'n allen alleen maar de positieve berichten gaan slikken denkt men straks nog dat het vreselijk goed gaat met de kennis van de scheidsrechters.
Zonder tegengeluid blijven deze luizen maar zweren veroorzaken in de welbekende pels.
(Voor wie het niet begreep:Dit was een metafoor en geen belediging!)

Maar inderdaad Andries; Ik ben met je eens dat er ook goede scheidsrechters rondlopen maar dat is nog geen geen reden om hosanna te gaan roepen!

Verstuurd vanaf mijn SM-T900 met Tapatalk

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 28 jan 2015, 09:48

Kees Besseling schreef:Petanquevrienden,

De scheidsrechter in opleiding "xxx" dat ben ik.
Jammer dat je bij een item als deze, je niet kunt verweren op een forum.
De schrijver heeft zijn punt gemaakt en iedereen vindt er wat van.
Ongeacht of de waarheid wordt gesproken of niet, want "men" is geneigd om het verhaal als waar aan te nemen.

Ik vind het forum heel interessant als het om discussies gaat wat betreft NJBB-zaken, regelgeving, toernooien etc.
Als het over personen gaat is zoals in dit geval vind ik een forum minder geschikt.

Ik ga niet in discussie over het voorval. Ik vind het wel jammer dat de organiserende vereniging (waar BB overigens ook lid van is) weer een scheidsrechter minder heeft.
Overigens is het een interessante casus voor de scheidsrechtersopleiding en kunnen we daar weer van leren.

gr

Kees
Meneer XXX heeft mijn inziens toch tijd genoeg gehad om zijn standpunt te kunnen verdedigen.
Kennelijk is kritiek,ook al is deze opbouwend, niet gewenst.
Deze metaforische zweer gaat nog lang na etteren ben ik bang voor!

P.S. De zwartmakerij van meneer XXX heeft mij mede doen besluiten van "zijn" vereniging geen sponsor meer te zijn.
Uiteraard is dit slechts marginaal en was mijn "lidmaatschap" dan ook meer een sponsoring.

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 29 jan 2015, 11:30

Bert, je spreekt nu voor de tweede keer iemand persoonlijk aan, of lokt uit tot persoonlijk reacties van die persoon. Persoonlijke issues dienen ook persoonlijk te worden uitgesproken, en niet op een forum! Wil je hier nu echt mee stoppen!

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 29 jan 2015, 11:45

Ik heb begrepen dat ik hem niet bij naam mag noemen.
Andersom gebeurt dit overigens wel en worden woorden al "zeikerd" aan mij geadresseerd.
Aangezien hij hier niet op aangesproken is/word ben ik hopelijk begrijpelijker wijs geneigd mijzelf te verdedigen zolang ik persoonlijk word aangevallen.
Ik zie jou niet als iemand die met 2 maten meet, maar ik ben echter wel geneigd te denken dat de focus nu op mij gevallen is.
Als ik niet meer XXX mag gebruiken? Wat dan wel of gaat er nu ook een moderatie richting zijn taalgebruik?

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 29 jan 2015, 12:55

Bert,

1. Je mag wel namen noemen, maar niet in relatie tot een persoonlijke vendetta
2. Je doet de aanname dat hij hier niet op is aangesproken, dat weet je helemaal niet. In ieder geval is hij niet openlijk op het forum hierop aangesproken nee. Dit omdat jij de starter bent van de discussie en niet de andere persoon!
3. Of ik met twee maten meet mag je zelf beoordelen, ik wil het je wel vertellen een keer als we elkaar spreken. Maar ik start geen discussies hierover.
4. Je mag dus ook wel XXX gebruiken, maar als jij dit als een verkapte naam voor specifiek persoon gebruikt strijkt dit weer tegen de forum regels in.

Het is niet zo moeilijk. Persoonlijke issues zijn gewoon niet toegestaan, en hier wordt tegen opgetreden. Nogmaals probeer het persoonlijke er af te halen en dit buiten het forum op te lossen, en stel de issues in algemene zin aan de kaak hier op het forum. Daar heb je absoluut een punt, waar iedereen het ook mee eens is.

Voor de duidelijkheid hier nog even de link naar de forum regels: forum/viewtopic.php?f=2&t=3

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 29 jan 2015, 16:12

OK ik kan je goed begrijpen en zal zeker proberen hier rekening mee te houden. Dat beloof ik je.
Rest mij nog wel jou te verzoeken zijn woorden als b.v. zeikerd er ook af te halen of misschien zelfs zijn gehele antwoord aangezien je vast wel met me eens bent dat dit ook zwartmakerij is en net zo min kan worden toegelaten op het forum.
Bedankt alvast.
Laatst gewijzigd door Biesenbeek op 31 jan 2015, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Febiunz
Administrator
Administrator
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 30 jan 2015, 12:41

Bert, of wij dingen aanpassen en verwijderen is geheel aan de moderators zelf te beoordelen. Dit om te voorkomen dat mensen hier openlijk om gaan vragen. Wat je nu dus weer doet. Mocht je het ergens niet mee eens zijn, kun je op het uitroepteken klikken bij het bericht, en hier een boodschap over achterlaten voor de moderators. Deze gaan jou boodschap dan in behandeling nemen. Eventueel kan je hiervan op de hoogte gesteld worden indien behoefte.

Biesenbeek
1 Stars
1 Stars
Contacteer:

Bericht door Biesenbeek » 31 jan 2015, 13:26

Beetje raar dat je mij wel publiekelijk terecht wil wijzen en dan niet de discussie publiekelijk wil voeren.
Dit is dus wel met twee maten meten.
Oud chinees gezegde luid tenslotte. Die de bal kaatst, moet hem terug verwachten.

Je had dit in een persoonlijk berichtje prima met mij op kunnen lossen en dan had deze discussie achterwege kunnen blijven.
Deze mag je jezelf aanrekenen Fabian.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 31 jan 2015, 18:18

hoi Bert

Tijd om weer plezier te gaan maken met het boulen denk ik.
Daar is het tenslotte voor bedoeld.
Niet zo lang blijven hangen in negativiteit!

mvg Bart

Plaats reactie