NK Veteranen 2016

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
math55
1 Stars
1 Stars

NK Veteranen 2016

Bericht door math55 » 06 sep 2016, 06:53

Dit is voor mij het eerste NK veteranen waar ik aan deel ga nemen, ik zie dat er 21 teams zijn ingeschreven een beetje weinig vind ik zelf daar deze leeftijdsgroep toch wel het grootste aantal leden binnen de NJBB is.
Jammer is het magere aantal deelnemers in verschillende categorieën aan de te houden NK's komend weekend.
Ik weet niet of ik het goed begrepen heb maar klopt het dat bij een aantal van 21 inschrijvingen een NK ook over 2 dagen wordt uitgespeeld ?

Henry
3 Stars
3 Stars

Re: Uitslagen NK Veteranen

Bericht door Henry » 06 sep 2016, 07:57

Hallo Math,

Ja inderdaad, spijtig genoeg...
Het zou niet mogen gebeuren zoiets, en het zou, hoop ik, nog hersteld kunnen worden, en 1 dag van maken...?
Want ieder team wil het graag, volgens mij, in een dag, met 21 teams...
Er zijn spelers die echt van veraf komen.
Henry.
Een heer in het spel, en heer in het leven.

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 06 sep 2016, 08:36

Hallo deelnemers van het NK veteranen 2016,

Persoonlijk vind ik het klinklare onzin dat er 2 dagen over gedaan moet worden met maar 21 deelnemende teams aan de NK veteranen 2016.
Er wordt gezegd dat dit het reglement is en ik heb het bondsbureau gebeld met de vraag of ik de contact gegevens mag hebben van de verantwoordelijke portefeuille houder dhr. H. van Rekum die er intern wel iets aan kan veranderen op korte termijn. gewoon om hem te mailen met de vraag of hij bij een miniem aantal van 21 deelnemende teams de reglementen kan aanpassen ( dit zou mogelijk kunnen zijn op korte termijn).
Maar de medewerkers van het bondsbureau van de NJBB geven die gegevens niet en vertelde mij om die mail maar naar het bondsbureau te sturen en dan zouden hun die mail wel door sturen.
Nou als ik er van uit ga dat de wedstrijden as. weekend plaatsvinden denk ik dat die mail wel even tot na het weekend op de plank blijft liggen.
Er zijn nl. een aantal deelnemers die verder als een straal van 30km van Nieuwegein moeten aan reizen

Vandaar dat ik dan maar langs deze weg mijn ongenoegen hierover op het forum ventileer.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 sep 2016, 09:13

Kleine troost, zondag beginnen we later, waarschijnlijk om 11:00 uur. Dat geldt overigens maar voor 8 equipes. De anderen 13 equipes spelen maar 1 dag, maar wel 5 partijen en zijn ze om 18:00 uur klaar en kunnen weer op tijd thuis zijn. Anders krijg je daar weer klachten en ongenoegen over. Aan het eind van de zaterdag kunnen die 13 equipes ook zien op welke plaats ze geëindigd zijn. Is wat anders dan na 1 wedstrijd weer naar huis. Of 3e prijs winnaars die vragen om 21:00 uur of ze de prijs alvast kunnen krijgen omdat ze nog zo ver moeten rijden.
Wat te denken van de klachten die je krijgt wanneer je op het laatste moment het wedstrijdsysteem verandert. Pas nu kennen we het aantal deelnemers en op basis daarvan zou je wedstrijdsystemen moeten maken.
Ik kom uit Zwolle, dat is 100 km van Nieuwegein en ik heb geen enkel probleem met 2 dagen. Sterker nog, dat ik vind ik leuk. Ga dan ook mijn best doen om de zondag te halen. Zelfs als ik die niet haal, kom ik de zondag kijken.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 06 sep 2016, 09:17

Al eens van tijdspelen gehoord ?

Het zou zóóóó simpel kunnen zijn...... en bij heel veel andere sporten bij een NK wordt s'morgens voor aanvang bekend gemaakt dat er een wijziging is in het wedstrijdsysteem of reglement.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 06 sep 2016, 10:14

We spelen zaterdag op tijd, maar zondag niet. Krijg je overigens ook klachten over. Over een ander wedstrijdsysteem krijg je ook klachten. Ze zijn niet allemaal zoals jij. Dus wat we ook besluiten, we krijgen altijd klachten. Zaak is om zo min mogelijk klachten te krijgen.

franky
1 Stars
1 Stars

Bericht door franky » 06 sep 2016, 10:42

Het is inderdaad de vraag of bij dit aantal deelnemers het niet op 1 dag gehouden zou kunnen worden, MAAR......

- bij het EK voor veteranen in 2014 in Zweden deden er ook slechts 20 equipes (uit 20 verschillende landen!) mee. Er werd de 1e dag volgens het Zwitsers systeem 5 partijen gespeeld + nog een eliminatieronde. De volgende dag gingen 8 equipes via een afvalsysteem verder voor de EK titel. De overige 8 deden nog mee met de Nations Cup en 4 equipes gingen na 1 dag al naar huis.... Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch.
- al vanaf het begin stond in het van toepassing zijnde nieuwe toernooireglement voor veteranen (mei 2016) dat het toernooi over twee aaneensluitende dagen gehouden werd. Je moet daar met je agenda dus rekening mee houden. M.a.w. van iedereen mag verwacht worden dat ie dat wist bij inschrijving.

Een evaluatie na afloop lijkt mij zinvoller, dan nu 5 voor 12 het reglement nog even op z'n kop gooien.
Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 06 sep 2016, 11:17

Paul Wagenaar schreef:We spelen zaterdag op tijd, maar zondag niet. Krijg je overigens ook klachten over. Over een ander wedstrijdsysteem krijg je ook klachten. Ze zijn niet allemaal zoals jij. Dus wat we ook besluiten, we krijgen altijd klachten. Zaak is om zo min mogelijk klachten te krijgen.
Dat het de zaak is om zo min mogelijk klachten te krijgen .... je krijgt volgens mij niet zoveel klachten als er nog maar een paar deelnemers op een NK komen.

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 06 sep 2016, 11:18

franky schreef:Het is inderdaad de vraag of bij dit aantal deelnemers het niet op 1 dag gehouden zou kunnen worden, MAAR......

- bij het EK voor veteranen in 2014 in Zweden deden er ook slechts 20 equipes (uit 20 verschillende landen!) mee. Er werd de 1e dag volgens het Zwitsers systeem 5 partijen gespeeld + nog een eliminatieronde. De volgende dag gingen 8 equipes via een afvalsysteem verder voor de EK titel. De overige 8 deden nog mee met de Nations Cup en 4 equipes gingen na 1 dag al naar huis.... Niet helemaal vergelijkbaar, maar toch.
- al vanaf het begin stond in het van toepassing zijnde nieuwe toernooireglement voor veteranen (mei 2016) dat het toernooi over twee aaneensluitende dagen gehouden werd. Je moet daar met je agenda dus rekening mee houden. M.a.w. van iedereen mag verwacht worden dat ie dat wist bij inschrijving.

Een evaluatie na afloop lijkt mij zinvoller, dan nu 5 voor 12 het reglement nog even op z'n kop gooien.
EK veteranen 2014 ? werd er toen niet de 2e dag met franse poules begonnen ??

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 06 sep 2016, 11:20

Ik begrijp dat er in het buitenland vaker een kampioenschap over 2 dagen wordt gespeeld maar dan praat je wel over minstens 64 deelnemende equipes.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 06 sep 2016, 12:00

In Frankrijk altijd 128 equipes, na voorronden eerder in het (voorjaar) in de departementen en ligues (regio's). Alleen bij de triplettes zijn het er 256. Gestart wordt met Franse poules (de helft van het aantal teams - tweemaal achtereen verliezen - speelt ten minste 2 partijen, de andere helft ten minste 3), vervolgens directe eliminatie. De laatste 16 teams (achtste finales) gaan door naar de tweede dag. Zie bijvoorbeeld http://www.boulistenaute.com/modules/my ... frameid=65.
math55 schreef:Ik begrijp dat er in het buitenland vaker een kampioenschap over 2 dagen wordt gespeeld maar dan praat je wel over minstens 64 deelnemende equipes.

Ferry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Ferry » 06 sep 2016, 14:28

Het NK dames had 10 inschrijvingen en zelfs dat werd over 2 dagen gespeeld. Kleine kans dus dat het met 21 teams wel op 1 dag wordt afgerond. Succes allen :lol: :lol:

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 06 sep 2016, 18:00

franky schreef: - al vanaf het begin stond in het van toepassing zijnde nieuwe toernooireglement voor veteranen (mei 2016) dat het toernooi over twee aaneensluitende dagen gehouden werd. Je moet daar met je agenda dus rekening mee houden. M.a.w. van iedereen mag verwacht worden dat ie dat wist bij inschrijving.

het is misschien nu 5 voor 12, maar er zijn al weken geleden vragen over gesteld. Ik moet ca. 2 uren rijden.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 07 sep 2016, 00:31

We hebben dan ook al weken geleden besloten om dit te evalueren. We vonden echter dat wij als Toernooicommissie de reglementen die op 28 mei door het hoogste orgaan binnen de NJBB (de bondsraad) zijn vastgesteld moesten respecteren. Het zou trouwens helpen dat wanneer je vindt dat het anders moet dat je dan je bestuursleden daarvan overtuigt. Zij kunnen het dan via de afdelingsvergadering aan de orde stellen waarna het in een bondsraad wordt besproken en opnieuw wordt vastgesteld.

Overigens nog wat aspecten die een "aantal deelnemers afhankelijk wedstrijdsysteem" met zich meebrengen zijn:
- Niemand weet van te voren hoeveel deelnemers er zullen zijn, dat is pas bekend op de maandag voor het NK. Dat betekent dat je toch 2 dagen moet reserveren wanneer je denkt dat je de finaledag zou moeten spelen.
- De club die gastheer/vrouw is moet rekening houden met 2 dagen waarbij het ook ineens 1 dag zou kunnen zijn met andere "werktijden". Moet dan wel geregeld (kunnen) worden wat betreft vrijwilligers, logistiek (eten en drinken) enzovoorts.
- De bobo (wethouder of burgemeesteer of anderen) die uitgenodigd zijn om de prijsuitreiking te doen op zondag moet je mogelijk teleurstellen.
- En ik denk dat er nog wel meer argumenten zullen zijn.

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 07 sep 2016, 04:49

Reglementen in de sport zijn na te leven maar ook om soms aan de situatie op datum aan te passen.
Een reglement maken.. deze behoord ook een clausule te bevatten dat er in sommige gevallen van afgeweken kan en mag worden.. zonder veel poespas.
En die opmerking van als je vind dat het anders moet het dan de bestuursleden moet overtuigen van je eigen vereniging zodat die er via een afdelingsvergadering dit maar aan de orde zou moeten gaan stellen enz...
Volgens mij zijn er binnenkort geen afdelingen meer en wordt de weg om dit soort zaken aan de orde te brengen nog vééél langer.

Ik weet niet wie dit systeem bedacht of getracht heeft over te nemen maar hier is ook al niet verder over nagedacht en lijkt het meer op ee kopie van het buurland Duitsland.... Ook het drankverbod is overgenomen van onze oosterburen niet wetende dat Duitsland dit verbod snel heeft herzien daar er geen enkele vereniging meer de categorie 1 (NK's/Competitie) toernooien wilde organiseren.

Ga a.u.b terug naar een soort van boul d ór systeem of werk met franse poules, maar zorg er dan voor dat de voorrondes regionaal gehouden worden. zodat er wat meer stimulans komt om aan een NK deel te nemen vanuit de regio's.
Maar wat jullie nu in elkaar geflatst hebben lijkt nergens op beste mensen van de toernooicommissie. Het begint te lijken op een Fopsport en volgens mij zou dat niet goed gespeld moeten zijn.

gegroet,
Math

Henry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Henry » 07 sep 2016, 07:17

Goede morgen,

Jammer voor dit jaar, Math, en de rest van de spelers die het ook niet leuk vinden om in 2 dagen te spelen, alhoewel, ik lees niet dat er veel spelers zijn die daar bezwaar hebben, maar niet iedereen geeft zijn mening, voor welke reden dan ook.
Laten we hopen dat er een evaluatie achteraf komt om volgend jaar de NK's in een dag te laten spelen.
Dit is voor mij de reden geweest dat ik de NK doublet niet hebt gespeeld dit jaar, en ik ben te laat om af te zeggen voor deze NK veteraan en ik wil het natuurlijk mijn team niet in de steek laten, maar blij ben ik niet, en ik kom (hoop ik)zondag ook terug, maar niet als toeschouwer.
Ik laat het nu zo als het is...
Groet en tot zaterdag,
Henry.
Een heer in het spel, en heer in het leven.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 07 sep 2016, 09:18

De werkgroep Competitie heeft het systeem bedacht en voorgelegd aan het bondsbestuur. Het bondsbestuur heeft het voorstel overgenomen en voorgelegd aan de bondsraad. Vervolgens is het in alle afdelingen besproken en is de bondsraad akkoord gegaan. De Toernooicommissie is een uitvoerende commissie en voert dus het reglement uit. Wij hebben het niet bedacht, maar we waren het wel eens met het voorstel dat naar de bondsraad is gegaan.

Jos van den Broek
0 Stars
0 Stars

Bericht door Jos van den Broek » 07 sep 2016, 13:05

Aan Allen,

Dat het over 2 dagen zou zijn staat al lang vast, zoals bij alle NK.
Ook het toekennen van extra punten of juist niet na een partij is bekend. Wat bij mij niet bekend is, wie bepaalt wie extra prijzen krijgt, is dit inzichtelijk?
Gaat dit allemaal automatisch of bepaald de wedstrijdleiding het handmatig wie wat extra krijgt of juist niet.

Vind je dit verhaal wat wazig, dan komt dat overeen met mijn gevoel hoe de punten toekenning is beschreven en wat dat in de praktijk betekend.
Zowel de loting maar ook de punten verdeling, dat moet toch zo transparant als glas zijn, gevuld met heerlijk helder water dan.

Met groet en tot zaterdag en zondag, tenminste daar gaan we voor.

Jos van den Broek, Petangeske, Bergen op Zoom

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 07 sep 2016, 17:08

Paul Wagenaar schreef:De werkgroep Competitie heeft het systeem bedacht en voorgelegd aan het bondsbestuur. Het bondsbestuur heeft het voorstel overgenomen en voorgelegd aan de bondsraad. Vervolgens is het in alle afdelingen besproken en is de bondsraad akkoord gegaan. De Toernooicommissie is een uitvoerende commissie en voert dus het reglement uit. Wij hebben het niet bedacht, maar we waren het wel eens met het voorstel dat naar de bondsraad is gegaan.
Op basis van deelnemersaantallen uit het verleden had de toernooicommissie toch zeker de werkgroep Competitie er op kunnen wijzen dat het weinig zin zou hebben om dit NK over 2 dagen "uit te smeren". Je bent nota bene zelf lid van deze werkgroep. Juist om als lid van de toernooicommissie feedback te geven bij het tot stand komen van een nieuwe opzet voor alle NK's!

Groet,
Sake

paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

Bericht door paul2424 » 07 sep 2016, 17:38

hallo,
ze willen van het petanque een topsport maken en .veel publiek trekken
de huidige formule is goed bij een aantal categorieën.
de NPC vind ik helemaal niets, net zoals de veteranen categorie. daar ga je petanque niet als topsport door zien.
waarom moeten we de npc inrichten als een voetbal/korfbal/ handbal competitie. petanque is een toernooi sport. als je in de lagere regionen een competitie wil doen prima. lekker in de buurt en iedereen heeft het naar zijn zin.
veteranen en top sport ?
normaal ga ik bij ieder nk kijken. de veteranen vind ik niet interessant . als het op 1 dag geweest zou zijn, had ik het kunnen overwegen.
wat ik heel erg grappig vind van de reglementen dat ze er nu ineens geen veranderingen doorvoeren, terwijl de laatste jaren er reglementen waren die niet eens goed gekeurd waren.
vraag aan alle deelnemers van de veteranen wat ze willen, veel publiek zullen ze niet trekken( sorry oude mannen en vrouwen, zelf mag ik het ook spelen:-) maar dus nooit 55+ voor mij) en laat ze op 1 dag spelen..
het vertrouwen in de organisatie van de njbb is bij mij aan het tanen. 1 jan 17 districten gaat niet goed georganiseerd lukken volgens mij.
zo kan ik nog wel verder gaan. normaal ben ik een redelijk optimistisch en positief persoon. dat kan ik over de meeste veranderingen binnen de njbb niet zijn.
heren en dames veteranen veel succes en veel plezier. als zaterdag alles wordt gespeeld kom ik misschien wel even kijken, maar daar zit verder niemand op te wachten
gr paul koogje

Plaats reactie