Kwalificatietoernooi NPC 2e/3e klasse

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
Jos van den Broek
0 Stars
0 Stars

Re: Kwalificatietoernooi NPC 2e/3e klasse

Bericht door Jos van den Broek » 17 mei 2016, 10:34

Gaat lekker zo, je zou haast denken dat het maandag morgen is.
We zouden ons beter druk kunnen maken en vragen zetten bij:
- waarom communiceert de NJBB zo beroert, zelfs op de dag van de kwalificaties, zowel veel spelers als ook de wedstrijdleiding waren NIET op de hoogte van hoe er gespeeld zou worden en gaven tegen strijdige informatie.
- waarom niet na iedere ronde even een PDF verslag met 6 regels toelichting?
- waarom nu pas gaan nadenken over de wijze van spelen terwijl men daar, tijdens een bijeenkomst 6 weken geleden, al op gewezen is met voorbeelden.
- waarom verschil in regelgeving van wel of niet buiten/binnen/seksen. allemaal gelijke regels van boven tot onder.
Zelfs de regel, meerdere teams van een vereniging niet in alle divisies moet van tafel. in alle divisies meerdere teams mogelijk. Voor een aantal verenigingen nu vertegenwoordigd in de 4de, 3de 2de en top, kunnen wel kampioen worden maar niet promoveren!
Ik draai nog niet zolang mee in dit circus, maar binnen de oude NC was dit toch wel mogelijk.

dan is er een pracht NP site, maar je moet wel verdoemd goed weten waar de info allemaal verstopt zit.

groet, nee geen maandag ochtend gevoel, het is hier iedere dag zondag, Jos

PS, voor mij was de regelgeving zaterdag wel duidelijk, heb dan ook ons team op afstand goed kunnen informeren.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 17 mei 2016, 21:58

Jouw (eddie71) opmerking dat, wanneer je voor PUK 'equipe' leest was een goede. De vraag wordt dan geheel anders. Wanneer Sjaak dat ook zo heeft bedoeld, moet ik mij verontschuldigen over mijn reactie.

Van irritatie is echt geen sprake. Wanneer ik laat reageer op een eerder bericht (en er staan berichten tussen) laat ik dat weten. Ik vond het een beetje irritant van Bart door te vragen tegen wie ik het had, omdat dat voor mij wel duidelijk was (en ik denk voor Bart ook).

Alhoewel ik op de dag er niet bij was, maar wel bij de bespreking over het wedstrijdsysteem, ga ik toch proberen uit te leggen waarom er een vrijloting in de 3e ronde van de 2e divisie kan komen.
We beginnen met 40 teams en daaruit komen 20 winnaars. Deze 20 winnaars zijn dan al geplaatst voor de 3e divisie en gaan door voor plaatsing in de 2e divisie. De 20 verliezers spelen door voor de overige 12 plaatsen in de 3e divisie.
Van de 20 winnaars zijn er een aantal clubs die niet naar de 2e divisie willen. Bijvoorbeeld willen er 14 wel naar de 2e divisie. Dan speel je 's middags 7 teams tegen 7 teams. Daar komen 7 winnaars uit. Deze 7 winnaars spelen dan 's avonds tegen elkaar, waarbij er 1 team een vrijloting krijgt.
Wanneer je de vrijloting in de middag (2e ronde) wilt doen dan moet je met die 14 teams een soort cadrageronde spelen, ofwel 2 teams een vrijloting geven en de 12 overige teams voor 6 plaatsen laten spelen. Deze 6 met de 2 vrijgelote teams spelen dan 's avonds voor de 4 plaatsen in de 2e divisie.
Een wedstrijd duurt echter ongeveer 3,5 uur (2 ronden van 1,5 uur met een pauze). Twee teams moeten dan al die tijd wachten tot de avond. Wij zijn zo'n systeem gewend bij de oude NK's. Toen moesten vaak veel teams een cadrageronde wachten, maar dat was maar 1 ronde van maximaal 2 uur.
Persoonlijk heb ik dat altijd vreemd gevonden omdat in Frankrijk gewoon wordt doorgespeeld en kun je nog een vrijloting in de halve finale hebben, maar dat zijn wij niet gewend. Er is helemaal niets vreemds aan een vrijloting in de laatste ronde.
Of het zo gegaan is of niet (met de door mij bedachte aantallen) weet ik niet, maar het had zo kunnen zijn, omdat we het zo bedacht hadden. Het systeem was dus niet van te voren al veranderd het was vanaf het begin zo bedacht.
Het komt overigens heel vaak voor dat niet iedereen het wedstrijdsysteem van te voren duidelijk heeft. Wanneer het dan niet gaat zoals zij verwacht hebben, krijgt de wedstrijdleider vaak onterecht de schuld.

Je moet eens bedenken hoeveel spelers er 3,5 uur hadden moeten wachten, wanneer er 10 teams van de 20 winnaars van de 1e ronde door hadden gewild naar de 2e divisie. Speel je een cadrageronde met 4 teams. Dat geeft 2 winnaars die samen met de 6 vrijlotingen door gaan en 's avonds om 4 plaatsen spelen. Zijn er dus 6 vrijlotingen voor teams van gemiddeld 8 spelers. Dus 48 spelers die zo'n 3,5 uur moeten wachten. Maar gelukkig geen vrijloting in de 3e ronde. Leek ons dus niet zo'n goed systeem.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 18 mei 2016, 09:32

Paul Wagenaar schreef: Het systeem is niet aangepast, het was van te voren al bedacht. Dat had je ook moeten opmaken uit de opmerking van Huub als reactie "Dat wat door Marcel werd voorgesteld gaat ook gebeuren.". Blijkbaar was dat niet duidelijk. Wanneer je vier spelers vraagt om reglementen te beoordelen, krijg je vier verschillende (waarschijnlijk tegenstrijdige) meningen.
Op NLPetanque stond (en staat nog steeds):
Mochten er minder dan negen clubs zijn bij de laatste tien die voor de 2e divisie spelen, kan dat aansluitend gebeuren.

Als na de eerste ronde deze teams er gelijk uit zouden gaan, konden zij ook nooit bij de laatste 10 zitten. Vandaar mijn vraag en suggestie. Als het systeem wat we zaterdag speelden altijd al de bedoeling was, dan is de verwoording op NLpetanque niet goed.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 18 mei 2016, 10:01

Daar moet ik je gelijk in geven. We hebben het dus niet goed op NLPetanque gezet. Jouw vraag en suggestie waren dus heel oplettend en goed.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Plaats reactie