Kwalificatietoernooi NPC 2e/3e klasse

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
Marcel
1 Stars
1 Stars

Kwalificatietoernooi NPC 2e/3e klasse

Bericht door Marcel » 10 mei 2016, 13:42

Op verzoek van de NJBB hieronder het voorstel wat ik gemaild heb. Anttwoord komt blijkbaar hier.

Beste lezer,

Aanstaande zaterdag wordt het kwalificatietoernooi van de NPC 2e en 3e klasse gespeeld. Als ik het goed begrijp dan wordt er als volgt gespeeld voor de 2e klasse:
• Start is met 40 teams.
• De 20 winnaars spelen door voor 4 plekken in de 2e klasse
• De 20 winnaars spelen tegen elkaar, waardoor er 10 overblijven
• Als er bij die 10 verenigingen zitten die niet willen of mogen spelen in de 2e klassen, dan worden die eruit gehaald.
• Het restant speelt zaterdag of op 12 juni door voor 4 plekken.

Dit systeem werkt competitievervalsing in de hand. Waarom zou een vereniging die niet naar de 2e klasse mag/wil, nog serieus gaan spelen voor een plek bij de beste 10? En als ze wel spelen, spelen ze vrijuit tegen een team dat wel graag wil.

In mijn ogen is het beter om deze verenigingen bij de laatste 20 direct te verwijderen uit het schema en te feliciteren met hun 3e klasse plek. Systeem zou dan worden:
• Start is met 40 teams
• De 20 winaars spelen door voor 4 plekken in de 2e klasse
• De lijst wordt geschoond met verenigingen die niet mogen of willen spelen in de 2e klasse
• Als er 16 of minder verenigingen over blijven, dan spelen die nog 2 ronden om tot de vier plekken te komen.

Voordelen:
• Geen competitievervalsing.
• Grotere kans dat het toernooi op dezelfde dag uitgespeeld kan worden.

Wellicht wat aan de late kant, maar beter laat dan nooit. Ik zie graag jullie reactie tegemoet.

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Re: Kwalificatietoernooi NPC 2e/3e klasse

Bericht door eddie71 » 10 mei 2016, 15:46

Ook ik heb gereageerd naar de NJBB, dus plaats ik het ook hier:
----------------------------------------------------

Beste Eddie,
Voor de kwalificatie derde divisie (want daar gaat het primair om) hoeven inderdaad geen verplichte mix teams aan te treden. Dat er dan ook zonder verplichte mix teams gespeeld wordt voor vier plekken in de tweede divisie is een gevolg, maar dit had in een normale competitie, waarin de kampioenen van elke poule in de derde divisie recht hebben op promotie naar de tweede divisie, niet noodzakelijkerwijs anders geweest. Door voor de kwalificatie niet een verplichting tot het spelen met mix teams op te leggen hebben wij de (naar verwachting toekomstige) normale situatie willen volgen.
Voor wat betreft het wel-of-niet verplicht stellen van een mix team, geldt dat wij getracht hebben in de lagere divisies zo weinig mogelijk beperkingen op te leggen. Maar het staat de bondsraad uiteraard vrij om in deze op 28 mei een andere lijn te volgen. En inderdaad, zoveel spelers, zoveel meningen!
Met vriendelijke groet,
Peter van Waaij (werkgroep Competitie)

---------------------------------------------------------------------

Hallo allen,

Waarom mag je bij de kwalificatie van 14 mei in Nieuwegein zonder iemand van de andere sexe spelen?
Je speelt die dag minimaal voor 4 plaatsen (de degradanten uit de 2e A en B, en misschien nog meer als teams niet meer in de 2e divisie willen spelen).
In de 2e divisie is het wel verplicht iemand van de andere sexe in je team te hebben.
Dus lijkt het mij niet meer dan logisch dan dat je je dient te kwalificeren met iemand van de andere sexe.
Vreemde gang van zaken dit.
Is het zo dat een team wat bijvoorbeeld alleen met mannen speelt zich dus niet kan kwalificeren voor de 2e divisie?

Buiten dit, ik vind (en hoor dit door veel spelers) dat je niet voor de 3e, 4e of 5e divisie af moet wijken van het systeem van mix-team tegen mix-team. Dit is 1 van de charmes van de NPC.

Maar goed, dat is mijn mening.

Groetjes
Eddie

huubrk
3 Stars
3 Stars

Bericht door huubrk » 10 mei 2016, 21:45

Dat wat door Marcel werd voorgesteld gaat ook gebeuren.
Van de winnaars van de eerste ronde spelen alleen die verenigingen die hebben aangegeven door te willen gaan voor de tweede divisie door, de anderen hoeven dan niet meer verder te spelen.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 11 mei 2016, 09:01

Goed bezig met deze vragen en antwoorden. Een grote groep spelers wordt op deze manier direct op de hoogte gebracht.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

erik m
2 Stars
2 Stars

Bericht door erik m » 12 mei 2016, 16:57

Er wordt neem ik aan buiten gespeeld in Nieuwegein.
HVC'10

paul2424
6 Stars
6 Stars
Boules: obut inox dure710 74

Bericht door paul2424 » 13 mei 2016, 09:42

erik m schreef:Er wordt neem ik aan buiten gespeeld in Nieuwegein.
zowel buiten als binnen neem ik aan. aangezien er resp 40 (tripl) en 60 banen (doubl) nodig zijn

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 13 mei 2016, 15:51

Dat is correct. In Nieuwegein zijn 38 buitenbanen en daar gaan we het niet mee redden. Overigens zal het binnen warmer zijn dan buiten.

Jos van den Broek
0 Stars
0 Stars

Bericht door Jos van den Broek » 14 mei 2016, 11:05

Goede middag,
Vandaag de Kwalificatie wedstrijden NPC.
Mijn vraag zijn de uitslagen ook ergens te vinden, lezen, volgen.
Graag een reactie.
Jos, Petangeske

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 14 mei 2016, 22:32

Uitslagen bij mij bekend voor de kwalificatie voor de 2e klasse:
Amicale wint van Mazijk
Gouda wint van Petangske
'l Ammerzo tegen Les Miles Iles nog niet bekend toen ik wegging
PUK had een vrijloting en pakte zo de plek voor de 2e klasse na een knappe overwinning op ABA in de ronde ervoor.

Voor de sterkte van de 2e klasse is het jammer dat Va Tout en Aba zich niet geplaatst hebben.

Jos van den Broek
0 Stars
0 Stars

Bericht door Jos van den Broek » 15 mei 2016, 08:39

Marcel, bedankt.
inderdaad Aba en Va Tout.
Maar opvallendste voor mij, men wenst veel betrokkenheid vanuit de het land, maar vanuit de NJBB blijft het volkomen muisstil om een ieder op de hoogte te brengen van de uitslagen.
Na iedere ronde even een pdf plaatsen is toch niet te veel gevraagd.

Jammer weer een gemiste kans. groet Jos

sjaakendiaan
3 Stars
3 Stars
Boules: ton.r 76 700

Bericht door sjaakendiaan » 15 mei 2016, 10:57

Toch wel vreemd dat puk de derde ronde een vrijloting heeft

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 16 mei 2016, 00:16

Zo'n opmerking zegt heel veel over jou.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 16 mei 2016, 09:49

Hoi Paul

ik snap jou opmerking niet A tegen wie je het hebt
B waarom je dit schrijft

Ik zie bovenstaand enkel vragen die in mijn ogen logisch lijken
Misschien handig om er gewoon uitleg op te geven?

mvg Bart

sjm.vogelaar
0 Stars
0 Stars

Bericht door sjm.vogelaar » 16 mei 2016, 18:26

Het is niet zo zeer vreemd dat puk de vrijloting pakt, maar meer hoe het kan Dat er in de beslissende ronde een vrijloting zit en niet de ronde ervoor

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 16 mei 2016, 20:04

Ik ga geen uitleg geven behalve dan een spreekwoord: "zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten". Wanneer jij niet begrijpt tegen wie ik het heb en waarom ik het schrijf, zal je mijn uitleg ook niet gaan begrijpen. Voor de duidelijkheid, ik heb dit tegen Bart.

De vrijloting in de tweede ronde is te verklaren (maar ik ben er niet geweest) dat de 20 winnaars van de eerste ronde geplaatst zijn voor de 3e divisie. Een aantal van deze 20 winnaars mag of wil niet voor een 2e divisie plaats gaan. Dan kan het aantal teams oneven zijn en wordt er geloot met een vrijloting als gevolg. Ik heb dit tegen sjm.vogelaar.

Overigens ga ik niet meer steeds schrijven tegen wie ik het heb.

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 17 mei 2016, 08:24

Paul, als jij zo'n opmeking plaatst dan moet je wel duidelijk zijn tegen wie je het hebt natuurlijk. Moet Jos, Marcel of Sjaak hier nu op reageren?

Het zou logisch zijn als er een vrijloting in de 2e ronde was geweest, maar deze was er juist in ronde 3 en dat lijkt mij niet de juiste weg.

Verder verbaast het me dat de bond het wedstrijdsysteem aanpast 4 dagen voor de kwalificatie n.a.v. een berichtje op het PF. Is er van te voren dan niet over nagedacht voordat het systeem werd vastgesteld? Let wel: Ik vind het positief dat er geluisterd wordt naar adviezen. Maar als men zelf niet tot zo'n inzicht kan komen, waarom wordt er dan niet eerder hulp ingeroepen van enkele spelers? Er zijn vast wel spelers die zich beschikbaar willen stellen om nieuwe reglementen en wedstrijdsystemen te beoordelen alvorens deze wereld kundig worden gemaakt. Zo kan er nog aan geschaafd worden om onduidelijkheden te voorkomen. Wellicht kan dit initiatief door de NJBB worden genomen.

Alles valt of staat met duidelijke reglementen!

eddie71
4 Stars
4 Stars

Bericht door eddie71 » 17 mei 2016, 08:50

sjaakendiaan schreef:Toch wel vreemd dat puk de derde ronde een vrijloting heeft
Vervang puk door 'een equipe' en de opmerking is minder hard, maar daarmee wordt hetzelfde bedoeld.
De vrijlotingen moeten inderdaad in de 2e ronde zitten en nooit in de laatste beslissende ronde.

eddie71
4 Stars
4 Stars

Bericht door eddie71 » 17 mei 2016, 09:13

Uitslag staat op http://nlpetanque.nl/npc/.
Volgens mij klopt het niet. Gouda staat zowel in 2e als 3e divisie.
Evenals puk en amicale cuijk.
les miles iles staat wel (alleen) in 2e divisie.
Aba en gouda hebben het zelfde verenigingsnummer....

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het gehele schema en uitslagen!!

update:
Het kost even wat moeite om het te lezen en te ontdekken waarom er 35 teams in de 3e divisie staan.
Maar de degradanten uit de 2e Div. A en B zijn al toegevoegd in de lijst. Verwarrend dus.
En met de dubbele namen in zowel de 2e als 3e divisie kom je op 32 teams.
Laatst gewijzigd door eddie71 op 17 mei 2016, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 17 mei 2016, 10:01

MvN schreef:Paul, als jij zo'n opmeking plaatst dan moet je wel duidelijk zijn tegen wie je het hebt natuurlijk. Moet Jos, Marcel of Sjaak hier nu op reageren?
Ik plaatste mijn bericht onder dat van Sjaak, voor mij duidelijk tegen wie ik het had. Voortaan toch altijd het citaat erbij zetten, zoals nu.
MvN schreef:Het zou logisch zijn als er een vrijloting in de 2e ronde was geweest, maar deze was er juist in ronde 3 en dat lijkt mij niet de juiste weg.
Het moet dan de 3e ronde zijn voor plaatsing in de 2e divisie. Dat komt dan doordat bij de overgebleven teams een oneven aantal teams had aangegeven voor de 2e divisie te gaan. Bedenk dat er twee kwalificatietoernooien waren.
MvN schreef:Verder verbaast het me dat de bond het wedstrijdsysteem aanpast 4 dagen voor de kwalificatie n.a.v. een berichtje op het PF. Is er van te voren dan niet over nagedacht voordat het systeem werd vastgesteld? Let wel: Ik vind het positief dat er geluisterd wordt naar adviezen. Maar als men zelf niet tot zo'n inzicht kan komen, waarom wordt er dan niet eerder hulp ingeroepen van enkele spelers? Er zijn vast wel spelers die zich beschikbaar willen stellen om nieuwe reglementen en wedstrijdsystemen te beoordelen alvorens deze wereld kundig worden gemaakt. Zo kan er nog aan geschaafd worden om onduidelijkheden te voorkomen. Wellicht kan dit initiatief door de NJBB worden genomen.
Het systeem is niet aangepast, het was van te voren al bedacht. Dat had je ook moeten opmaken uit de opmerking van Huub als reactie "Dat wat door Marcel werd voorgesteld gaat ook gebeuren.". Blijkbaar was dat niet duidelijk. Wanneer je vier spelers vraagt om reglementen te beoordelen, krijg je vier verschillende (waarschijnlijk tegenstrijdige) meningen.

eddie71
4 Stars
4 Stars

Bericht door eddie71 » 17 mei 2016, 10:31

Paul,
Ik proef wat irritatie in je beantwoording. Iemand kan ook later de berichten lezen en vervolgens een reactie plaatsen op een eerder bericht en niet het bovenstaande.
Jij wilde zelf dat we deze discussie hier ging voeren en niet mailen naar de njbb.....

Ik kan mij prima vinden in Marcel zijn opmerking over de vrijloting in de 3e ronde (lees plaatsing voor 2e divisie). Dan moet je in de 2e ronde een extra vrijloting inbrengen.

Het systeem was van te voor al veranderd, maar dit was bij velen niet duidelijk als ik goed begreep. Ook niet bij wedstrijdleiding ter plaatse, die sloeg de plank mis volgens spelers van ons team.
Laatst gewijzigd door eddie71 op 17 mei 2016, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie