Puntentelling Masterstoernooien

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Puntentelling Masterstoernooien

Bericht door Paul Wagenaar » 16 jun 2016, 13:04

jacpetanque schreef:En is er ook al gereageerd op het potsierlijke systeem van twee voorgelote partijen met de - zij het zeer kleine - kans dat alle deelnemende equipes elk één gewonnen partij hebben na twee voorronden! De NJBB beoogt een serieuze sportbond te worden, een dergelijk systeem kan ik niet serieus noemen. Dit alles nog afgezien van alle andere onduidelijkheden en verwarringen. Wordt het geen tijd dat bepaalde mensen eens hun conclusies trekken?
Bedoel je met "bepaalde mensen" de vrijwilligers bij de clubs? En welke conclusies zouden er getrokken moeten worden?
Vrijwilligers van clubs bepalen het wedstrijdsysteem voor hun toernooien. De meest geschikte wedstrijdsystemen komen in aanmerking als kwalificatietoernooi. Met de huidige keuzes blijven er dan ongeveer 7 toernooien over. Wanneer er minder wedstrijdsystemen als geschikt worden geacht, blijven er minder toernooien over voor kwalificatie. Dwingend opleggen van bepaalde wedstrijdsystemen heeft het zelfde effect, minder toernooien.
Wanneer de te trekken conclusies moeten zijn dat men geen vrijwilliger meer is en plaats maakt voor iemand die het beter denkt te weten (mochten die al beschikbaar zijn), kan ik aardig inschatten hoe groot de kans is dat het minder goed gaat.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 16 jun 2016, 13:59

heren

Voor dat alles escaleert
er is natuurlijk wat te zeggen voor de systemen .dat kan en moet natuurlijk beter.
zal een ieder die Petanque als wedstrijdsport ziet het mee eens zijn.
We hebben aan de ene kant de clubs en vrijwilligers en aan de andere kant de NJBB met kwalificatie voor de masters.
Om de ene helft (clubs) zover te krijgen dat er een goed systeem komt voor de andere club (NJBB)
lijkt het mij handig om als NJBB met de desbetreffende clubs om de tafel te gaan zitten en ze te helpen waar nodig.
Oftewel ,de NJBB kan hier een prominentere rol in spelen.
Ook in het aantrekkelijk maken om de bewuste toernooien te bezoeken als deelnemer kan de NJBB meer doen.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 16 jun 2016, 14:01

Er is niets mis mee met het verplicht voorschrijven van wedstrijdsystemen in geval van kwalificatietoernooien. Bij de categorie-2-toernooien gebeurt dat ook al sinds tijden en het lijkt me niet meer dan logisch dat kwalificatietoernooien altijd minimaal van de categorie 2 moeten zijn. De NJBB verschuilt zich nu achter het feit dat er anders geen voldoende animo zou zijn bij verenigingen om kwalificatietoernooien te willen organiseren. Dit is het paard achter de wagen spannen. De NJBB dient voorop te lopen bij het organiseren van hoogwaardige toernooien (categorie 2 dus) met adequate wedstrijdsystemen. Heeft de bondsraad enkele jaren geleden dan niet besloten om van petanque een serieuze sport te maken? Bovendien leiden meer categorie-2-toernooien met serieuze wedstrijdsystemen op de lange duur tot een verhoging van het spelpeil in brede zin. Daarover heb ik het hier al eerder gehad.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 16 jun 2016, 16:54

Dat is dus wat ik schrijf maar dan wat vriendelijker. Het is namelijk wel zo dat dit proffesionaliseren gedaan moet worden door vrijwilligers.

Mvg bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 17 jun 2016, 09:33

jacpetanque schreef:.......Bij de categorie-2-toernooien gebeurt dat ook al sinds tijden en het lijkt me niet meer dan logisch dat kwalificatietoernooien altijd minimaal van de categorie 2 moeten zijn. ......
Hoeveel toernooien van de categorie 2 zijn tripletten? Tot nu toe zijn alle toernooien van de categorie 2 in triplettenvorm ook kwalificatietoernooien.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 17 jun 2016, 09:47

Ik sta volledig achter Bart.
Ik vind ook dat de NJBB hierin het voortouw moet nemen, met de toernooien die nu zijn aangewezen als masterkwalificatie bij de betreffende clubs in overleg over een éénsluidend spelsysteem.
Desnoods is het 3 voorgeloot met daarna laatste 16 in hoofd en troost met complementaires.
Of poules van 4 met een halve competitie waarin nr 1 en 2 naar hoofd en 3 en 4 naar troost gaan.
Directe eliminatie is misschien wel het mooiste systeem.

Vraag desnoods op voorhand aan clubs, wie wil een masterkwalificatietoernooi organiseren met spelsysteem directe eliminatie.

Een ander punt:
Als je de Masters echt belangrijk vindt als bond zijnde dan moet je ook de kwalificatietoernooien belangrijk maken.

Stel ook als eis dat het misschien maar 4 toernooien (exclusief NK-triplet) zijn, maar die wel allemaal VERPLICHT moet worden gespeeld.
De 6 hoogst geeindigde teams plaatsen zich voor het finale weekend.
De 2 finalisten van het NK-tripletten plaatsen zich ook.

Als het maar 4 toernooien zijn kunnen de toernooien die daar voor nu zijn aangewezen gewoon hun normale doorgang vinden.

Trek de NJBB - Masters los van uit de huidige toernooien en maak er een aparte iets van!!!!
ik denk dat dit best te organiseren is.
Ook de teams die zich willen plaatsen voor het Masterweekend zullen echt wel komen hoor

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 21 sep 2016, 13:22

De einduitslag is bekend!

http://nlpetanque.nl/njbb-masters-2/

Gefeliciteerd aan allen!
mijn geluksgetal is 13

Plaats reactie