NK tete a tete 23 en 24 april 2016

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: NK tete a tete 23 en 24 april 2016

Bericht door jacpetanque » 07 apr 2016, 09:49

Waarom niet de criteria van FIPJP en CEP gevolgd? Waarom nu opeens Sonneborg-Berger-punten (zie bijv. https://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandspunten)?

Nog een extra opmerking over het op tijd spelen. Op tijd spelen is niet inherent aan het Zwisters systeem. Feit is wel dat alle ronden beëindigd moeten zijn alvorens tot de indeling voor een volgende ronde (in feite een gestuurde loting: winnaars met een gelijk aantal gewonnen en verloren partijen loten steeds tegen elkaar) kan worden overgegaan. De langstdurende partijen zouden dan de toernooiduur bepalen. Vandaar de - niet ideale - keuze dat er op tijd gespeeld wordt. Strikt noodzakelijk is dat dus niet, behalve dat in dat geval de eindtijd van de 5 voorronden niet vastligt. Als er op de eerste dag slechts 5 partijen worden gespeeld (plus eventueel een eerste afvalronde), lijkt me dat niet een onoverkomelijk bezwaar. Bij WK's en EK's is er sprake van een veel strakker tijdschema.

Bij afvalsystemen en sommige andere systemen is het niet noodzakelijk dat op de afloop van de gehele ronde moet worden gewacht alvorens over te gaan tot de loting voor de volgende ronde. Daar zijn slimmigheden op bedacht, denk bijv. aan de z.g. Marokkaanse indelingsschema's zoals die de laatste jaren zijn toegepast bij Batavia Petanque en het Haarlems Petanque Weekend. In deze gevallen schuiven de verschillende ronden als een harmonica in elkaar en worden lange partijen weer gecompenseerd met kortere.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 07 apr 2016, 10:41

hoi Paul

ik vind heel goed dat je het namens de toernooi commissie het woord neemt op het forum en dat je alles eerlijk en open probeert te delen en uit te leggen.
Ik vind het erg helder.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 07 apr 2016, 10:48

Nog een reactie m.b.t. een opmerking vcan Marco, te weten de kans op fouten bij het opmaken van het klassement. Aangezien het opstellen van het klassement niet alleen een zaak is van optellen en aftrekken (gewonnen partijen, voor- en tegenpunten) maar ook en vooral van vergelijken (kijken naar de resultaten van je tegenstanders) is het zo goed als onmogelijk om het met de hand te doen. Om die reden is er speciale software ontwikkeld om die klassementen op te stellen en de lotingen te verrichten. Groot voordeel is de snelheid waarmee alles plaats vindt (een druk op de knop et voilà), nadeel de geringe transparantie ervan. Als deelnemer moet je maar vertrouwen dat er geen fouten in de software zitten. Die software dient dus altijd zeer zorgvuldig getest te worden alvorens die op de markt te brengen. Inmiddels bestaan er diverse verschillende soorten software, de een soms wat gebruiksvriendelijker dan de andere. En uiteraard moet de dienstdoende wedstrijdleider de software door en door beheersen en mag hij geen invoerfouten maken. Uiteindelijk is en blijft het allemaal mensenwerk...

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 07 apr 2016, 11:12

hallo allemaal

ik kan weer een bladzijde of 3 lezen wat er allemaal fout kan gaan en wat er niet goed is
vandaar even wat opmerkingen mijnerzijds.

Er is gekozen voor dit systeem omdat velen onder ons mopperen dat ze na 1 partij alweer naar huis kunnen.
Dit is nu verholpen met het huidige systeem. Ook kun je nog kampioen worden als het is een partijtje tegen zit.

De spelers/speelsters die op de zondag overblijven krijgen alle aandacht die ze verdienen
in ieder geval van de wedstrijdleiding en de club waar gespeeld wordt.
tot nu verdwenen de kwartfinales ergens tussen de massa en
de halve en de finales worden nu gespeeld op een fatsoenlijk tijdstip en niet op een nachtelijk uur waar het publiek alleen nog bestond uit 2 konijnen en een hert.
Iedereen moet wel opeens op zaterdag werken maar ik moet maandag weer om 6 uur op.

Het is aan de clubs om door middel van neven activiteiten zoveel mogelijk toeschouwers te trekken.
Het is ook aan alle clubgenoten van de spelers en speelsters die op zondag spelen om hun maten aan te moedigen.

soms is het inderdaad reizen als je goed bent om de zondag te halen
Maar je gaat tenminste wel op een fatsoenlijk en verantwoord tijdstip naar huis en niet 's avonds laat na een dag van enorme/vermoeiende inspanningen.

mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 07 apr 2016, 12:08

De uitslagen, ranglijst en indelingen van de ronden worden geprint opgehangen en geprojecteerd op een scherm of TV. En dat alles vriendelijk leesbaar met gebruik van kleurtjes. In het begin natuurlijk wel even wennen, maar daarna genieten.
Alle verwerking gaat automatisch en snel, wanneer er fouten zouden zijn, zit dat in de software. Heb ik zelf ontwikkeld, dus die fouten kan ik er ook zelf uithalen. Ik daag iedereen uit om foutjes te vinden.
Het aardige is natuurlijk ook dat je achteraf kunt zeggen op welke plaats je bent geëindigd.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

marco_petanque
3 Stars
3 Stars

Bericht door marco_petanque » 07 apr 2016, 13:56

klinkt goed Paul.

Beetje ala de overzichten tijdens Grand Masters.

Goed dat je er zelf bij bent en toezicht houdt :)

Succes allemaal!

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 07 apr 2016, 16:42

Kijken naar petanque is leuk als je "het spelletje" zelf ook beoefend. de spanning zit 'm vooral in de tactiek. wat voor keuzes worden er gemaakt? en de techniek. deze spanning is, voor iemand die nog nooit gebould heeft, niet herkenbaar of voelbaar. vandaar dat petanque ook nooit een grote publiekstrekker zal worden. voor de outsider ziet het er uit als een simpel spelletje. een WK trekt dan ook vooral boulend publiek. als ik naar een NK ga doe ik dit niet omdat ik kans maak om de titel te pakken. ik vind het wel leuk om er die dag bij te zijn. eerst een paar partijtjes boulen (minimaal 3) en dan ben ik publiek. dit is de oude situatie. nu de nieuwe situatie: ik speel op de eerste dag 5 partijen en misschien weet ik me te plaatsen voor de zondag. als ik Paul zijn uitleg begrijp zou dat zo maar kunnen. ik bereik inderdaad de 2e dag. ik stap in m'n autootje en rijd naar huis en de volgende dag maak ik nog een retourtje. Kosten van dit alles: € 85. nog wat eten en drinken: € 100. misschien kan ik nog een beetje car-poolen, maar op de 2e dag is dat maar de vraag. het kan ook zijn dat ik na de eerste dag uitgeschakeld ben. dan kan ik de 2e dag als publiek terugkomen. ik kan er ook voor kiezen om alleen,als publiek, de 2e dag te bezoeken. ben ik toch nog zeker € 50 kwijt. voor dat bedrag kan ik ook 2 toernooitjes in de regio gaan spelen. weet ik ook dat ik minimaal 5 partijen speel. als ik naar een WK ga heb ik daar wel een paar centen voorover. ik maak er een leuk weekje van. zie partijen die bol staan van de spanning etc. dus...ga nou asjeblieft een NK niet vergelijken met een WK. ik heb er werkelijk geen cent voor over om een finaledag van een NK bij te wonen als publiek, tenzij ik er (als deelnemer) al ben of het bij mij "om de hoek" is. ik denk dat dit de realiteit is die van toepassing is op 90 % van boulend Nederland. het is prima om, als werkgroep, een punt aan de horizon te plaatsen waar je naar toe wil. maar verlies de realiteit niet uit het oog! klinkt mooi om het aan de clubs over te laten om neven-activiteiten te organiseren, maar ik denk dat je blij mag zijn als de plaatselijke media er een paar minuten aandacht aan schenkt. en wel om de reden die ik in het begin al heb gesteld. Wake up!
bartboules schreef:hallo allemaal

ik kan weer een bladzijde of 3 lezen wat er allemaal fout kan gaan en wat er niet goed is
vandaar even wat opmerkingen mijnerzijds.

Er is gekozen voor dit systeem omdat velen onder ons mopperen dat ze na 1 partij alweer naar huis kunnen.
Dit is nu verholpen met het huidige systeem. Ook kun je nog kampioen worden als het is een partijtje tegen zit.

De spelers/speelsters die op de zondag overblijven krijgen alle aandacht die ze verdienen
in ieder geval van de wedstrijdleiding en de club waar gespeeld wordt.
tot nu verdwenen de kwartfinales ergens tussen de massa en
de halve en de finales worden nu gespeeld op een fatsoenlijk tijdstip en niet op een nachtelijk uur waar het publiek alleen nog bestond uit 2 konijnen en een hert.
Iedereen moet wel opeens op zaterdag werken maar ik moet maandag weer om 6 uur op.

Het is aan de clubs om door middel van neven activiteiten zoveel mogelijk toeschouwers te trekken.
Het is ook aan alle clubgenoten van de spelers en speelsters die op zondag spelen om hun maten aan te moedigen.

soms is het inderdaad reizen als je goed bent om de zondag te halen
Maar je gaat tenminste wel op een fatsoenlijk en verantwoord tijdstip naar huis en niet 's avonds laat na een dag van enorme/vermoeiende inspanningen.

mvg Bart

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 07 apr 2016, 17:32

en zo is bij de een het glas half vol en bij en de ander half leeg.
en zal een ieder(gelukkig) een mening hebben,( alleen niet ook nog is voor 90% van anderen denk ik.)
maar ik geloof zeker dat meerdere mensen dezelfde mening hebben als Buutjuh.
Zitten ook hele interessante stukken in zijn verhaal.
vooral het deel, vind ik zelf, dat boulen niet begrepen wordt door niet boulers en dat de sport als kijksport minder aantrekkelijk is daardoor.
een mooie taak voor de pr commissie lijkt me.

mvg Bart

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 08 apr 2016, 12:53

Misschien 's gaan praten met de organisatie van "Mooie Boules". Waarom lukt 't hen wel om toernooien te organiseren die binnen een paar minuten vol zitten(128 teams van 2 personen). Leeftijd tussen de 30 en 40 jaar. Prijzen: wisseltrofee en eeuwige roem. http://us10.campaign-archive1.com/?u=29 ... 68f104c067 Stuur 's een keer een delegatie boulers uit dezelfde leeftijdscategorie. Geef een demonstratie. Stuur in ieder geval niet een stel bejaarde kaderleden met een lullige stand met foldertjes, speelkaarten, butjes, tossmunten, vlaggetjes etc. Volgende toernooi is https://www.facebook.com/events/968242419938435/

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 08 apr 2016, 15:10

buutjuh schreef:Misschien 's gaan praten met de organisatie van "Mooie Boules". Waarom lukt 't hen wel om toernooien te organiseren die binnen een paar minuten vol zitten(128 teams van 2 personen). Leeftijd tussen de 30 en 40 jaar. Prijzen: wisseltrofee en eeuwige roem. http://us10.campaign-archive1.com/?u=29 ... 68f104c067 Stuur 's een keer een delegatie boulers uit dezelfde leeftijdscategorie. Geef een demonstratie. Stuur in ieder geval niet een stel bejaarde kaderleden met een lullige stand met foldertjes, speelkaarten, butjes, tossmunten, vlaggetjes etc. Volgende toernooi is https://www.facebook.com/events/968242419938435/
Ik weet niet of je de foto's van het festijn op 1 april hebt gezien?
Fantastisch inderdaad zo'n grote groep JONGE mensen die een geweldige avond hebben gehad met goede muziek, drank en......
Tja, petanque kan je het niet noemen (speeltijd: kwartier.... finale was 5 mene's enz.)

Een fantastische promotie waar we wat van kunnen leren!
mijn geluksgetal is 13

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 08 apr 2016, 15:38

Lijkt me zeker een mooie promotie voor het jeu de boules en inderdaad niet voor het petanque. Ik zie het al voor me een NK met 128 doubletten die van 19:00 uur tot 00:30 uur een NK spelen op 16 banen. Beetje slecht voorbeeld voor een NK, maar prachtige promotie. Ben ook benieuwd hoeveel leden eruit komen.

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 apr 2016, 16:37

Inderdaad een mooie insteek. Van jeu de boules komt vanzelf petanque (zo is het historisch ook gegaan overigens, meer dan 100 jaar geleden!). Ik zou zeggen: NJBB, erop af! Maar wel met een paar jonge mannen en meiden...

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 09 apr 2016, 07:15

Beste Paul,

Misschien moet je je eerst eens wat meer verdiepen in deze community. Dit was het eerste indoor-festival. Hiervoor hebben ze al een aantal outdoor-festivals georganiseerd. Die waren anders van opzet(meer ruimte). Je kan het niet vergelijken met een NK of whatever. Is ook niet mijn bedoeling. We zijn allemaal een keer begonnen met "jeu de boule" en niet met Petanque! Laten we nu eerst eens proberen om de jeugd te bereiken zoals Mooie Boules dat doet. Het meerjarenbeleidsplan is inderdaad een soort bouldozer met een uitstraling waar een beginnend jeu de boule-speler met verbazing naar staat te kijken. Geen positieve verbazing maar meer van: waar zijn die nou mee bezig? Tot slot nog even een kleine impressie van het festival van 18 juli 2015.
Trouwe Boulers,

Na 3 uitverkochte avondedities op het Museumplein, mogen wij met trots mededelen dat we voor het Mooie Boules Festival een van de mooiste plekken van Amsterdam hebben weten te strikken: De Tolhuistuin! Naar verluidt de beste Jeu de Boules ondergrond van Amsterdam en omgeving!

Dit jaar organiseert Mooie Boules samen met Stichting Tolhuistuin deze mooie dag met gratis entree voor jong en oud!

✔ Jeu de Boules toernooi met 160 teams van 2 personen (helaas binnen 3 minuten uitverkocht). Inloop & Registratie voor ALLE deelnemers: 12.30-13:00
✔ Muzikaal vermaak met diverse stages met bandjes & DJs (13:00 tot ±01:00)
✔ Franse Foodcourt incl. Franse lunch (13:00-17:00), Frans diner (17:00-20:30), koffiekar, Frozen Dutch ijskar, Wijn/Speciaalbier bar, 2 barren
✔ Picknick tafels en een grasveld
✔ WC's :)
✔ Het vertrouwde Mooie Boules sfeertje op een schitterende nieuwe locatie

-- Locatie --
De Tolhuistuin (Tolhuisweg 3) is bereikbaar via de pont Buiksloterwegveer vanaf CS. De pont vaart dag en nacht. Fietsen parkeren bij de pont en niet bij de Tolhuistuin! Ingang van de Tuin is aan de Noordzijde van het terrein, 3 minuten lopen vanaf de pont (rechtdoor, daarna linksaf, zie plattegrond hieronder). Bezoekers kunnen de gehele dag gratis binnen.

-- Wat moet je zelf meenemen: --
☐ Teamticket (goed voor deelname & 6 consumpties) / gratis voor bezoekers
☐ Genoeg cash en/of je pinpas voor consumpties. Het is helaas niet toegestaan om zelf eten of drinken mee te nemen. Mooie Boules heeft geen winstoogmerk, maar wel kosten voor locatie & programma
☐ Eigen Jeu de Boules ballen
☐ Evt. een picknickkleedje of ligstoel
☐ Dresscode: le style Francais

-- Neem je vriendjes en vriendinnetjes mee! --
Er is een uitgebreid programma van 13:00 tot ± 01:00 zaterdag en het event is gratis toegankelijk voor jong en oud!

Dus: tot ziens op 18 juli!!

Au revoir,

☮ Mooie Boules
Paul Wagenaar schreef:Lijkt me zeker een mooie promotie voor het jeu de boules en inderdaad niet voor het petanque. Ik zie het al voor me een NK met 128 doubletten die van 19:00 uur tot 00:30 uur een NK spelen op 16 banen. Beetje slecht voorbeeld voor een NK, maar prachtige promotie. Ben ook benieuwd hoeveel leden eruit komen.

visboer60
0 Stars
0 Stars

Bericht door visboer60 » 09 apr 2016, 08:08

Ik ben het helemaal eens met opmerkingen die geplaatst zijn over nk . De enige opmerking die bij verkeerd viel was dat iedereen opeens moet werken op zaterdag. Toevallig is het voor mij in iedergeval zo dat ik een eigen zaak heb en en daarom op zaterdag moet werken. En ik denk dat voor velen zo is.

marco_petanque
3 Stars
3 Stars

Bericht door marco_petanque » 09 apr 2016, 16:56

ben je toevallig visboer, visboer60? :wink:

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 10 apr 2016, 15:12

buutjuh schreef:.....Je kan het niet vergelijken met een NK of whatever. Is ook niet mijn bedoeling. .....
Je begon met: moet je eens met Mooie Boules gaan praten, onder het kopje NK Tête-à-tête. Vandaar mijn vergelijking. De stukjes kunnen dan beter onder een ander onderwerp geplaatst worden.
Maar nogmaals ze zijn goed bezig. Elke club zou met hun kunnen gaan praten. Ik zou wel eens mee willen doen, maar ik zal wel te oud zijn.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Bericht door Henk de Kw » 10 apr 2016, 16:26

Paul Wagenaar schreef:
buutjuh schreef:.... maar ik zal wel te oud zijn...............
Hoezo? Roel Claase heeft ook de laatste keer meegedaan. :lol:
mijn geluksgetal is 13

visboer60
0 Stars
0 Stars

Bericht door visboer60 » 12 apr 2016, 21:56

Paul Wagenaar schreef:Dan over het komende kampioenschap. De Toernooicommissie heeft besloten om alle drie categorieën (mannen, vrouwen en jeugd) te spelen bij De Goede Worp in Den Haag, zowel op zaterdag als op zondag. Het is niet zo netjes van mij om dat hier te schrijven omdat ABA waarschijnlijk nog niet formeel is geïnformeerd. Met uiteraard veel dank aan ABA dat zij hun accommodatie beschikbaar hebben gesteld. Maar het voorbehoud van een minder aantal deelnemers dan in 2015 hebben we destijds wel gemaakt.

Sander
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT Match115 76/690

Bericht door Sander » 12 apr 2016, 22:04

1e jaar Zwitsers systeem, ik ben benieuwd.

Qua systeem (aantal voorronden, aantal spelers door) ziet het er in ieder geval goed uit wat mij betreft voor het NK t-a-t. Bij 68 deelnemers zijn er volgens mij 7 of 8 spelers met geen of 1 verliespartij. Er gaan 8 spelers door. Prima, er is sprake van 1 'herkansing'. Dat moet ook volgens mij, anders kun je je wellicht net zo goed houden aan het originele systeem + randtoernooitjes. Net als wat er in Frankrijk gebeurt niet zalig makend, maar ik weet dat het in Tsjechie, waar het Zwitsers systeem bij elk toernooi wordt gehanteerd als voorronde, zelfs verplicht is iedereen met 0 of 1 verliespartij door te laten spelen in het hoofdtoernooi. Mijns inziens een regel die we ook in Nederland zouden moeten hanteren. Zolang het Zwitsers systeem wordt gehanteerd, althans.

Dit is mogelijk niet het geval voor doublette (en mogelijk ook triplette). Laten we eens uitgaan van 64 deelnemende teams. Historisch gezien voor het NK doubletten en NK mix geen vreemd aantal. Na de 5 te spelen ronden (zoals vermeld in de Regels NK) zijn er volgens mij 12 equipes over met 4 of 5 gewonnen wedstrijden. Hier zouden er dus 4 van moeten afvallen. Ik ben van mening dat het beter zou zijn om in dit geval 16 equipes door te laten gaan.

Ben benieuwd of mijn mening gedeeld wordt.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 13 apr 2016, 00:32

Sander schreef:1e jaar Zwitsers systeem, ik ben benieuwd.
..... Er gaan 8 spelers door. .....
.....Hier zouden er dus 4 van moeten afvallen. Ik ben van mening dat het beter zou zijn om in dit geval 16 equipes door te laten gaan.
Boven de 32 spelers gaan er 16 door bij tat. Met goede tegenstanders kun je zelfs met 2 verliespartijen van de 6 (bij tat is het 6 ronden boven de 64 spelers) door. Tat Is een uitzondering omdat partijen korter duren. Bij Doublet en Triplet wordt langer gespeeld en zijn we op zondag niet om 18:00 uur klaar met de laatste 16. We hebben ook gekozen om de finales vrouwen en jeugd (tegelijk) apart te spelen van de mannen finale. Dus met 8 finalisten zijn 4 ronden nodig van circa 2 uur (inclusief pauzes). Om 10:00 uur beginnen is dan om 18:00 uur prijsuitreiking.

Plaats reactie