Kampioenschap op 2 dagen zinvol??

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Re: Kampioenschap op 2 dagen zinvol??

Bericht door jacpetanque » 28 nov 2015, 08:23

Bij WK's en EK's is er strikt genomen ook geen directe eliminatie. Tegenwoordig niet met het Zwisterse systeem, maar ook de jaren ervoor niet. Er waren toen groepen van gemiddeld 8 teams, gevolgd door Franse poules en uiteindelijk pas directe eliminatie vanaf de achtste of kwartfinales. Daarna Franse poules gevolgd door opnieuw Franse poules en uiteindelijk KO. Ook de Franse kampioenschappen beginnen met Fraese poules en daarna KO. Kortom, er is geen enkel bezwaar dat een in een eerder stadium een of meer partijen heeft verloren. Uiteindelijk zal het beste team toch winnen.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 30 nov 2015, 13:31

Jammer dat er maar een mening van 3 mensen is. De werkgroep competitie heeft al ongeveer 9 leden. Dat is 3 keer zoveel meningen. Vooralsnog zijn we er vanuit gegaan dat de grote groep mensen die Hans noemt met 5 voorgeloot, aan hun trekken komen door op zaterdag 5 ronden Zwitsers te spelen. Zij spelen dan ook nog gedurende de dag steeds meer tegen eigen sterkte. En deze groep weet waarschijnlijk zelf wel of ze de zondag gaan halen. Als dat onverwacht zo is, zijn ze blij om nog een dag heen en weer te rijden. En wanneer ze niet op zondag willen spelen, of wanneer dat te ver is, of er niets geregeld kan worden met hotel of anderzins, kan er altijd afgezegd worden en mag de eerst volgende naar de finale dag.
En ja wanneer er iemand kampioen wordt met een verliespartij dan is er ook niemand geweest die alles heeft gewonnen. Er is dus sprake van een herkansing, zoals bij zovele sporten, zelfs het WK voetbal. Kun je ook 2 keer verliezen in de voorronden en wereldkampioen worden.
De keuze voor 8 teams die doorgaan naar de zondag is vanwege wat Bart schrijft dat we de finale vrouwen en mannen na elkaar willen, zodat inderdaad de vrouwen ook de aandacht krijgen die ze verdienen. Dus hebben we met de keuze van 8 ook 4 ronden nodig op zondag. En zijn we op tijd klaar. Cadrage rondes op zondag zijn dan uit den boze.
Tot nu toe heb ik geen zaken gehoord of gelezen die niet uitgebreid en meerdere malen zijn besproken in de werkgroep.
De 9 meningen van de werkgroep waren waarschijnlijk ook allemaal verschillend, maar gezamenlijk zijn we tot één wedstrijdsysteem gekomen. Daar heb ik een goed gevoel bij. En we weten dat er altijd mensen zijn die het anders zouden hebben gedaan en dat we nooit iedereen tevreden zullen hebben.
Het is dan ook afwachten hoe mensen gaan reageren op dit systeem en op de 2 dagen. Dat weten we pas echt na een jaartje (hoop ik). En zoals het een natuurwet is, geeft een verandering altijd weerstand.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 05 dec 2015, 15:09

Paul, ik voel mij toch geroepen nog even te reageren. Als we de geschiedenis van de kampioenschappen nog eens na kijken krijg ik het gevoel dat het een grote golfbeweging is van deelname. Aparte kampioenschappen die niet aanslaan, Gecombineerde kampioenschappen die even tijd nodig hebben. Dan weer deelname die zo klein is dat het op een halve dag gespeeld kan worden.
Dat er dan gezocht wordt naar een modus om het interessanter te maken, kan ik mij heel goed indenken. Dat zoiets dan ook wel eens weerstanden op kan roepen vind ik ook logisch. Maar dat is in deze discussie allemaal niet het punt waar het om begonnen was.
Ik zag n.l. een paar andere zaken waardoor mijn vraag van " Is dat zinvol " naar boven borrelde.
Ik zal heel kort weergeven wat mijn insteekpunten waren:
1: De spelers, die alleen in 5 voorgeloot geïnteresseerd zijn, komen niet naar een kampioenschap.
2: Mensen met een C licentie komen niet naar een kampioenschap.
3: Naar mijn ervaring gaan spelers die wel komen, naar huis als ze geen kans meer maken op een prijs of titel. Dan hebben ze het wel gezien.
4: Spelers die in het troosttoernooi komen, dus zeg maar B poule, willen geen partij meer winnen als ze dan de andere dag terug moeten komen om te spelen voor de plaatsten 1, 2, 3/4 in het troosttoernooi.

Dit zijn zaken die ik en met mij meerdere de laatste jaren hebben geconstateerd.

Als we dit bekijken en we kijken naar de toeschouwersaantallen bij kampioenschappen van de laatste jaren, denk ik dat mijn vraag gerechtvaardigd is als de vernieuwing opgehangen wordt aan het item "Verandering brengt meer toeschouwers " .

Ik ben dus niet tegen vernieuwing ik stel alleen een vraag over de reden

Ik wens de commissie erg veel sterkte en wijsheid en ik hoop dat alles zal gaan zoals jullie het voorhebben.
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 05 dec 2015, 16:50

hansar schreef:Paul, ik voel mij toch geroepen nog even te reageren. Als we de geschiedenis van de kampioenschappen nog eens na kijken krijg ik het gevoel dat het een grote golfbeweging is van deelname. Aparte kampioenschappen die niet aanslaan, Gecombineerde kampioenschappen die even tijd nodig hebben. Dan weer deelname die zo klein is dat het op een halve dag gespeeld kan worden.
Dat er dan gezocht wordt naar een modus om het interessanter te maken, kan ik mij heel goed indenken. Dat zoiets dan ook wel eens weerstanden op kan roepen vind ik ook logisch. Maar dat is in deze discussie allemaal niet het punt waar het om begonnen was.
Ik zag n.l. een paar andere zaken waardoor mijn vraag van " Is dat zinvol " naar boven borrelde.
Ik zal heel kort weergeven wat mijn insteekpunten waren:
1: De spelers, die alleen in 5 voorgeloot geïnteresseerd zijn, komen niet naar een kampioenschap.
2: Mensen met een C licentie komen niet naar een kampioenschap.
3: Naar mijn ervaring gaan spelers die wel komen, naar huis als ze geen kans meer maken op een prijs of titel. Dan hebben ze het wel gezien.
4: Spelers die in het troosttoernooi komen, dus zeg maar B poule, willen geen partij meer winnen als ze dan de andere dag terug moeten komen om te spelen voor de plaatsten 1, 2, 3/4 in het troosttoernooi.
Dit zijn zaken die ik en met mij meerdere de laatste jaren hebben geconstateerd.
Als we dit bekijken en we kijken naar de toeschouwersaantallen bij kampioenschappen van de laatste jaren, denk ik dat mijn vraag gerechtvaardigd is als de vernieuwing opgehangen wordt aan het item "Verandering brengt meer toeschouwers " .
Ik ben dus niet tegen vernieuwing ik stel alleen een vraag over de reden
Ik wens de commissie erg veel sterkte en wijsheid en ik hoop dat alles zal gaan zoals jullie het voorhebben.
Even een reactie op jouw "insteekpunten".
1. Vijf ronden Zwitsers is leuker dan 5 voorgeloot. De eerste ronde is geloot en daarna speel je steeds meer tegen mensen die ongeveer evenveel gewonnen hebben dan jijzelf. En een NK is straks dus op de zaterdag gewoon een toernooi. Waarschijnlijk een beetje drukker dan bij je club of een club in de buurt. Alleen het inschrijfgeld is hoger, maar daarvoor krijg je wel meer sfeer.
2. De C-licentie heeft zijn langste tijd gehad. Waarschijnlijk vanaf 1 januari 2017 gewoon allemaal een licentie waarmee je toernooien en competities kunt spelen. Overigens kwamen de C-licentiehouders toch al niet op een NK. Zij zorgen dus zeker niet voor minder deelnemers.
3. Wanneer je twee keer verliest bij vijf ronden Zwitsers (maar ook bij 5 voorgeloot) ga je niet meer bij de top 8 eindigen. Je gaat net als bij vijf voorgeloot wel door met spelen voor je plezier of voor de eer, om te zien op welke plaats je uiteindelijk bent geëindigd. De betere spelers die voor de zondag komen, moeten dan wel even op de tanden bijten om niet hun tegenstanders te verdrieten. Maar het zal niet tot minder deelname leiden.
4. Er is geen troosttoernooi, dus geen poule B of complementaires. Daarvoor hoef je dus niet terug te komen. Je kunt wel op zondag (ook als je niet op zaterdag geweest bent) een drie-voorgeloot-toernooitje gooien. Dat is geen troosttoernooi.

Zoals je ziet zijn jouw "insteekpunten" allemaal zaken die hooguit tot meer deelname (en daardoor mogelijk meer toeschouwers) zullen leiden. Zoals wij denken zeker niet tot minder deelname. Het wordt alleen maar leuker, gezelliger, sfeervoller, sportiever en kwalitatief beter. Het enige punt is dat het twee dagen kan duren, dat zou tot minder deelnemers kunnen leiden, maar dat was niet jouw "insteekpunt". Overigens hoop ik dat ik twee dagen moet spelen, maar zoals altijd zal ik wel sponsor zijn.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 05 dec 2015, 17:31

Ik ben ook sponsor Paul, ben wel 1 x 2e geworden in het troosttoernooi doubletten, maar verder alleen maar geld gebracht.
Toch gaat ook jij nu weer voorbij aan het punt van mijn betoog. Je hebt in bovenstaande gelijk en we hopen dat het aanslaat maar, die C licentie spelers, of anders gezegd die leden van de NJBB waar deze toernooien niet voor gelden( tot misschien 2017 ) zijn potentiele toeschouwers.
Ik zie helaas met geen mogelijkheid door deze vernieuwde opzet een toename van toeschouwers komen. Zelfs de leden van de vereniging waar het georganiseerd wordt laten het tot nu toe afweten. Ik heb het volle vertrouwen in het werk en de goede bedoelingen van de commissie. Maar voor zover ik het gehoord heb 2 jaar geleden in Nieuwegein, was een van de insteek punten MEER publiek. en dat zie ik niet gebeuren, vandaar mijn vraag "hebben 2 dagen, buiten het sportieve en de verwachte sportieve houding van de petanquers, dan wel zin "
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 05 dec 2015, 20:09

Echt meer toeschouwers krijgen we wanneer we met gekleurde boules gaan spelen en maximaal 15 seconden per worp gebruiken. Maar daar kan de werkgroep niets aan doen. Wat betreft de C-licentiehouders wordt het dus niet minder toeschouwers, maar mogelijk wel (veel) minder toename van het aantal toeschouwers. Overigens heeft de werkgroep als eerste ingezet op meer deelnemers. Wanneer dat zou gebeuren, blijven er mogelijk een aantal hangen. Ook het feit dat de zondag om 18:00 uur klaar is zal leiden tot meer mensen die blijven kijken in plaats van een finale om 22:00 uur.
Maar we zullen zien.

Plaats reactie