Kampioenschap op 2 dagen zinvol??

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 22 nov 2015, 15:13

Ik vind het jammer dat op een FB verslag van en door Fabian bij een opmerking een discussie gestart wordt.
Mijn vraag aan het forum zal best wel weer een hoop reacties oproepen, oa dat het er van afhangt hoe je een kampioenschap inricht enz.
Dat is niet mijn insteek. Mijn vraag is oprecht "Heeft zoiets zin, als het gedaan wordt onder het mom van meer te verwachten toeschouwers. Ik kan mij indenken dat teams die op de eerste dag uitgeschakeld zijn niet op de finaledag komen kijken, evenmin als de supporters. Stel je moet voor het troosttoernooi terug komen of een overnachting boeken. Hoe groot is het % van de spelers dat dit doet. Laten we het dan maar niet hebben over de kijkers / supporters. Hoeveel wedstrijdspelers die uitgeschakeld zijn voor het hoofd toernooi, zetten alles op alles om toch nog 1, 2 of 3 te worden in het troosttoernooi?? Kijk naar de toernooien in het verleden. Naar mijn bescheiden mening zullen de geïnteresseerde spelers, die eigenlijk sponsoren van de toernooien zijn, eerder afhaken dan dat er meer zullen komen.
Het heeft dus niets te maken met of je de finales laat of vroeg begint zoals de door ons gewaardeerde Jac Verheul aangeeft. Het heeft met de interesse en de poen te maken??
Wie o wie heeft hier een zinnige kijk op ????
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Re: Kampioenschap op 2 dagen zinvol??

Bericht door Paul Wagenaar » 23 nov 2015, 18:30

Even wat duidelijkheid scheppen. Op de zaterdag worden 5 partijen Zwitsers gespeeld. Het voordeel van Zwitsers is dat na een verliespartij nog steeds kans is op een plaats bij de laatste 8 (op zondag). Per ronde ontmoet je steeds meer je eigen niveau. Er wordt op tijd gespeeld, zodat de eindtijd voorspelbaar is en niet te laat is. Er is geen troosttoernooi.
Op zondag worden de finales gespeeld, vanaf de kwartfinales, in een afvalsysteem. Voor iedereen die niet de finales spelen is er een mix-toernooitje op tijd. Ook op de zaterdagavond zal de ontvangende club aandacht geven aan de overblijvers.
Zelf denk ik dat ik een weekendje ga boulen. Ik neem mijn tentje mee en zal overblijven wanneer ik de afstand (te) groot is en ik de zondag haal. Mogelijk blijf ik so wie so over omdat ik een weekendje uit ben, hangt mede af van wat er geboden wordt. En ook de zondag zal op tijd klaar zijn.
Dus of zoiets zin heeft zal de tijd leren. Niet geschoten is altijd mis. Op dit moment zijn er 's avonds om ongeveer 22:00 uur een minimaal aantal toeschouwers, dus minder toeschouwers zal niet kunnen. En op de zaterdag ben je niet na 2 partijtjes klaar, dus minder sponsor.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 23 nov 2015, 22:37

Het hangt er van af met welk doel je mee doet. Ik hoor bij de doelgroep die er naar toe gaat, niet met het idee om kampioen te worden maar een leuke dag te hebben. Deze doelgroep haalt alles uit de kast om zover mogelijk te komen maar weet op voorhand dat ze geen kampioen zullen worden. Het enige wat van belang is voor deze groep is dat ze een leuke dag hebben en zich verheugen op een paar spannende partijen in de eindfase van het toernooi. Hetzij boulend in een troostfinale o.i.d. of als toeschouwer. Bij dit laatste spelen de weersomstandigheden een grote rol. Ook de afstand kan van doorslaggevende betekenis zijn. Maar hoe mooier het weer hoe groter de afstand mag/kan zijn. Ik ben alleen bereid om er een overnachting aan vast te knopen als ik op beide dagen 's morgens opnieuw in kan schrijven voor een "nieuw toernooi". Ik denk dat "mijn doelgroep" ongeveer 90 % van alle W-licentiehouders vertegenwoordigd. Ik hoor graag de mening van iemand uit de resterende 10 %.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 24 nov 2015, 08:33

Daarom 5 partijen op zaterdag steeds meer tegen eigen sterkte en een toernooitje op zondag voor de liefhebbers op tijd. De bedoeling is 3 ronden geloot op tijd, zodat iedereen klaar is om naar de finales te kijken.

a.wijand
3 Stars
3 Stars
Boules: Ton'R 110

Bericht door a.wijand » 25 nov 2015, 09:52

Vooral het spelen van 5 partijen op de zaterdag zal naar verwachting meer deelnemers trekken.

Of er zondag bij de finales meer publiek is zal de toekomst uitwijzen. Extra activiteit in de vorm van een klein toernooitje kan daar zeker bij helpen.

Andries

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 25 nov 2015, 16:02

5 partijen volgens het Zwitserse systeem op de eerste dag is inderdaad geen slecht idee. Stel dat de beste 16 doorgaan naar de 2e dag, dan kunnen de afvallers van de eerste dag op de 2e dag een troosttoernooi spelen (met uiteraard wel prijzen!). De verliezers van de achtste finales zouden dan het recht kunnen hebben om in te schuiven in de 2e of 3e ronde van het troosttoernooi. Eventueel zou het troosttoernooi 'open' kunnen zijn, m.a.w. tegen betaling toegankelijk voor nieuwe teams en - uiteraard - gratis voor de afvallers van de 1e en de 2e dag. Het systeem van het troosttoernooi moet zodanig zijn dat het gros van de deelnemende teams tegen 16.00 is uitgespeeld, dit om zoveel mogelijk toeschouwers bij de finale te hebben.

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 25 nov 2015, 23:39

Ik kom bij bijna elke reactie dat tegen waar ik op doel. "Dan zou op de 2e dag kunnen enz. " Ik denk dat op deze manier veel "mindere "spelers, dit is niet denigrerend bedoeld want daar schaar ik mijzelf ook onder, die meedoen zonder de illusie te hebben Nederlands Kampioen te worden toch af gaan haken. Als ze toch komen, dan alleen voor de 1e dag. Maar wie het weet mag het zeggen. Ook een open toernooi op de 2e dag, met het instromen van de afvallers in de 8e en kwart finales die daar dan recht op hebben om in te schuiven zoals Jack voorslaat, werkt nou niet uitnodigend in de zin van het krachtsverschil.
Ik kan me herinneren dat dit in het verleden ook is gebeurd en dat de partijen voor het troost toernooi uren duurden omdat niemand eigenlijk de andere dag terug wilde komen. Misschien zijn de tijden veranderd ? Ik zou eerder een mogelijkheid zoeken om meer deelnemers op een kampioenschap te krijgen. Extra toeschouwers zie ik toch niet komen, kijk naar de zondag bij de Masters.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 26 nov 2015, 09:12

Hallo

we moeten er met zn allen wat van maken.
En natuurlik moet dat niet met instromen van partijen en ingewikkelde formules
maar de zaterdag kun je lekker 5 partijen spelen en op zondag als je niet door bent
moet een feest worden om de partijen heen. dmv een leuk toernooitje. een bradderie of verzin het maar.
En niet te lang bliven hangen bij de paar mensen die het natuurlijk weer niet zien zitten. Als je petanque leuk vind
doe je mee!!!!!

mvg Bart

eddie71
4 Stars
4 Stars
Boules: OBUT MATCH+ 74-700

Bericht door eddie71 » 26 nov 2015, 12:23

Zondags wordt vanaf de 1/4 finales gespeeld. Volgens mij is het bij het zwitsers systeem zo dat de helft zich na 5 ronden plaatst voor de beste 16 (als je uitgaat van 32 teams)?
Dus hoe kom je dan naar 8 teams? speel je die dag nog minimaal de 1/8e finales en wat bij meer teams als 32?

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 26 nov 2015, 13:06

Bij het Zwitsers systeem zoals we dat willen gaan hanteren, komt er na elke ronde een ranglijst van 1 tot en met laatst. Dus je kunt kiezen hoeveel er door gaan naar de zondag. Vooralsnog kiest de werkgroep Competitie (waaronder de NK's vallen) voor een zondag met de 8 besten van de zaterdag. Op de zondag worden dan kwartfinales gespeeld, daarna halve finales en tot slot finales apart. Vrouwen en kinderen eerst en tot slot de mannen. Vandaar op zondag een toernooitje met 3 ronden geloot op tijd voor de afvallers, toeschouwers en clubleden. Dan is er hopelijk wat meer publiek dan dat er nu is voor de finales. Maar voorlopig zijn dit voorstellen van de werkgroep. Het bondsbestuur moet besluiten.
Maar de ideeën hier zullen ook de werkgroep Competitie bereiken.

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 26 nov 2015, 22:55

bartboules schreef:Hallo

we moeten er met zn allen wat van maken.
En natuurlik moet dat niet met instromen van partijen en ingewikkelde formules
maar de zaterdag kun je lekker 5 partijen spelen en op zondag als je niet door bent
moet een feest worden om de partijen heen. dmv een leuk toernooitje. een bradderie of verzin het maar.
En niet te lang bliven hangen bij de paar mensen die het natuurlijk weer niet zien zitten. Als je petanque leuk vind
doe je mee!!!!!

mvg Bart
Inderdaad met z'n allen. maar kom nou eens met argumenten. En wuif niet meteen argumenten die jou niet bevallen meteen weg onder het mom dat dit maar een "paar mensen zijn" die het niet zin zitten. Ik schrijf met niet in voor een kampioenschap omdat er ook een braderie is!

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 26 nov 2015, 23:40

Ik schrijf ook niet in voor een kampioenschap omdat er een braderie is.
Ik schrijf in omdat ik petanque leuk vind,
De braderie is om mensen te lokken die petanque nog niet kennen,
Als je petanque leuk vind doe je mee.
een beter argument heb je denk ik niet nodig.
vind je t niks doe je t niet ,verschillende soorten toernooien zat waar je ongetwijfeld je plezier uit kunt halen.

mvg Bart

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 nov 2015, 00:51

Uitgaande van min of meer 64 deelnemende equipes (en laten we hopen dat dit aantal de komende jaren ooit nog eens zal oplopen), zou ik eerder uitgaan van ten minste 16 euipes die doorgaan voor het kampioenschap. (Op WK- en EK-niveau is dit doorgaans om en nabij de helft van het aantal teams, dus bij mannen-WK 24). Uitgaande van 16 equipes die doorgaan, kan de zondag worden gestart met achtste finales. Vier partijen op de zondag lijkt me prima haalbaar met uiteindelijk tegen 17.00 uur de finale. Bij aanzienlijk minder teams, zeg in orde van grootte van 32, ziijn vijf voorronden te veel, inndat geval eerder vier ronden met 8 teams die doorgaan.

Overigens is een macht van 2 (4, 8, 16, 32, enz. niet strikt noodzakelijk. Ook 24 of 12 zijn prima aantallen, maar dan moet de eerstvolgende ronde uiteraard een cadrageronde zijn. Die zou eventueel nog op de eerste dag gespeeld kunnen worden. Kortom, de variabelen (aantal ronden, hoeveel teams gaan er door) kunnen ook verschillende manier worden ingevuld. Afhankelijk onder meer van het aantal deelnemende team. Het uitgangspunt moet onveranderlijk blijven: een finale op een goed tijdstip met een zo groot mogelijk aantal toeschouwers. En verder graag ook wat meer pump and circumstance! Wat meer show, spektakel dus. Zoals een speaker die de teams bij aanvang voorstelt, met vermelding van hun palmares. Voorstellen van de scheidsrechter(s). En niet vergeten oppeppende muziek bij aanvang van de finale en bij de prijsuitreikingen. Petanque - en ook een finale - hoeft geen doodse aangelegenheid te zijn waarbij iedere speld hoort vallen! Er zijn genoeg voorbeelden, inmiddels gelukkig ook in ons land waar het min of meer zo toegaat.
Paul Wagenaar schreef:Bij het Zwitsers systeem zoals we dat willen gaan hanteren, komt er na elke ronde een ranglijst van 1 tot en met laatst. Dus je kunt kiezen hoeveel er door gaan naar de zondag. Vooralsnog kiest de werkgroep Competitie (waaronder de NK's vallen) voor een zondag met de 8 besten van de zaterdag. Op de zondag worden dan kwartfinales gespeeld, daarna halve finales en tot slot finales apart. Vrouwen en kinderen eerst en tot slot de mannen. Vandaar op zondag een toernooitje met 3 ronden geloot op tijd voor de afvallers, toeschouwers en clubleden. Dan is er hopelijk wat meer publiek dan dat er nu is voor de finales. Maar voorlopig zijn dit voorstellen van de werkgroep. Het bondsbestuur moet besluiten.
Maar de ideeën hier zullen ook de werkgroep Competitie bereiken.

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 27 nov 2015, 10:14

Om te weten hoeveel teams je wil laten doorgaan moet je denk ik de vraag beantwoorden of je teams wil laten afvallen die 4 van de 5 partijen hebben gewonnen.

Bij 64 teams krijg je 2 teams met 5 winst en 10 teams met 4 winst. 20 met 3 winst. Etc.

Als je bij 64 teams er 8 laat doorgaan vallen er dius 4 teams af die 4 winstpartijen hebben.

Ik zou in dat geval kiezen voor 16 teams in achtste finale. Dan heb je 4 teams met drie winst bij de laatste 16 , maar die hebben dan wel sterke tegenstand gehad

Andries

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 27 nov 2015, 10:49

Andries, dat wat jij schrijft komt aardig overeen met wat ik schreef. Daarom bijv. 12 teams door bij 32 deelnemende teams en 24 bij 64. de nummers 1en 2 en respectievelijk 1 t/m 4 gaan rechtsreeks door, de nummers 3 t/m 12 en resp. 5 t/m 24 spelen een cadrageronde voor de resterende plekken. (3 tegen 12, 4 tegen 11 enz. of resp. 5 tegen 24, 6 tegen 23, enz.). Ik zal Paul hierover vandaag nog wel aanspreken vandaag in Belvaux.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 27 nov 2015, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 nov 2015, 13:50

hallo Jac

Er is reeds uitgebreid over nagedacht en er is voor 8 teams gekozen omdat we ook de dames in hun recht en waarde willen laten staan
en daarom de finales niet gelijktijdig willen laten beginnen.
Jullie praten steeds over 8 teams maar het zijn er dus al 16 waarbij nog gekeken wordt hoe we de jeugd indelen (ligt aan het aantal inschrijvingen)
En nee we zijn nog steeds niet in Frankrijk .Er heerst hier een andere cultuur . De mensen willen om 19 uur met het bord op schoot.
Neemt niet weg dat we altijd open moeten blijven staan voor verbeteringen en mee moeten met de tijd.

mvg Bart

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 27 nov 2015, 17:15

Wat een simpele vraag al niet op kan roepen.
In deze gedachten wisseling gaan we van het ene na het andere standpunt en mogelijkheid uit.
Als ik Ad en Jac goed begrijp kan het dus zijn dat iemand die 2 partijen verloren heeft, afhankelijk van het aantal deelnemers, Ned Kampioen kan worden?? Is denk ik toch wel een beetje vreemd. De kampioen heeft alles gewonnen of ga ik dan te kort door de bocht.
Het aantal deelnemers: Afgelopen NK Dames was het zo dat de 4e ronde de finale was. Dat zou nu dus gaan inhouden dat de dames na 1 wedstrijd naar huis konden om de andere dag terug te komen. Of nog gekker, niet hadden hoeven spelen op zaterdag maar gelijk zondag de finale dag zullen moeten spelen.
We gaan uit van de aanzuigende werking van een mooi toernooi, daar ben ik ook voor. Maar, we willen het petanque breder trekken en volwaardig maken. Meer leden en meer spelers. De spelers die af en toe een groot toernooi spelen zullen ook wel willen komen , maar de grote groep van 5 voorgelote toernooien die we omhoog willen trekken haken bij het horen van 2 dagen al af.
Hebben we hier ook al eens over nagedacht? Of doet dit er eigenlijk niet toe ??

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 27 nov 2015, 23:18

Als je vind dat de kampioen alles gewonnen moet hebben kun je alleen directe eliminatie spelen.

Dat kan een keuze zijn.

De bedoeling is nu om een dag voorronde te spelen gevolgd door een aantal partijen directe eliminatie.

Stuk interessanter naar mijn mening..
Voorronde om de beste teams over te houden

En daarna mag je niet meer verliezen

Is heel normaal systeem

Andries

hansar
3 Stars
3 Stars
Contacteer:

Bericht door hansar » 28 nov 2015, 00:36

duidelijk verhaal Andries, maar waar blijft de reactie op mijn opmerking betreffende b.v. het NK Dames 2015 ??

a.wijand
3 Stars
3 Stars

Bericht door a.wijand » 28 nov 2015, 08:11

De afgelopen jaren is in alle NK's (dus ook bij de dames) gespeeld middels directe eliminatie.

Dan ben je blij 16 teams of minder in 4 potjes klaar. En kunnen teams die afvallen naar huis.

Dan heb je aan 1 dag genoeg

Dit systeem bracht blijkbaar niet genoeg teams op de been.

Nu gaan we kijken of het spelen met voorronden Zwitsers meer teams oplevert omdat iedereen dan minimaal 5 partijen speelt) of misschien 4 als er minder aanmeldingen zijn) dan heb je een tweede dat nodig om uit de beste teams de kampioen te krijgen.

Plaats reactie