NPC 2015-2016

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
Henry
3 Stars
3 Stars

Re: NPC 2015-2016

Bericht door Henry » 13 mar 2016, 11:41

Huhhh? Puk verloren?

Afbeelding
Een heer in het spel, en heer in het leven.

Henk Zeitzen
0 Stars
0 Stars

Bericht door Henk Zeitzen » 24 mar 2016, 22:50

Mensen, heb ik het goed begrepen dat de regel minimaal 1 dame of heer niet wordt gehanteert voor de kwalificatie voor 2de en 3de klasse wat in mei gespeelt wordt?

jeu de bouler
1 Stars
1 Stars

Bericht door jeu de bouler » 25 mar 2016, 09:48

Voor de 3e divisie vervalt de verplichting 1 man/vrouw.
Men durft overigens wel een hoog inschrijfgeld van € 160 te vragen..

mark27
0 Stars
0 Stars

Bericht door mark27 » 25 mar 2016, 22:41

Klopt, vanaf de derde divisie vervalt het...
Kan iemand mij de reden vertellen waarom het inschrijfgeld zo hoog is? Waar is dit op gebaseerd? Wat krijgen de deelnemers van de NPC daar voor terug?

Febiunz
Administrator
Administrator
Boules: Boulenciel, 74, 690
Contacteer:

Bericht door Febiunz » 26 mar 2016, 11:29

De precieze samenstellen van het inschrijfgeld in de verschillende divisies is bepaald door de bond, en is gebaseerd op een aantal dingen. Wat in ieder geval hierin is meegenomen is de budgettering voor de deelname aan de EuroCup voor de winnaar van de Topdivisie, en het verzorgen van de prijzen in alle divisies. Voor een compleet beeld zou je de bond kunnen vragen.
Improving teams with #Agile and #DevOps principles

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 27 mar 2016, 10:35

Hoi allen

Er zit natuurlijk ook een hele administratie en organisatie omheen
denk bv aan de indelingen maken en de standen verwerken, de controle of de wedstrijden rechtmatig zijn gespeeld.
misschien nog wat in opleidingen ? maar ook ik bedenk nu maar iets,
Fabian heeft denk ik gelijk om de vraag aan de bedenkers te stellen.

mvg Bart

math55
1 Stars
1 Stars

Bericht door math55 » 29 mar 2016, 07:28

Ik heb mij lang van commentaar onthouden van kritiek over het hele NPC gebeuren, maar ik moet nu toch wel even aan de bel trekken.
NPC ??
N ederlands
P etanque
C ircus

Hoe help je een sportbond naar de knoppen ?
Antwoord: je gaat iets verzinnen waar meer leden hun afschuw over ventileren en waar zo min mogelijk leden nog aan deel willen nemen.
voor het jaar 2017 verwacht een enorme leegloop van de bij de NJBB aangesloten verenigingen. vooral in de afd.14
In de afdeling 14 wordt er al flink gesproken over het verlaten van de bond.

Eigenlijk wel te begrijpen vind ik, het zijn alleen nog maar enkele individuen die de dienst uit maken bij de NJBB, en er wordt helemaal niet meer geluisterd naar de wensen van de spelers.

De laatste jaren wordt het alleen nog maar erger, opleidingen waar nog maar een enkeling aan deel wil nemen. leegloop van Nederlandse kampioenschappen, sterk verminderde deelname aan competities die door het landelijke orgaan worden georganiseerd (in ieder geval van veel hele goede spelers) enz.enz.

Ik zou zeggen : Heey Bestuursleden wakker worden daaro, voor het te laat is !

Met vriendelijke sportgroeten,
Math

Henk Zeitzen
0 Stars
0 Stars

Bericht door Henk Zeitzen » 30 mar 2016, 19:44

Hi Math,
Inhakend op je berichtje moet ik opmerken dat er in afdeling 14 iets anders aan de hand is! Jaren lang is daar weinig tot niets geïnvesteerd door de clubs en de afdeling in jeugd of wedstrijdsport. Daardoor is de laatste 10 jaar de gemiddelde leeftijd alleen maar hoger en hoger geworden. Neem bijvoorbeeld Jagershoef, waar ikzelf ben begonnen. Daar was in de toptijd een groep van 14 jeugdleden van 14 jaar en jonger. Er werden jeugd- en volwassenentraining gegeven. Er was een sportcommissie die invulling gaf aan de plaatsten in de competitie, en er waren 130+ leden.
De laatste keer dat ik er even ben wezen kijken sprak ik Iwan Garay, mede oprichter van de club. De gemiddelde leeftijd ligt nu boven de 67! Er zijn minder dan 60 leden inmiddels en er wordt gesproken om door te gaan als zwarte club.
Math, dit is maar 1 voorbeeld. Maar zo gaat het bij veel clubs in afdeling 14. Ze zitten te slapen met zijn allen. Nooit is er geïnvesteerd in de aanwas van nieuwe, jonge leden.
Verder is, als ik me niet vergis, de laatste jaren juist een toename geweest in de deelname van de NK's! (Corigeer me als het niet klopt, mensen)
En het commentaar op de NPC komt momenteel vooral van verenigingen die niet participeren! (In afdeling 14)
Ik ben het wel met je eens dat NK's zullen gaan leeglopen indien je gaat vasthouden aan 2 of 3 speeldagen. Ik vermoed dat het wel tijdelijk is. Maar..... we zullen zien!

Groet
Henk

RC
3 Stars
3 Stars
Boules: OBUT-Match73/720
Contacteer:

Bericht door RC » 02 apr 2016, 18:29

NPC dag 13
PUK vs LesCailloux 3 - 5

(Henry - alleen rechtenvrije fimpjes s.v.p., merci)

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience

Henry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Henry » 02 apr 2016, 18:38

Bravo Les Caillloux!
Maar over 2 weken wordt de echte kampioen bekend gemaakt!
Ik hoop dat de boete nu iets minder zal zijn als € 800,- door deze GIF...?

Afbeelding

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 03 apr 2016, 05:53

Speeldag 13

PUK - Les Cailloux 3-5
Boul'Animo - 't Zwijntje 5-3
PC de Gooiers - MIDI 4-4
De Toss - 't Dupke (onbekend)

Daarmee zijn de degradanten bekend, De Toss en 't Zwijntje. Het kampioenschap ligt nog helemaal open en gaat tussen PUK en Les Cailloux.

Mooi affiche voor de laatste speeldag.
Les Cailloux tegen de Gooiers en PUK tegen 't Dupke. Beide ploegen spelen thuis.
Waar gaat het kampioensfeest gevierd worden?

Ferry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Ferry » 03 apr 2016, 19:02

Hey Theo,

Als het Dupke van de Toss heeft gewonnen dan spelen zij ook nog voor de 1e plek. Voor De Gooiers is dit na het gelijkspel tegen Midi niet meer haalbaar.

Zal de Njbb een vertegenwoordiger naar Haarlem en Zeist sturen?

mark27
0 Stars
0 Stars

Bericht door mark27 » 03 apr 2016, 22:30

Henk Zeitzen schreef:Math, dit is maar 1 voorbeeld. Maar zo gaat het bij veel clubs in afdeling 14. Ze zitten te slapen met zijn allen. Nooit is er geïnvesteerd in de aanwas van nieuwe, jonge leden.
Henk Zeitzen schreef:En het commentaar op de NPC komt momenteel vooral van verenigingen die niet participeren! (In afdeling 14)
Groet
Henk
Graag reageer ik op bovenstaande twee veronderstellingen die als waarheid worden gedeponeerd.

Vergeet even niet dat in afdeling 14, net als in afdeling 5 al jaren een prachtige competitie bestaat waarin wekelijks ca. 500 spelers actief waren, gedurende een periode van 10 weken. Afdeling 14 en 5 leveren veel commentaar omdat ze hun geliefde competitie nu moeten opgeven, omdat zij vinden dat dit door een mindere competitie vervangen wordt. Eentje die langer duurt, niet elke week de accommodaties vult, inschrijfgeld kost (en geen vergoeding geeft zoals de afdelingsbesturen deden), niet te vinden gediplomeerde functionarissen vereist, waar haal je de vrijwilligers vandaan (die waarschijnlijk zelf ook graag spelen), onzekerheid over de speellocaties (bij overbezetting, binnen/buiten) en met minder mankracht georganiseerd moet gaan worden.

Afdeling 14 en 5 waren en zijn erg tevreden met de competitie die ze nu hebben. Afdeling 14 gaat waarschijnlijk hun competitie behouden, die ze al jaren op maandag spelen. Met of zonder de NJBB. Want die NJBB kost ze geld... zonder er veel nieuws voor te bieden. Dan kun je zeggen dat die clubs zitten te slapen... maar als ze nou tevreden zijn met hoe e.e.a. loopt? Waarom moet het dan anders? Voor een paar individuen die de NPC hebben bedacht en de verenigingen die in de nieuwe structuur eindelijk een mogelijkheid zijn tot een leuke competitie. Wat afdeling 14 en 5 dus al jaren wel lukt, lukte veel andere afdelingen niet! Zou je dan niet juist meer naar die afdelingen moeten kijken?

Afdeling 14 en 5 participeren in de Nederlandse top met alle spelers die daartoe geschikt zijn/ worden geacht. Tilburg, 't Lover, 't Dupke, Plop komen gewoon uit in de Pilot. Hoezo geen participatie? Ook Best, de Walnoot, de jongens van Cuijk en Oss participeren behoorlijk. Al ooit aan hen gevraagd hoe zij ervoor zorgen (met hun afdelingen) dat er een mooie, gezellige en sportieve competitie was? Misschien zijn ze niet allemaal zo goed als de Cailloux en de PUKkers, maar hé... willen ze dat wel allemaal?

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 04 apr 2016, 01:02

Kun je iets meer schrijven over wat het voor een competitie is. Poule-grootte, Team-grootte, aantal wedstrijden, aantal partijen per wedstrijd, waar er gespeeld wordt, reisafstanden, vrouwen/mannen, binnen/buiten, enzovoorts.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Henry
3 Stars
3 Stars

Bericht door Henry » 04 apr 2016, 09:10

Goedemorgen,
Waarom klopt het weer niet?
Stand is niet bijgehouden, Dupke mer 12 gespeelde dagen en Toss met 13?
Ze hebben zaterdag 2-04 tegen elkaar gespeeld...

Vereniging G W GL V P SP S
PUK 13 9 2 2 20 38 357
Les Cailloux 13 10 0 3 20 36 275
't Dupke 12 9 1 3 19 22 194
De Gooiers 12 7 3 2 17 12 137
Boul' Animo 13 4 2 6 10 -16 -171
MIDI 12 4 1 7 9 -4 -88
't Zwijntje 13 2 1 10 5 -30 -211
De Toss 13 1 0 11 2 -58 -493

Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Bericht door Theo vd M. » 04 apr 2016, 10:27

Ferry schreef:Hey Theo,

Als het Dupke van de Toss heeft gewonnen dan spelen zij ook nog voor de 1e plek. Voor De Gooiers is dit na het gelijkspel tegen Midi niet meer haalbaar.

Zal de Njbb een vertegenwoordiger naar Haarlem en Zeist sturen?
Je hebt helemaal gelijk. Nog 3 ploegen kans op het kampioenschap. Was zelf meer bezig met de degradatie zone.

Afgaande op aanwezigheid bij bv NJBB Masters denk ik niet dat de kampioensschaal en een replica, bij een van de 2 ontmoetingen aanwezig zal zijn :wink:

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 04 apr 2016, 10:57

hahaha Ferry

goed bezig. Zet Dupke maar op scherp!
Maar de Gooiers willen heeeeel graag 2de worden.

mvg Bart

mark27
0 Stars
0 Stars

Bericht door mark27 » 08 apr 2016, 11:00

Paul Wagenaar schreef:Kun je iets meer schrijven over wat het voor een competitie is. Poule-grootte, Team-grootte, aantal wedstrijden, aantal partijen per wedstrijd, waar er gespeeld wordt, reisafstanden, vrouwen/mannen, binnen/buiten, enzovoorts.
Jazeker, check ook ;
http://www.njbb-5.nl/page8.html (AWC)
http://www.njbb-afd14.nl/ (WAC)

Ik zal alleen de wintercompetitie nader toelichten. Beide afdelingen spelen ook nog een zomercompetitie (in dezelfde maanden als de landelijke en zonale NC), maar zijn niet bepaald te vergelijken met elkaar en/of met de beoogde opzet van de NPC 2016-2017.

Afd. 5 speelt op zaterdagdagen de AWC (Afdeling Winter Competitie)
Afd. 14 speelt op maandagavonden de WAC (Winter Avond Competitie)

Gemeenschappelijk voor beide afdelingen;
- Beide competities worden binnen gespeeld.
- Je speelt uit en thuis 1x tegen elk team van de poule.
- Loopt van oktober tot eind februari/ medio maart.
- Reisafstanden lijkt me duidelijk... regionaal in de afdeling. In afdeling 14 is er een regio voor verenigingen rondom Eindhoven én Tilburg. In afdeling 5 is dat niet zo (2x maximale reisafstand 60 km., in alle andere 20 gevallen liggen de verenigingen dichtbij in een straal)
- Beide afdelingen spelen in poules van 6 teams, 10 speeldagen. In de lagere klassen zijn dat 7-8 teams per poule.
- Elk team bevat 10 spelers, waarvan 1 invaller. Elke partij komen 9 spelers uit, in 3x triplette. Mogelijke uitslagen zijn 9-0,8-1,7-2,6-35-4,4-5,etc. - Winst is wedstrijdpunten waard, winst met 5-4 is 2 punten, verlies met 4-5 is 1 punt en verlies met 3-6 (of meer) levert geen wedstrijdpunt op.
- Beide competities stonden vervangers toe voor elk verenigingsteam, als de basisspelers (9) en de invaller (1) niet allemaal aanwezig konden zijn. Het verenigingsteam moest altijd uit minimaal 7 van de 10 opgegeven deelnemers bestaan. Ander verlies je meteen die ontmoeting.
- Je mocht (kort gezegd) maximaal 2 keer in een hoger team iemand vervangen, anders hoorde je voortaan bij het team in de hogere klasse.
- Vervangen in een lagere klasse is niet toegestaan.
- Vervangers zijn (net als de andere deelnemers) in bezit van W of J licentie.
- Vervangers mogen ook verenigingsleden zijn die niet opgegeven zijn in één van de verenigingsteams. Ook zij horen na 2x invallen bij een team en mogen dan niet meer lager invallen.

Specifiek voor Afd. 5:
- Door de grootte van de competitie wordt er om de week gespeeld door alle klassen. Om de bezettingsgraad te verhogen wordt in de even weken spelen 4 poules en in de oneven weken spelen 5 andere poules.
- Verenigingen die geen binnen-accommodatie hebben spelen bij een andere vereniging binnen.
- Piramide systeem, 1x 1e klas (6 verenigingen), 2x 2e klas (12 verenigingen), 2x 3e klas (12 verenigingen), 4x 4e klas (24 verenigingen). Dat geeft 52x10 deelnemers= 520 deelnemers.

Specifiek voor Afd. 14:
- Er wordt om de week gespeeld (ene week wel, andere week niet)
- Systeem in vorm van ladder, 2x hoofdklas (voor de 2 regio's: 12 verenigingen), 2x 1e klas (voor de 2 regio's: 12 verenigingen), 2x 2e klas (voor de 2 regio's: 12 verenigingen), 1x 3e klas (regio Eindhoven: 6 verenigingen). Dat geeft 42x10 deelnemers=420 deelnemers.
- kampioenen van de regio spelen op een 11e speeldag een finale wedstrijd.

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 08 apr 2016, 11:34

Voor mij een duidelijk verhaal, dank daarvoor. En ook begrijpelijk waar de onvrede vandaan komt. Met de regel dat vergelijkbare competities niet meer mogen gaat het dus mis. Dit zijn vergelijkbare competities.
Maar juist omdat ze vergelijkbaar zijn, zou dat een verandering zijn voor al deze spelers. Ik kan alleen maar toelichten waarom die verandering noodzakelijk lijkt.
We willen een 'echte' sport worden met een clubcompetitie, zoals jullie dus al veel langer doen. Maar we willen dat als sportbond landelijk. Nu kun je een regionale clubcompetitie gaan kopiëren, maar er zijn veel verschillende soorten. Dus wanneer je kiest voor één landelijk uniforme clubcompetitie, dan doe je altijd bestaande regionale competities te kort en ontstaat er altijd ontevredenheid. Wanneer mensen daar niet overheen kunnen of willen stappen komt er nooit een landelijk uniforme competitie en worden we nooit vergelijkbaar met andere sporten.
Wat we als sportbond ook willen is nieuwe aanwas. Daarvoor lijkt het nodig dat zo'n landelijke competitie er moet zijn. Wanneer nu mensen vanuit andere sporten overwegen te gaan boulen vinden ze het maar vreemd dat er geen landelijke competitie is. Er is dus ook een groot verschil tussen de verwachtingen van de gevestigde orde en de nieuwe aanwas. De NJBB heeft gekozen voor een nieuwe landelijke clubcompetitie. Wetend dat er verschillen zullen zijn met huidige goed draaiende competities. Ook wetende dat er dus weerstand zal zijn. Ik hoop dat jullie begrip kunnen opbrengen voor de noodzaak van een landelijke competitie met de nadruk op landelijke. Regionaal hebben jullie zelf al bedacht dat een competitie noodzakelijk is. Het succes hangt mede af of jullie niet alleen begrip kunnen opbrengen, maar ook of jullie er aan mee willen doen. Ik wens je (jullie) veel succes en wijsheid toe op weg naar de toekomst.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

mark27
0 Stars
0 Stars

Bericht door mark27 » 08 apr 2016, 17:46

Tuurlijk gun ik iedereen een competitie zoals wij dat hier in het Brabantse hebben/ hadden. Ik weet echter niet of dit dé manier is om te komen tot een waardige competitiesport en om nieuwe aanwas te krijgen. Het is tevens erg jammer en een hard gelach dat men niet naar de ervaringen luistert van de verenigingen. Een slechte zaak, want nu komt er een competitie (die nog erg los zand is) die alleen in de Top-, t/m 3e divisie zal leiden tot een landelijke competitie. Jammer dat daar álle andere competities voor moeten wijken. Spelers uit de regio's die in deze hogere klasses willen meespelen doen dat toch wel, zonder afschaffing van vergelijkbare competities.

Daarnaast: een bond die kiest voor een competitie sport, laat veel competities doodgaan om er één te gaan organiseren. Ergens logisch dat je dit van de grond opbouwd, maar het had m.i. beter top=down gekund. Gefaseerd. Met meer evaluatiemomenten. Een duidelijke visie vormend. Meerdere opties naast elkaar leggen en erover vergaderen. Polls houden. Het probleem bij de wortels aanpakken door tacktvolle keuzes en niet door met een bouledozer alles van onder overhoop te halen. Waarom kan de NJBB er niet voor zorgen dat ze de geliefde competities in de afdelingen op een meer eenduidige manier tot stand worden gebracht? Volgens mij had je dat beter kunnen doen. Dan hadden de toppers van de afdelingen (kampioenen) kunnen promoveren naar de landelijke competitie. Nu was dat nooit mogelijk. Was dat niet het probleem? Dat er geen landelijke competitie was voor de beste verenigingsteams?

Tot slot: als je een competitiesport wil uitoefenen die vergelijkbaar is met andere sporten, zou je NOOIT moeten toestaan dat er geen namen opgegeven hoeven te worden op voorhand en dat er flexibel wordt omgegaan met invallers, vervangers, etc. Noem eens een populaire sport waar die grenzen ook niet aanwezig zijn? In ieder geval niet in de sporten: bowls, curling, voetbal, hockey, turnteams, tennis, estafetteteams (zwemmen, athletiek, etc), volleybal, schaatsen, watersport.....

Plaats reactie