NCP Pilot 2015-2016

Alles over de nationale kampioenschappen, competitie, ranglijst en masters.
Theo vd M.
6 Stars
6 Stars
Boules: MS CZ/73/710
Contacteer:

Re: NCC Pilot 2015-2016

Bericht door Theo vd M. » 08 mar 2015, 09:22

Moeten we dan de NCc wel de NCC noemen. Vind het wat nietszeggend. Ben meer voor een naam waar dan in ieder geval het woord petanque in staat. bv.

Nationale petanque competitie (NPC)
Nederlandse petanque liga (NPL)
Petanque Verenigings strijd (PVS)

en noem maar op

mjbakker
2 Stars
2 Stars

Bericht door mjbakker » 08 mar 2015, 10:07

hallo Paul ,
je hebt gelijk dat een pilot een "probeersel is;de opmerking dat de ver. speelt om de 2 weken en niet een individueel lid is formeel wel juist ,maar je wilt toch met het beste team aantreden?voor een grote club met een brede selectie zoals cailloux,zwijntje en Puk speelt dat minder dan voor bijv. biberon,toss,animo,gooiers.misschien is (was) het handig om aan de clubs te vragen wat ze liever willen: 7 of 14 keer...Het gaat toch om draagvlak ..de locaties zijn allemaal groot genoeg voor 6 partijen..het argument dat de commissie al in een te ver stadium is en niet meer iets kan veranderen..het gaat in feite om een fysieke verandering;alle regeltjes over invallers e.d. kan onveranderd blijven.Ik zou zo zeggen: doe je best!
groet,martin

jacpetanque
6 Stars
6 Stars
Boules: Match+ 700 gr 74 mm
Contacteer:

Bericht door jacpetanque » 08 mar 2015, 10:15

Ik vraag me af wat de noodzaak is van goedkeuring van het NCC-reglement door de bondsraad, zeker als het slechts om een pilot gaat. De bond zou het zichzelf een stuk makkelijker maken door die goedkeuringsbevoegdheid toe te kennen aan het bondsbestuur. De flexibiliteit wordt er een stuk groter door. Uiteraard dient die bevoegdheid wel te worden verleend (en indien nodig ingetrokken) door de bondsraad. Los van deze pilot vind ik dat dit ook zou moeten gelden voor alle wedstrijdreglementen: laat de bondsraad het rompreglement vaststellen en goedkeuren, alle andere daarvan afgeleide reglementen door het bondsbestuur. En dit laatste uiteraard geadviseerd door experts, spelers, toernooicommissie, etc. Er zou een hoop starheid en onnodig tijdverlies voorkomen kunnen worden. Uiteraard behoort e.e.a. te gaan onder voortdurende controle van de bondsraad, die steeds moet kunnen ingrijpen, bijvoorbeeld als het bondsbestuur er een potje van zou maken of te ver buiten zijn boekje zou gaan. Ter overweging!

Dat niet alle spelers van een clubteam elke twee weken moeten spelen is natuurlijk een louter theoretische aangelegenheid. Een club zal altijd een zo sterk team willen opstellen en in de praktijk zal het dan om dezelfde spelers gaan. Ziekte, overmacht e.d. daargelaten.
Paul Wagenaar schreef:Het reglement voor de NCc is in concept klaar en wordt woensdagavond in de werkgroep Competitie besproken. Dan als voorstel naar het bondsbestuur en daarna op tijd op sturen naar de bondsraadleden om het op de bondsraad goedgekeurd te krijgen. Dan kunnen we in september beginnen met de NCc. Elke verandering nu kan niet meer op tijd worden vastgesteld. Overigens is het een pilot hetgeen betekent dat we het uitproberen. Laten we het nu echt proberen om er een sport van te maken met elke twee weken de uitslagen in de media net als vele andere sporten.
Niet alle spelers hoeven elke twee weken te spelen. De vereniging speelt elke twee weken.
Laatst gewijzigd door jacpetanque op 08 mar 2015, 11:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk de Kw
5 Stars
5 Stars
Boules: Toro Lisse 700 74
Contacteer:

Re: Re:/webtv NKV 28-2 en 1-3 2015 live uitslagen

Bericht door Henk de Kw » 08 mar 2015, 11:02

mjbakker schreef:......... Eerlijk gezegd zie ik het persoonlijk niet zitten om 14 zaterdagen met de VK bezig te zijn....en warempel...het is mogelijk om het in 7 zaterdagen te doen.....
Gisteren tijdens de 3e dag van de PUK cyclus was dit een veelvuldig gehoorde optie, niet alleen van Martin ;)
Het merendeel van de spelers vinden 14 zaterdagen gewoon teveel.
Mogen spelers eigenlijk meestemmen met het besluit of zijn dit alleen bestuurders?
mijn geluksgetal is 13

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Re: Re:/webtv NKV 28-2 en 1-3 2015 live uitslagen

Bericht door buutjuh » 08 mar 2015, 12:36

Mogen spelers eigenlijk meestemmen met het besluit of zijn dit alleen bestuurders?

Henk,

Het antwoord op jouw vraag kun je vinden in het Meerjarenbeleidsplan 2014-2016.

groet,
sake

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 08 mar 2015, 16:01

Ik heb het voorbeeld van Martin uitgewerkt in bijgaand schema. Ik ben er vanuit gegaan dat Boule Animo in Arnhem gaat spelen, maar dat is maar een aanname (we vernemen het nog wel). Het voorbeeld van Martin kan natuurlijk ook wat preciezer, want nu speelt PUK - 't Zwijntje twee keer in Apeldoorn en PUK - Les Cailloux speelt twee keer in Zeist. Zo zijn er meer die twee keer bij de vijand moeten spelen. De voordelen en nadelen heb ik ook op een rijtje gezet.
Wat belangrijke input is of er clubs zijn die niet meedoen bij 14 dagen en wel bij 7 dagen. Minimaal 5 topdivisie clubs hebben hierboven al aangegeven mee te doen bij 14 dagen.
NCc verschil 7 en 14 dagen.pdf
(115.95 KiB) 94 keer gedownload
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 mar 2015, 16:40

hallo allen.

Als we nu is gewoon met zn allen de pilot gaan draaien en daarna een goede evaluatie doen ipv allerlei individuele voorkeuren van te voren willen doorvoeren.
En een goede evaluatie kan alleen als iedereen meewerkt en mee doet zodat je een duidelijk beeld krijgt.
Het gaat er om dar we met zn allen een proffesionele sport krijgen en serieus genomen gaan worden.

mvg Bart

Bart
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut RCX 680gr 75mm

Bericht door Bart » 08 mar 2015, 17:06

bartboules schreef:hallo allen.

Als we nu is gewoon met zn allen de pilot gaan draaien en daarna een goede evaluatie doen ipv allerlei individuele voorkeuren van te voren willen doorvoeren.
En een goede evaluatie kan alleen als iedereen meewerkt en mee doet zodat je een duidelijk beeld krijgt.
Het gaat er om dar we met zn allen een proffesionele sport krijgen en serieus genomen gaan worden.

mvg Bart
Prima geformuleerd Bart, we zijn alweer aan het huilen voor we geslagen zijn, ben van mening dat we deze discussie moet voeren tijdens of na afloop van de pilot. En laten we dan alle positieve en ongetwijfeld negatieve ervaringen die we opdoen tijdens de pilot goed evalueren.

Bart
Een blinde kip legt ook wel eens een ei

buutjuh
3 Stars
3 Stars

Bericht door buutjuh » 08 mar 2015, 18:05

bartboules schreef:hallo allen.

mvg Bart
Bart,

Op zich heb je een punt. Alleen ben ik bang dat er nu al clubs afhaken omdat ze domweg tegen het probleem aanlopen dat de belangstelling van de leden nihil is. Dit is gewoon de keiharde realiteit. De lat ligt gewoon te hoog op dit moment. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Sake

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 mar 2015, 19:04

Er zillen best clubs afhaken en ook clubs aanhaken maar we moeten verder

mvg Bart

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 08 mar 2015, 19:29

Volgens mij is het de bedoeling inderdaad dat we met zijn allen een meer professionele sport krijgen. Voor zover dat er al is, wordt dat gedragen door ca. 150 spelers in Nederland (wat waarschijnlijk al veel is). Als er dan binnen deze groep veel weerstand is tegen het huidige voorstel, maar wel bereidheid is om een flinke stap in de goede richting te zetten met alternatieve voorstellen, dan zou ik deze geluiden serieus nemen en omarmen.

Het zou toch echt zonde zijn om achteraf te concluderen dat 14 zaterdagen niet succesvol bleek te zijn, omdat er verenigingen hun plaats niet geclaimd hebben en/of dat er veel verenigingen met te wisselende teams gespeeld hebben en zo competitievervalsing in de hand werken.

Je kan je kop ervoor in het zand steken, en dan bovenstaande conclusie in 2016 trekken, of nu nog proberen bij te sturen.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 mar 2015, 19:44

Of je doet gewoon mee Doet geen ongegronde schatting van aantallen die wel of niet wedstrijdspelers zijn of van mensen die het wel of niet eens zijn.
En beoordeeld daarna de voor en tegens. Vreemd ook dat er al een vorm van competite vervalsing gezien wordt???
Weet je mensen die tegen zijn hebben eerder de neiging tot een uiting dat is mens eigen .Mensen die het wel leuk vinden hoor je wat minder
laten we gewoon is kijken.

mvg Bart

Paul Wagenaar
5 Stars
5 Stars
Boules: RCX, 72, 700
Contacteer:

Bericht door Paul Wagenaar » 08 mar 2015, 19:48

Marcel schreef:............Als er dan binnen deze groep veel weerstand is tegen het huidige voorstel..............
Ik denk niet dat er veel weerstand is. Er is enige weerstand, maar dat is een natuurlijk proces.
Ik word tireur wanneer ik als pointeur tekort schiet.

Bart
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut RCX 680gr 75mm

Bericht door Bart » 08 mar 2015, 19:56

Marcel schreef:Je kan je kop ervoor in het zand steken, en dan bovenstaande conclusie in 2016 trekken, of nu nog proberen bij te sturen.
Sorry Marcel . . . maar dat was niet de intentie van mijn reactie maar om nu in dit stadium zulke veranderingen te gaan doorvoeren lukt denk ik niet meer. Bedenk je wel dat dit dan binnen 2 weken geregeld moet zijn. Want het laatste weekend van maart is er al een plaatsings- evenement om de plaatsen op te vullen en het kan toch niet zo zijn dat wij essentiële veranderingen in de opzet van het evenement in zo'n laat stadium nog gaan doorvoeren.

Bart
Een blinde kip legt ook wel eens een ei

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 mar 2015, 20:15

De voorbereiding heeft meer dan een jaar geduurd. Voor het eerst in 35 jaar heeft de bond iets heel serieus aangepakt om de wedstrijdsport en het petanque serieus te maken . Er is een extern bedrijf ingeschakeld die een uitgebreid rapport ingeleverd heeft .Er zijn inventarisaties gemaakt in elke regio.
De werkgroep is samengesteld uit mensen die recreatief en wedstrijdgericht zijn ingesteld. Ook komen ze uit alle delen van het land.
Opmerkingen als kop in het zand . zijn hierdoor denk ik niet op zn plaats..

mvg Bart

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 08 mar 2015, 20:36

Bart, is zeker niet de bedoeling om het vele werk niet de waardering te geven die het verdient. Dus als de interpretatie zo is, dan excuses.

Wat ik ermee bedoel te zeggen, is dat ik nog geen bericht lees waarin staat wat de nadelen zijn van 7 wedstrijddagen op een vaste locatie tov 14 thuis/uit. Het zou de mensen die voorstander zijn van de eerste opzet helpen als die er komt. Dus mocht je die kunnen leveren: graag.

Jij bent blijkbaar voorstander van doorgaan met de verenigingen/mensen die wel bereid zijn veel op te offeren voor de sport en dat anderen afhaken. Persoonlijk denk ik dus dat deze groep te klein gaat zijn en houd ik liever zoveel mogelijk kikkers in de kruiwagen (150 was niet zomaar een getal, zelfs nog ruim, want gebaseerd op het aantal deelnemers aan de NK doublette/triplette/tat). Maar ook dat is een keuze.

bartboules
5 Stars
5 Stars

Bericht door bartboules » 08 mar 2015, 22:15

Hoi Marcel

Ik zelf bekijk het zo dat het niet om de 150 (wedstrijd)speles gaan die nu rondlopen en na vele jaren ongeveer weten waar je wanneer voor speelt
Maar mij gaat het om 15 miljoen mensen die nu nog niet spelen en ook niet zullen begrijpen hoe petanquen in elkaar steekt als er geen structuuren duidelijkheid aan gebracht wordt. Geldt ook voor sponsoren die er nu niet zijn
Ik zelf denk dat ergens gaan spelen tegen 2 andere clubs op een dag niet bijdraagt aan die duidelijkheid,
ex topsporters en sporters iin spe willen gewoon een competitie waar ze uit en thuis spelen
en als je hoog wil spelen dan moet je in de hoogste klasse door het land heen. net als bij iedere andere sport.
En anders speel je op lager niveau lekker in de buurt net als bij elke andere sport.
Durf is 10 jaar vooruit te kijken en niet naar de huidige groep boulers!

mvg Bart

Marcel
1 Stars
1 Stars

Bericht door Marcel » 08 mar 2015, 23:02

Hoi Bart,

Met die lange termijn ben ik het helemaal eens. Dat deze opzet de toekomst is over 10 jaar dus ook. We verschillen echter van inzicht over de weg daar naar toe. Die zullen toch echt in de eerste jaren moeten afleggen met de huidige boulers.

hansar
3 Stars
3 Stars
Boules: KTK 700 74mm
Contacteer:

Bericht door hansar » 09 mar 2015, 09:27

Deze hele discussie begint te lijken op het invoeren van b.v. de Euro. Als deze nieuwe opzet pas later ingevoerd moet worden gebeurd het nooit want je verschuift het probleem. Die jongere boulers van nu, zijn over 10 jaar de oudere boulers van dan en die willen dan ook de verandering niet of doorschuiven.
Laten we één ding niet vergeten, als er nu niets verandert zijn er over 10 jaar misschien geen jongere boulers meer.
Als er nu niets verandert is er misschien over 10 jaar geen NJBB meer.
Als er nu niets verandert wat is dan de zin van de NC nog ?? Ereklasse niet vol, Hoofd klassen niet vol, al jaren problemen om 1e en 2e klassen vol te krijgen, omdat iedereen de NC een lachertje vind. Een competitie die nergens over en om gaat.
Waarom veel afdeling competities ? juist om het lekker bij de deur te houden .
Kom op zeg laten we het toch eens positief benaderen en niet voor elke oplossing een probleem gaan zoeken. !!!
tegen het petanquevirus is nog geen vaccin gevonden!

MvN
1 Stars
1 Stars
Boules: Obut/Bi-pôle/75/710

Bericht door MvN » 09 mar 2015, 10:07

Volgens mij heb ik bovengenoemde punten van kritiek in oktober al op het Forum gelezen. (en ook geschreven) Toen werd alles weggewimpeld door louter de positieve punten van het originele idee steeds te herhalen en op te roepen om positief te kijken. Het lijkt er op dat eerder, wellicht in het enthousiasme, niet serieus naar de positieve punten van alternatieve ideeën is gekeken. Nu roepen dat er geen tijd meer is om aanpassingen te doen komt op mij dan ook vreemd over. Dezelfde punten zijn in oktober niet serieus genomen, dus laten we nu niet doen alsof tijdsdruk de reden is om alternatieve ideeën mee te nemen!

Wellicht overbodig om te vermelden dat in mijn ogen het idee van Martin al een grote vooruitgang is. 7 Dagen spelen is toch ook al een hele grote stap?!

Dan ben ik nog wel benieuwd waarom de NC moet worden afgeschaft? Wat heeft een wintercompetitie voor verenigingen te maken met een voorjaar / zomer competitie voor triplettes? Via de NC kan plaatsing voor de NJBB masters worden verdiend, wat uiteindelijk een EK/WK plek kan opleveren. De NCC heeft als doel plaatsing voor de Eurocup. In mijn ogen kunnen deze twee competities prima naast elkaar bestaan. Wel zou de NC dan op een aantal punten aangepast moeten worden om deze aantrekkelijker te maken.

Is de afschaffing van de NC definitief? Of is het nog een optie dat deze tegen het licht wordt gehouden en na enige aanpassingen blijft bestaan?

Plaats reactie